איך לעודד את התינק לזחול איך לעודד את התינק לזחול

משחקי התפתחות שכדאי להכיר

זאת ילדותי השנייה כתב אהוד מנור וכנראה צדק – חזרנו להתיישב על השטיח, לשחק בקוביות ולצלול לעולמות קסומים. הכל על משחקי התפתחות ולמה בכלל חשוב לשחק

הגעתם לגיל שאפשר להתחיל לשחק. אם עד עכשיו הקטנטנים הסתפקו בכדור ובובה רכה יש שלב שבו משחקים מהווים חלק משמעתי מההתפתחות שלהם ויש משחקים שיכולים לפתח מיומנויות שונות.

למה חשוב לשחק?

לפני הכל המשחק זה חלק מהנה ובינינו, מי לא היה רוצה לשחק כל היום ולשקוע בעולם דמיוני? אבל כאמור קטנטנים מגלים את העולם עצמו דרך משחק ולמשחקים יש משמעות חשובה.

המשחק, החל מהשלב הזה, מחדד את החושים, מאפשר לילד לחקור את העולם באופן ישיר ולקבל מידע על מרקמים, על ריחות, על טעמים, על מראות ועל צלילים. שמתם לב שבהתחלה הקטנטנים מכניסים חלק מהצעצועים לפה? הלמידה מתבצעת דרך העיניים אבל גם דרך המגע ואפילו דרך הפה.

למידת העולם אבל גם צבעים, צורות, חפצים ואפילו חוקים שונים (כמו למשל שלזרוק אוכל מהצלחת גורם לאוכל ליפול 😊או מה קורה כשזורקים כדור, נלמדים דרך משחקים. ככל שהפעוט גדל המשחק משתכלל וגם הלמידה שלו.

לשלוט להרגיש ולהתמודד

דרך משחק שונה ילדים יכולים להביע רגשות וללמוד על רגשות שאחרים מרגישים. נכון שקטנטנים ממש בגילאי שנה עדין לא ממש יכולים להבין רגשות של אחרים, אבל דברים פשוטים כמו עצב או שמחה הם יזהו והמשחק יכול לשכלל את מנעד הרגשות.

המשחק מעודד גם קשרים חברתיים ובהמשך כשהילד גדול יותר הוא יכול לשחק עם חבריו ולא רק לידיו ובכך להתאמן על משא ומתן או על פשרות דרך משחק.
איך משחקים עם קטנטנים?

אנחנו בטוחים שאנחנו לא צריכים להסביר איך לשחק, למעשה כולנו משחקים עם תינוקות ממש מהתחלה, על ידי שירים, מגע ומשחקים פשוטים המעודדי גירויים.
בהמשך המשחק הולך למשחקים שמערבי את התינוק כמו משחקי קוקו, משחקים בגינה או משחקים בהם מוסרים לקטנטנים כדור ומתמסרים.

מה כדאי לזכור לפני שבוחרים משחקים?

1. אל תעמיסו במשחקים, תציגו משחקים בודדים, כיוון שעומס יכול רק לבלבל.
2. שחקו עם הילדים, אל תהפכו את המשחק לזמן שבו הוא משחק לבד, יש חשיבות למשחק שלנו ההורים עם הילדים, וזה נכון לכל גיל.
3. נסו להתאים משחקים לגיל הקטנטנים.

משחקים המעודדים מוטוריקה גסה

הבייבי כבר הולך, הוא אם הוא מהזריזים הוא עבר כבר לריצה ואת אחריו. אז אחרי שקניתם נעלים ורדפתם אחריו בכל מקום אנחנו ממליצים על צעצועים שניתן לגרור או לדחוף. לדוגמה עגלה עם בובה, צעצועים שונים עם חוט שהפעוט יכול לגרור ברחבי הבית, או בימבות עם מוט לדחיפה.
עם הקטנטנים יודעים לטפס אפשר לקנות בימבות או נדנדות שונות וביתיות.

בייבי איזה כיף שאתה יודע לצייר - מוטוריקה עדינה

הגעתם לשלב בו התינוק תופס היטב צבעים. נכון לא מדובר בציורים מיוחדים או ביצירה שתתלו על המקרר בגאווה אבל יש חשיבות ללתת לקטנטנים לקשקש על דפים, להדביק מדבקות ולצייר על חומרים שונים.

אתם יכולים לקנות קן ציור לציור רגיל או גירים, לאפשר לקטנטנים לצייר בעמידה.
עוד משחקים מעניינים הם השחלות של חרוזים על מוטות או התאמת פאזלים - וצורות למקום. גם צעצועים כמו הך פטיש וקוביות לא גדולות יכול להתאים לעידוד המוטוריקה.
כמובן אל תשאירו אותם לבד עם צעצועים קטנים שניתן להכניס לפה, וכל משחק, גם בצבעים לא רעילים, מחייב השגחה.

