אח חדש אח חדש

התחלות חדשות: אח חדש

ההחלטה על ילד נוסף היא לא החלטה פשוטה ולעיתים מפחידה. מסתבר שניתן להכין את הבית לשינוי המשמח וגם את האח הבכור. טיפים למשפחה המתרחבת

הולדת תינוק חדש היא מאורע משמח לכולם, אבל כשמדובר בתינוק שני, כשבבית יש כבר אח בכור, הדברים לא תמיד פשוטים. עם הלידה ולעיתים אפילו עם ההריון, משתנה המשפחה כולה וגם המאזן בבית . הורים רבים מתארים את השינוי כאושר גדול ותחושת סיפוק אבל גם כשינוי, הקשה לילד הגדול.

נראה שהילד הגדול, הבכור, עובר שינויים לא קלים. ממקום של יחיד הוא נאלץ להתחלק בהוריו. מילד שכל הזמן הפנוי היה מכוון אליו וסדר היום היה נתון רק לצרכיו הוא נאלץ להתמודד עם שינוי משמעותי. הקשיים האלה אינם יכולים להעלם לחלוטין. המצב החדש מחייב כל אחד מבני המשפחה למצוא את מקומו מחדש בתא המשפחתי. להשתנות ולבנות אחרת את הדברים. ההתמודדות לא קלה אבל כמה דברים פשוטים יכולים להקל את המצב ולסלול את הדרך למשפחתיות רגועה.

יש ילדים החווים רגרסיות בשינה ויש החווים רגרסיות בגמילה. אם מועד הלידה קרוב למועד בו החלטתם לגמול מחיתולים כדאי להתייעץ עם הגננת או אם מטפל קרוב לפעוט ולהחליט ביחד האם לגמול מחיתולים. לעיתים גם אחרי גמילה מוצלחת יחזור הפעוט להרטיב ואתם תאלצו לעביר אותו גמילה נוספת. כדאי להכיר את הקשיים ולא להיבהל. רב המשפחות מוצאות מהר את האיזון החדש והנעים למשפחה הגדלה.

התקופה הראשונה לאחר הלידה קשה. שוב לילות ללא שינה וטיפול אינטנסיבי בתינוק, רק שהפעם ישנו ילד גדול יותר בבית שדורש את שלו. השגרה של הגדול חשובה וכדאי להמשיך איתה, למרות הקושי. אם אמא לקחה אותו בכל בקר לגן כדאי להמשיך עם המנהג הזה. אם נראה לכם שזה יהיה קשה עשו את השינוי לפני כן ותתחילו כבר בתקופת ההריון להרגיל אותו לשגרה שונה. הדברים הללו, שנראים לנו קטנים, לפעמים משמעותיים מאד כשאתה בן 3 ובדרך כלל מחשבה ותכנון יכולים למנוע את התסכול והקנאה.

 דבורה זהבי כהן, יועצת שינה, אמא לשניים ובעלת ניסיון בליווי הורים, בטיפים לשילוב התינוק החדש בבית:

יריבות סמויה: לפעמים, עוד לפני הלידה, קיימת יריבות סמויה או גלויה בין האחים. ברגע שהתינוק נולד ומגיע הביתה, הבכור בודק את הגבולות שלכם והתגובות שלכם למעשים שלו. יש ילדים שינסו לפגוע בתינוק, להניח כרית או חפץ אחר על פני או סתם לכעוס. נסו לשוחח עם הפעוט, בלי לצעוק עליו, דברו איתו בגובה העיניים והסבירו לו למה המעשה מסוכן ובעיקר השגיחו כל הזמן.

חזקו את המעמד החדש של האח הבכור: השתמשו הרבה במושג "האח הגדול", הדגישו את היתרון שלו לעומת התינוק לדוגמא: אתה יכול ללכת לשחק עם חברים, אתה יכול לצייר, לישון יותר מאוחר וכו'. אפשרו לו מקום מיוחד משלו שהוא יכול לשחק שם בלי שהתינוק יפלוש למקום הזה. דאגו שכל החפצים שנמצאים בחדר של הילד או במקום המיוחד של הילד הבכור, לא יגיעו לידיו של התינוק.

