האגיס
מערכת האגיס

מה כדאי לך לאכול אחרי לידה

שמונה מרכיבים לתזונה בריאה ואיכותית לאחר לידה. על הקשר שבין האוכל שאנו אוכלים והעדפות של ילדנו כבוגרים  ועל הזדמנות מצוינת לשינוי תזונתי

אישה אוכלת מקערת סלט ובה עגבניות וחסה

בשעה טובה ילדת, הכל בסדר, את והתינוק הקטן בבית אחרי ימים מלאים בהתרגשות והורמונים. הנטייה הראשונה של רבות מאתנו היא לנסות ולהוריד מיד את כל הקילוגרמים שנוספו בזמן ההריון, אבל רגע, חכי, תנשמי. זה הזמן בו מתחיל חלק חדש ומופלא בחייך, אולי זה הזמן לעשות שינוי תזונתי, שינוי לחיים.

כל ארגוני הבריאות בעולם, יחד עם אנשי המקצוע השונים שעוסקים בתחום הריון, לידה, הנקה והזמן שלאחר הלידה טוענים בתוקף שאין זמן גרוע יותר לעשות דיאטה מאשר אחרי הלידה. נכון, יש רצון להוריד כמה שיותר מהר את הקילוגרמים העודפים שנוספו במהלך תשעת החודשים האחרונים, אבל ההשפעה של דיאטה בזמן זה עלולה להיות הרסנית.

מחקר שפורסם לאחרונה בניו יורק טיימס ובוצע על ידי חוקרים מפילדלפיה מצא כי לתינוקות שהאימהות שלהם אכלו תזונה מגוונת בזמן ההריון ובהנקה יהיו פתוחים יותר למגוון רחב של טעמים ואת הגמישות הזאת הם ייקחו איתם לבגרות. החוקרים מפילדלפיה גילו כי העדפות מזון וטעם מתפתחים בתקופות קריטיות בינקות וההשפעה שלהם מתמשכת לכל החיים. שינוי של הרגלים אלה נראה קשה מאוד.

בארצות הברית מושקעים כספים רבים בניסיון למצוא דרך להתמודד עם מגפת ההשמנה, 70% מאוכלוסיית ארצות הברית סובלת כיום מעודף משקל או מהשמנה כרונית. החוקרים מפילדלפיה מצאו קשר בין התזונה של ההורים החדשים  לתזונת ילדיהם שרק נולדו ובחירותיהם לטווח ארוך.

אבל ההשפעה של תזונה לאחר לידה לא משפיעה רק על התינוקות, היא משפיעה קודם כל עליך. הזמן שאחרי הלידה הוא זמן שיקום ובניה של הגוף. אותו גוף שנשא בשמחה ואהבה במשך 9 חודשים תינוק, שילד ושמניק עכשיו זקוק למזון איכותי וראוי לבנייתו, חיזוקו ולעיתים שיקומו.

חשוב לאכול ארוחות קטנות המפוזרות לאורך היום, אפילו 5 פעמים, בכדי למנוע נפילת אנרגיה ואיזון. לבחור במזון חם, איכותי, מזין וטבעי שיעניק לך את הכוחות שלהם את זקוקה בשביל לעמוד בפני האתגרים החדשים. זה גם זמן מצוין לעשות שינוי תזונתי, אם יש בו צורך, ולשנות את תזונת הבית כולו לתזונה בריאה.

הינה הם שמונת המרכיבים שיתמכו בך ובתינוקך לחיים בריאים וטובים:

סלמון: כאשר מדברים על מזון מושלם לאמהות חדשות, מתכוונים כנראה לסלמון. הסלמון עשיר בחומרים מזינים ובריאים שיעשירו אותך ואת תינוקך היונק. מחקרים הראו שהסלמון עשוי לעזור למצב הרוח שלך אחרי לידה ולמנוע דיכאון שלאחר לידה.

הוא יעזור למערכת העצבים של תינוקך להתפתח, לראייה טובה ולהתפתחות שכלית. (אצל תינוק יונק). אולם כדי לדעת שהFDA האמריקאי ממליץ להגביל את צריכת הדגים, לאו דווקא הסלמון בשבוע בשל החשש לחשיפה התינוק היונק לכספית.  לכן שלוש מנות שבועיות, זה ממש מספיק.