היי בייבי – אתה כבר מדבר

איזה קסם, כל המלמולים הופכים לשפה ממשית ופתאום אנחנו שומעים מילים ברורות ואחר כך גם משפטים. נכון בהתחלה המילים משובשות, וזה כיף להקשיב ואפילו קצת מצחיק. בשלב זה אין כמו משחקים של הורה ילד עם המון מילים וגם, ברור, הקראת ספרים. אם אתם יצירתיים אתם יכולים להמציא סיפורים לקטנטנים, זה גם עובד.

התפתחות סנסו־מוטורית: 

התינוק הקטן שלכם הופך לאט לאט לפעוט, הוא יודע לעמוד ולשלוט בתנועות גופו ורוב הקטנטנים ידעו ללכת עד גיל שנה ו 4 חודשים ואולי קצת אחרי . התפקוד המוטורי, גם זה הכולל את היכולת שלו לתפוס חפצים יותר קטנים, לחקור אותם בעזרת הידיים הקטנות שלו (ולא רק הפה 😊)  זה השלב בו ניתן להגיש להם משחקים מורכבים יותר, אבל עדיין בהשגחה, כי הם עדיין מסוגלים להכניס הכל לפה.

משחקים מומלצים

נסו להציע להם משחקי בצק שונים. אפשר בהחלט להכין בצק בבית לפי המתכון – 
2  כוסות קמח
1 כף שמן 
רבע כוס מלח
שלושת רבעי כוס מים רותחים
צבעי מאכל לבחירתכם
ישנן גם ערכות לבצקים לא רעילים, שניתן לקנות ולשחק כדי להפעיל את כפות הידיים.

התפתחות קוגניטיבית:

  הבייבי נראה קטן אבל הוא מתחיל להבין את העולם, לזכור ללמוד ולעבד את המידע. אפשר להניח לכל הבובות והאוניברסיטה ולבחור משחקים שונים שאיתם ניתן גם ללמוד. לוטו מסוגים שונים, פאזלים של 2-4 חלקים גדולים, משחקי הרכבה מעץ או התאמת צורות שונות.

מה כדאי שיהיה בבית:

קוביות – קופסא עם קוביות שונות, בגדלים ורצוי גם בצורות שונות כמו מלבן, משולשים, קוביות, הם משחק שמפתח דמיון, מוטוריקה עדינה ויצירתיות. 
כדורים – בכל גיל ושלב הפעוט ישמח לשחק בכדור ועל בדרך ילמד לבעוט, לתפוס, לגלגל, לאחוז וגם לעקוב אחרי הכדור למקומות שונים.
קופסאות קרטון – קניתם מקרר חדש? אולי תנור? אל תזרקו את קופסת הקרטון. קופסאות גדולות יכולות להפוך למשחק ולצביעה וקישוט עם מדבקות וצבעים. קופסאות קטנות יכולות להפוך לקופסאות הפתעה, בהם ניתן לשמור דברים.
קופסת יצירה – הכינו קופסת חומרי יצירה עם מדבקות גדולות, דבק וצבעים שונים. אפשר גם גירים לצביעה על מדרכה. כל זה יהפוך לשעות משחק ופיתוח מוטוריקה עדינה.
ארגז תחפושות – שימו בגדים ישנים שלכן, כובעים וצעיפים, אספו תחפושות ישנות מחברים והנה וקופסת משחק דמיון מרתקת.
משחקים מוזיקאליים - משחקים נוספים שיכולים לעזור בהתפתחות הם משחקים מוזיקאליים. מי לא מכיר את הפסנתרים הקטנים או הגיטרות, שבהם הילדים מנגנים או התופים. ילדים אוהבים להשמיע קולות ומוזיקה. אם אתם לא בעלי רגישות שמיעתית רצינית, כדאי להחזיק לפחות כלי מוזיקאלי אחד בבית.

EmptyView

הצטרפו למועדון הדיוורים של האגיס

מלאו את הפרטים וקבלו קוד קופון ישירות לנייד שלכם
זה הבייבי הראשון שלי 
בשליחת טופס זה אני מסכים שמידע עליי יישמר במאגרי המידע של החברה והיא תשתמש בו בהתאם ל מדיניות הפרטיות
לקבלת הקופון אנא אשרו קבלת דיוורים ע"י סימון התיבה

 

 

 

 

השאירו מייל ותקבלו מהאגיס

שלל הפתעות, הטבות, קופונים ותכנים שווים במיוחד!

בשליחת טופס זה אני מסכימ/ה שמידע עליי יישמר במאגרי המידע של החברה והיא תשתמש בו בהתאם ל מדיניות הפרטיות

אני מאשר/ת קבלת עדכונים, פרסומים והטבות ממגוון מותגי חברת קימברלי-קלארק ישראל בע"מ באמצעות מיילים ו/או הודעות טקסט. ניתן להסיר את פרטיך מרשימת התפוצה בכל עת