לישון כמו תינוק: טיפים לשינה רצופה של תינוקות לישון כמו תינוק: טיפים לשינה רצופה של תינוקות

לישון כמו תינוק: טיפים לשינה רצופה של תינוקות

אומרים "לישון כמו תינוק" אבל הורים מגלים מהר מאד שהמשפט לא מאפיין את המציאות. בחיים הם מתעוררים בלילה ומנסים להבין למה התינוק שלהם לא ישן? מה לצפות משנת תינוק בשבועות הראשונים?

שינה רצופה בלילה היא חלומם של הורים רבים. להיכנס למיטה ולא להתעורר בכל 3 שעות או לפעמים גם כל שעה. למה תינוקות מתעוררים כל כך הרבה פעמים בלילה ואיך נקשר הביטוי המתאר שינה דווקא לתינוקות?

אחד לחמישה תינוקות אכן נולד עם היכולת "לישון כמו תינוק". נרדם עצמאית עם סימני העייפות, ולא זקוק לעזרה מרגע שנולד. בד"כ, הוא יהיה תמיד קל בשינה: נרדם בקלות, ישן ברציפות כל הלילה, ניתן להעבירו בקלות למיטה אם נרדם במכונית וכד'. אז מה לא נכון בביטוי? יתר התינוקות (כ-80%) זקוקים לעזרה בהירגעות ובהירדמות בשבועות הראשונים: טפיחות, לחישות, ידיים, חום הגוף של אמא או אבא.

הביטוי "לישון כמו תינוק" מתייחס לשינה טובה ועמוקה, אולם כל-כך הרבה תינוקות שאנו מכירים מתעוררים הרבה וקשה להרדימם… אז מאיפה בכל זאת נולד הביטוי? תינוק ישן הרבה יותר שעות ממבוגר, בערך כפול ממבוגר בתוך 24 שעות (מבוגר ישן כ- 8 שעות ותינוק החל מ-20 שעות ועד כ-14 שעות בממוצע עד שמתבטלת שנת הצהריים).

תינוקות ופעוטות ישנים חזק כך שניתן להעביר בקלות ממקום למקום תינוקות יילודים רבים בעת השינה והם ימשיכו לישון כאילו כלום. תינוקות ופעוטות יכולים לישון במנשא, עגלה ועוד באמצע קניון הומה אדם והם ימשיכו לישון בשלווה. בתי נרדמה בעגלה באמצע "הפגנת המיליון" של המחאה החברתית לפני שנתיים, כאשר היתה כבת שנה. החצוצרות, התופים, השירים, הקולות, המגאפונים ומאות אלפי האנשים לא הפריעו לה להירדם לשנת הלילה בנחת.

ניתן ורצוי לעזור לתינוקות להירדם בשבועות הראשונים לחייהם. בגילאים הקטנים תינוקות אינם מפרישים מלטונין (הורמון השינה) ולא בשלים ביולוגית לדעת להירדם בעצמם. אפשר באופן הדרגתי לנסות להרגיל לסדר יום והרדמה במיטה באמצעות לחישה טפיחה אחת לחודש למשל.

 מה אפשר לעשות החל מהלידה?

חשוב לציין, כי תינוקות בשבועות הראשונים מתנהגים בצורה אינדיבידואלית: יהיו כאלה שישנו מרבית 24 שעות ביממה ויתעוררו רק לאכילה ופרק ערות של דקות ספורות, ואילו יהיו כאלה שישנו כל היום ויחגגו בלילה וייקח זמן עד שיהפכו יום ולילה. יהיו כאלה שיישנו בלילה, מלבד יקיצות להאכלה,  אבל ביום בקושי יצליחו לישון. כדאי לגייס הרבה סבלנות ואורך רוח בשבועות הראשונים, לבנות בכל  זאת טקס שינה, סדר יום קבוע (האכלה, פרק ערות, הרדמה), לנסות להפריד עד כמה שניתן בין האכלה ושינה (אם מתקשים בכך בהתחלה אפשר לדחות ניסיונות אלה ל-6 שבועות ואף לשלושה חודשים) ועוד.

מהו טקס שינה?

