יש לילד חום בואו ניגש לפייסבוק יש לילד חום בואו ניגש לפייסבוק

תולעים אצל ילדים ותינוקות – האם זה מדבק, איך מאבחנים, ואיך מטפלים?

טפילים במערכת העיכול גורמים לכל כך הרבה לחץ וכמובן גם לבכי וללילות ללא שינה. איך מטפלים בתולעים, ממה הן נגרמות ולמה הבעיה לא מעידה על רמת היגיינה. מדריך להורה לקטנטנים

אין הורה ששלח את ילדיו בגן ולא נתקל בתופעת התולעים. בערך כמו כינים אצל ילדים, גם אלה טפילים שגורמים ללא מעט הורים לא לישון בלילה ולזוז באי נוחות וגם להילחץ. 
רגע לפני שאתם נבהלים ונכנסים ללחץ, כדאי להבין שמדובר בתופעה מוכרת ודי שכיחה, שלא קשורה לניקיון, אלא פשוט להדבקה מהירה וקלה בין ילדים. תולעים, או בשמם הרפואי תולעים במעיים (Intestine worm infection, Oxyuriasis), טפילים במערכת העיכול, השכיחים מאד בילדים.

ישנם כמה סוגים של תולעי מעיים. המוכרות ביותר הן תולעי המחט שנקראות גם תולעי סיכה. מדובר בתולעים קטנות ולבנות וכמובן דקות כמו מחטים. הן חיות במעי (ומכאן כמובן שמן 😊 תולעי מעיים) אבל נודדות לפי הטבעת כדי להטיל ביצים. הן חיות אמנם רק חודש וחצי אבל מטילות אלפי ביצים שמהן בוקעות עוד תולעים, והמעגל ממשיך ומתסכל (וגם מגרד ממש).

איך יודעים אם הילד סובל מתולעים?

אתם כנראה תדעו שמדובר בתולעים אבל אם אתם מתלבטים - כאבי בטן, קימה בלילה בבכי, אי נוחות, גרודים, דגדוגים ואפילו גרוד ופות או צריבה – כל אלה הם רק מהסימנים של תולעים במעי. למעשה התולעים נמצאות במעי שלנו ובמשך הלילה בדרך כלל נודדות לעבר פי הטבעת ויוצרות גירוי או צריבה לא נעימים. 
תינוקות וילדים הסובלים מתולעים יתעוררו בלילה, יתלוננו על גירוד או כאבי בטן או פשוט יבכו וינועו באי נוחות.

בנות סובלות יותר מתולעים?

מסתבר שאין הבדל בין בנים ובנות – כולם יכולים להידבק ולסבול, אבל בנות מרגישות יותר. התולעים נודדים להטיל ביצים לפי הטבעת ולעיתים עוברים לפות. הביצים ותולעים שם גורמים לגרוד וכאבים חזקים.

איך מאבחנים תולעים במעיים?

ברוב הפעמים הרופא המטפל יסתפק בתיאור של ההורה ולא יבקש בדיקות. ילדים שנדבקו בתולעים במעיים יגרדו את אזור פי הטבעת, יתלוננו כאמור על גרוד וכאבי בטן ויתעוררו בלילה. 

רוצים להיות בטוחים? ניתן לבקש מהרופא בדיקת צואה, בה תוכלו לראות בעיקר ביצי תולעים. לעיתים רחוקות ניתן להבחין גם בתולעים בצואה עצמה וזה נכון בעיקר כשהפעוט או התינוק עדיין עושה קקי בחיתול. אם אתם חושדים בדקו את החיתולים של התינוק, או את המגבונים.

בדיקת תולעים עצמם יכולה להיעשות בעיקר בלילה. הסבתות מספרות שניתן להסתכל בעזרת פנס ולראות את התולעים בפי הטבעת. זו לא חוויה מומלצת, אבל אם אתם חייבים לבדוק זו כנראה הדרך המהירה.

האם זה מדבק ואיך אפשר להיזהר מהדבקה של תולעים?

כן בהחלט, אבל ניתן למנוע את ההדבקה או לצמצם אותה על ידי שטיפת ידיים בסבון, גזיזת ציפורנים וכמובן ניסיון למנוע מילדים להכניס דברים לפה. זה קשה ומורכב, אבל כך תצמצמו את ההדבקה.

ההדבקה מתרחשת דרך צעצועים נגועים או אפילו מזון כי תולעת יכולה לחיות על מצע כשבוע או יותר. מכאן אתם בטח מבינים, שלא משנה מה באמת תעשו – אם ילד בגן מגיע עם תולעים הוא יכול בקלות להדביק את חבריו.

איך מטפלים בתולעים?

אין הורה שלא מכיר את התרופה ורמוקס. מדובר בכדורים (למבוגרים, שיכולים להדבק) או בסירופ לילדים. התרופה ניתנת כבר מגיל חצי שנה, אבל רק עם מרשם של רופא ילדים. רוב הרופאים ימליצו לקחת אותה פעמים, בפעם השנייה כשבוע אחרי הפעם הראשונה, כדי לפגוע גם בתולעים שעדיין לא בקעו מהביצים ולמנוע ככה שוב תולעים מגרדות. קצת כמו הטיפול בכינים ובביצי הכינים.

אחרי הטיפול בתולעים עם התרופה חשוב לכבס היטב את המצעים, המגבות וכמובן את הבגדים, כדי לנוע מביצי התולעים להישאר שם. גם צעצועים מומלץ לשטוף או לכבס מאותה הסיבה.

תרופות סבתא טיפול בתולעים

יש לא מעט תרופות סבתא לטיפול בתולעים ובאי הנוחות שהן גורמות. לפני הכל אם התינוק בוכה ואתם חושדים שמדובר בתולעים, מומלץ לעשות לו מקלחת ולמרוח על פי הטבעת משחת החתלה או וזלין, זה ימנע מהתולעים לנדוד לשם להטלת ביצים ואת הגרד.

לגבי שאר התרופות שכוללות שום ודברים נוספים – אנחנו ממליצים לנסות רק לאחר שיחה עם רופא ולא על דעת עצמכם.

EmptyView

הצטרפו למועדון הדיוורים של האגיס

מלאו את הפרטים וקבלו קוד קופון ישירות לנייד שלכם
זה הבייבי הראשון שלי 
בשליחת טופס זה אני מסכים שמידע עליי יישמר במאגרי המידע של החברה והיא תשתמש בו בהתאם ל מדיניות הפרטיות
לקבלת הקופון אנא אשרו קבלת דיוורים ע"י סימון התיבה

 

 

 

 

השאירו מייל ותקבלו מהאגיס

שלל הפתעות, הטבות, קופונים ותכנים שווים במיוחד!

בשליחת טופס זה אני מסכימ/ה שמידע עליי יישמר במאגרי המידע של החברה והיא תשתמש בו בהתאם ל מדיניות הפרטיות

אני מאשר/ת קבלת עדכונים, פרסומים והטבות ממגוון מותגי חברת קימברלי-קלארק ישראל בע"מ באמצעות מיילים ו/או הודעות טקסט. ניתן להסיר את פרטיך מרשימת התפוצה בכל עת