אתה יכול לעזור לי?: היעזרו בילד הבכור: שאלו את ילדכם אם הוא רוצה לעזור לקלח את התינוק, להאכיל אותו, לדחוף את העגלה וכו'. תשתדלו שהוא יהיה שותף פעיל בטיפול של התינוק רק אם הוא מעוניין. אם אתם חוששים מכך, ניתן לתת לו בובה ומוצץ, חיתול, בגדים, כדי שהוא יוכל לטפל בהם. אפשר למצוא בובות כאלה בכל חנות צעצועים.

זמן איכות זו לא קלישאה: זמן מיוחד ואישי לבכור יכול מאד לעזור. במהלך היום מצאו כ- 10-15 דקות להיות לבד עם הילד הבכור בלי שהתינוק יהיה אתכם. אם הילד מתקשר ומדבר, הקשיבו לו ותנו לו להתבטא בלי להנחות אותם יותר מידי. במידה והילד קטן יותר, בחרו יחד איתו משחק ושחקו אל תשכחו להעניק מגע רב בזמן שאתם מבלים יחד. חיבוקים ונשיקות, חום ואהבה, הם הדבר הכי חשוב.

עזרה מהסביבה: אם אתם מתקשים לפנות זמן איכות להיות עם הילד בקשו מהסביבה הקרובה והמשפחה שיעזרו עם התינוק החדש בזמן שאתם עם האח הבכור. כולם ישמחו לטפל שעה בתינוק החדש ולכם יתפנה זמן איכות חשוב.

 שינויים בהרגלי השינה: ילדים רבים, גם בעלי הרגלי שינה טובים, יעברו רגרסיה במהלך הימים הראשונים לאחר הלידה. התנהגות זו יכולה להימשך גם תקופה של חודש או חודשיים. הילד עלול להתעורר מספר פעמים כדי להרגיש אתכם ולקבל מכם תשומת לב. אם הילד מגיע אליכם למיטה, החזירו אותו למיטתו בלי ליצור קשר עין ובלי לדבר לאותם ילדים שבוכים הרבה במהלך הלילה, מומלץ להעניק להם מגע רב ותשומת לב  לפני ההשכבה במיטה.

חדר משותף: אם החלטתם שהתינוק החדש ישן ביחד עם האח הבכור עדכנו את הבכור בכך ושתפו אותו בהכנות. הדגישו ואפילו התייעצו לגבי מיקום המיטה, סידור צעצועים וכו.

כל ילד מגיב בצורה שונה וחשוב לתת מקום לתגובות שלו ולהיות קשובים לו. אל תיבהלו אלא חפשו את הדרך הנכונה לכם להתמודדות עם השינוי.

EmptyView

הצטרפו למועדון הדיוורים של האגיס

מלאו את הפרטים וקבלו קוד קופון ישירות לנייד שלכם
זה הבייבי הראשון שלי 
בשליחת טופס זה אני מסכים שמידע עליי יישמר במאגרי המידע של החברה והיא תשתמש בו בהתאם ל מדיניות הפרטיות
לקבלת הקופון אנא אשרו קבלת דיוורים ע"י סימון התיבה

 

 

 

 

השאירו מייל ותקבלו מהאגיס

שלל הפתעות, הטבות, קופונים ותכנים שווים במיוחד!

בשליחת טופס זה אני מסכימ/ה שמידע עליי יישמר במאגרי המידע של החברה והיא תשתמש בו בהתאם ל מדיניות הפרטיות

אני מאשר/ת קבלת עדכונים, פרסומים והטבות ממגוון מותגי חברת קימברלי-קלארק ישראל בע"מ באמצעות מיילים ו/או הודעות טקסט. ניתן להסיר את פרטיך מרשימת התפוצה בכל עת