לטקס שינה יש מספר מטרות: ליצור הפרדה בין היום, האור והאנרגיות שלו לבין הלילה החשוך, הרגוע והשקט; ליצור ריטואל קבוע אשר מהווה הכנה ואיתות לתינוק שעוד מעט הולכים לישון. כאשר התינוק יודע מה עומד לפניו, ואין לו "הפתעות" אלא שגרה סדורה, הדבר מקל עליו "לשחרר" ולהיכנס לשינה ברוגע; ולבסוף, המשמעות של ללכת לישון היא להיפרד: מהיום, מהערות וכמובן מההורים. חשוב להקל על הפרידה ולהתחיל את טקס השינה באמצעות ברכת "לילה טוב" לבית, לעננים, לאבא ואמא וכו'. לאחר שנכנסים לחדר, טקס השינה יכול לכלול למשל שיר שאמא שרה לתינוק בעת שהיא מחבקת אותו לפני הכניסה למיטה (אחרי גיל חצי שנה או 9 חודשים אפשר להתחיל בסיפור לפני השינה) והחשכת החדר. המעבר בין אור לחושך משפיע על התינוק וכן קולה של אמא שר לו ולחישות ה-ששש מוכרים לו מהבטן ומרגיעים אותו.

מה עוד יכול לעזור לשינה בלילה?

אני ממליצה מגיל קטן להתחיל לבנות שגרה סדורה. הדברים משתנים כל הזמן, במיוחד אצל תינוק שרק נולד. אבל אם נצמדים להתנהלות מסוימת מההתחלה, עם פתח מאד גדול לגמישות והבנת הקושי של תינוק קטן (גזים, קשיים בהסתגלות לעולם שבחוץ, הצורך התמידי במגע ועוד), יכולים להקל משמעותית על התינוק והסתגלותו לעולם ולמנוע בעיות שינה עתידיות. שלושת החודשים הראשונים נחשבים לטרימסטר הרביעי של ההיריון. כאמור, אחד לחמישה תינוקות יסתגל בקלות לעולם ויירדם בעריסה בקלות מהלידה. אולם, רוב התינוקות יהיו זקוקים לעזרה בתקופה זו. בגילאים אלה לא מדובר בפינוק, אלא בצורך טבעי ואמיתי, ממש כמו רעב או עייפות. אני מעדיפה לנתק הירדמות מההאכלה עד כמה שניתן, מכיוון שהאכלה היא גורם התלות שהכי קשה לנתק ומביאה ליקיצות חוזרות ומרובות. הרי ברוב המקרים בזמן ההאכלה הם גם ככה עושים את הצרכים…. לאחר ההנקה, אני ממליצה להחליף חיתול, התינוק מתעורר, ער לזמן קצר ברוב המקרים, וברגע שמבחינים בסימני עייפות – יש להגיב ולהשכיב מיד. רצוי במיטה ואם מתקשים – אפשר בהתחלה בידיים.

מתי ללמד את התינוק לישון במיטה?

בגיל שלושה חודשים רצוי להתחיל ללמד את התינוק להירדם במיטה, ואפשר כמובן עם הרבה עזרה של מגע (כמו ליטופים או טפיחות) וקול (לחישות ששש ומשפט מנטרה כמו "לילה טוב, הולכים לישון") כדי להקל עליו את המעבר מהידיים למיטה. כך, נוכל להגיע לגיל חמישה חודשים כאשר התינוק כבר ישן במיטה ומכיר אותה, והמעבר להירדמות עצמאית יהיה קל ופשוט יותר. לימוד הירדמות עצמאית אפשרי רק מגיל חמישה חודשים. לפני כן רוב התינוקות אינם בשלים לכך פיזיולוגית, קוגניטיבית ותקשורתית.

הכותבת, שרי גלזר היא יועצת שינה ומנחת הורים, בעלת דף פייסבוק פעיל התומך בהורים בנושא שינה

EmptyView

הצטרפו למועדון הדיוורים של האגיס

מלאו את הפרטים וקבלו קוד קופון ישירות לנייד שלכם
זה הבייבי הראשון שלי 
בשליחת טופס זה אני מסכים שמידע עליי יישמר במאגרי המידע של החברה והיא תשתמש בו בהתאם ל מדיניות הפרטיות
לקבלת הקופון אנא אשרו קבלת דיוורים ע"י סימון התיבה

 

 

 

 

השאירו מייל ותקבלו מהאגיס

שלל הפתעות, הטבות, קופונים ותכנים שווים במיוחד!

בשליחת טופס זה אני מסכימ/ה שמידע עליי יישמר במאגרי המידע של החברה והיא תשתמש בו בהתאם ל מדיניות הפרטיות

אני מאשר/ת קבלת עדכונים, פרסומים והטבות ממגוון מותגי חברת קימברלי-קלארק ישראל בע"מ באמצעות מיילים ו/או הודעות טקסט. ניתן להסיר את פרטיך מרשימת התפוצה בכל עת