מים: אמהות מניקות הן בסיכון גבוה להתייבשות. בכדי לשמור על רמת אנרגיה וייצור חלב תקין שתי מים. כמה? ההמלצות מדברות על בין 10 ל 12 כוסות ביום. משקאות אחרים כמו תה או קפה המכילים קפאין עלולים להשפיע על גופך ותינוקך, כך גם מיצי פירות. בכלל זאת הזדמנות נפלאה להוציא את המשקאות המוגזים מהבית ולפנות מקום לכד מים טרי במקרר.

ארוחת בוקר מלאה : יש הרבה דרכים נפלאות להתחיל את הבוקר, ארוחת בוקר מפנקת המורכבת מכל אבות המזון תהיה האופציה המושלמת, אבל לצערנו, לא מציאותית במרבית הבקרים אחרי הלידה. אופציה קלה ומלאת ארגיה יכולה להיות דגני בוקר מלאים המכילים גם סובין או דייסת שיבולת שועל, אם את אוהבת. אפשר להעשיר את המנה עם פירות טריים ו/או אגוזים שיוסיפו ויטמינים ומינרלים חיוניים. שייק ירוק יכול גם הוא להיות אפשרות נפלאה ומזינה.

ירקות ועלים ירוקים: היתרון שבירקות הוא שאפשר לאכול אותם בצורתם הטבעית בלי הרבה מאמץ. מגוון רחב של ירקות, בצבעים שונים יהווה בעבורך מקור איכותי לוויטמינים ומינרלים שיחזקו את גופך. הם דלים בקלוריות ועשירים במגוון רחב של ויטמין A, ברזל, סידן, נוגדי חמצון , ויטמין C ועוד שורה ארוכה של חומרים בריאים וטובים. השתדלי לגוון ולהעניק לגופך מהמגוון הרחב של הירקות והעלים הירוקים שיש בארצנו.

דגנים וקמח מלאים: אם בהריון חומצה פולית היתה כדור קטן שלקחת כל בוקר, גם אחרי הלידה יש לחומצה הפולית השפעה חשובה. אפשר למצוא אותה יחד עם ברזל וסיבים תזונתיים בדגנים ובקמח המלא.  העדיפי קמח מלא מלבן, אורז מלא מאורז לבן, זה יהיה צעד התחלתי של שינוי תזונתי. אולם מצד שני, שמרי לא להכביד על מערכת העיכול ובמקום ממרחים עתירי שומן כמו חמאה או מיונז העדיפי מוצרי חלב דלי שומן וממרחים קלים.

קטניות: השתדלי להעשיר את תזונתך בקטניות, עד כמה שאפשר. הקטניות עשירות בברזל, חלבון איכותי, וטמינים ומינרלים. אם את לא מצליחה לעשות את זה בקשי ממשפחה וחברים. זה הזמן להיעזר. אולם חשוב לדעת שקטניות עלולות לעשות גזים אצל התינוקות היונקים, שימי לב.

ביצים: בביצים יש חומצת שומן חיונית וחלבון איכותי, השתדלי לשלב את הביצים בתזונה היומית.

מוצרי חלב דלי שומן: אם זה יוגורט, חלב או גבינה, מוצרי חלב הם חלק מהותי מהתזונה הבריאה שלנו.  קיים ויכוח ישן נושן בנוגע לחשיבות והשפעות מוצרי החלב. אם את לא נמנעת מחלב כעקרון אידאולוגי, השתדלי להעשיר את תזונתך במוצרי חלב דלי שומן. הם יספקו סידן, וויטמינים מקבוצת B, ויטמין D, ועוד ועוד.

ולצד כל היתרונות הגופניים שיש לתזונה נכונה ובריאה, מסתבר שלמזון אותו אנו אוכלים יש השפעה מכרעת גם על מצב הרוח שלנו. מדענים וחוקרי מוח מרחבי העולם  מפרסמים עבודות ומחקרים המראים את ההשפעה הניכרת שיש למזון על תפקודו של המוח שלנו.

תזונה בריאה, טבעית ואיכותית תגרום לכן להיות לא רק חזקות ובריאות יותר גם שמחות הרבה יותר.

כתבות קודמותכתבות נוספות
קבלו עדכונים על כל מה שטוב לקטנטנים שלכם
הרשמו עכשיו
הגעתם לרכיב תגובות של פייסבוק, אם ברצונכם לדלג עליו לחצו כאן
תגובות
מעבר לאזור התוכן, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + z