איך לבחור צעצועי תינוקות איך לבחור צעצועי תינוקות

צעצועים לתינוקות ומתנות לתינוקות: איך לבחור ומה לקנות

השבוע נשברתי סופית", מסבירה קרן אמא לארבעה, "ולקחתי החלטה לסדר את חדר הצעצועים העמוס והמבולגן" של ילדיי. למען ההגינות, אני חייבת לסנגר על עצמי שיש לי נסיבות מקלות על כך שהגעתי למצב הנוכחי. מדובר בחדר צעצועים שניזון כבר תשע שנים מעשרות מתנות שונות לימי ההולדת. החדר מלא בעשרות משחקים שקנינו, הרי לא ייתכן שלנו לא יהיו אותם,  או כאלה שקיבלנו מתנות, מסבתא והדודים, פרסים שמקבלים בימי הולדת וכמובן המון שטויות".

מכירים את התחושה שהחדר עמוס בצעצועים ואין לכם מושג מה יש שם בפנים? אתם מוזמנים לעשות ביחד איתנו סדר אבל אז רגע לפני שתרוקנו את כל החדר ושנייה לפני שרצים לקנות צעצועים חדשים אתם מוזמנים להקשיב למאיה שפילמן, מומחית להתפתחות הילד בגיל הרך. ניסינו לברר עם מאיה שפילמן מה המלצותיה בתחום הצעצועים והמתנות לתינוקות

מאיה שפילמן מסבירה ש"לצעצועים לתינוקות ולמשחקים יש תרומה רבה להליך התפתחות הילד. זה לא אומר שכל צעצוע חדש שיוצא לשוק, חייבים לרוץ ולרכוש אבל זה בהחלט אומר שרצוי לדעת איזה צעצוע מתאים לאיזה גיל ולהתמקד בו"

אילו משחקים חשובים במחצית השנה הראשונה?

"במחצית הראשונה לחיים, הילד מתקשר עם העולם דרך החושים. תוך כדי אינטראקציות עם ההורה, הילד חש את מידת ההיענות לצרכים שלו- רעב, צמא, שינה, הבעות פנים, מגע… עד גיל חצי שנה התינוק משתמש בחושים כדרך תקשורת עם הסביבה הקרובה: הוא שומע צלילים ומגיב אליהם, הוא מרגיש סוגים שונים של מרקמים ובעיקר נוטה להכניס כל דבר לפיו כדרך לבדוק את העולם".

 מה לקנות לתינוק שרק נולד?

"המשחקים צריכים לתת מענה לצורך של התינוק בחוויות חושיות, כלומר כדאי להשמיע דיסקים עם נעימות מרגיעות, מוביילים, קשקשנים רכים, צעצועים מעודדי התפתחות שנגיעה או אחיזה בהם יוצרים צליל ומעודדת את התינוק להגיב באופן פעיל לשם יצירת התגובה. ספרי תינוקות מרקמים שונים".

הם משחקים בצעצוע רק 5 דקות

מאיה שפילמן מסבירה שזה טבעי: "תינוקות מאבדים סבלנות מהר. הם אינם אמורים או יכולים לשחק במשהו הרבה זמן. אין כל צורך לקנות להם הרבה צעצועים להיפך, תינוקות מעדיפים את המוכר וצפוי ולכן יסתפקו באותם מספר מצומצם של צעצועים. יחד עם הצעצוע המוכר, ניתן מדי פעם לגוון עם צעצוע חדש.

מתי לקנות צעצועים מורכבים?

"בדרך כלל מגיל חצי שנה כשהתינוק מתחיל לשבת, לזחול. לקראת גיל שנה אף לנסות וללכת. מרגע שהתינוק מתחיל לתפוס חפצים ואף לזהות אותם. זה הזמן להגדיל את מגוון הצעצועים, כך שיתאימו לשלב ההתפתחותי שלו.

בחנויות הצעצועים השונות תוכלו למצוא ספרים עם תמונות מחיי היומיום שלו. וכמובן מגוון צעצועים מתגלגלים ונגררים עם מנגינות או אורות . כמו כן קוביות, קופסאות אליהם ניתן להכניס ולהוציא חפצים ובהמשך ופאזלים פשוטים.

מה כדאי לבקש מתנה לגיל שנה אילו מתנות לתינוקות הן המועילות ביותר?

"בגיל שנה עד שנתיים ישנן המון אפשרויות למשחקים ולפעילויות לילדים. ישנם משחקים הקשורים להליכה, כמו עגלה, בימבה וכו'. משחקים הקשורים לפיתוח מוטוריקה עדינה צעצועים שיש בהם מתגים וכפתורי לחיצה שמפיקים קולות או תגובות אחרות. בגיל הזה התינוק, שהופך כבר לפעוט, ישמח לבנות מגדל של קוביות, לדחוף מכוניות קטנות, להשחיל חרוזים גדולים בחוט עבה או מקל. לשחק בחול עם כף ודלי להרכיב פאזל של כמה חלקים, ליהנות לדפוק על תוף או קסילופון לשחק בבצק או לקשקש על לוח לציור, צבעי ידיים".

עולם המשחקים, ימשיך לגדול ולהתרחב יחד עם גדילתם של הילדים. בכל פעם הם מבינים יותר ומסוגלים להפעיל יותר חלקים בגוף ובמוח וכך משתנים להם תפקידי הצעצועים. וכמו שציינתי בפתיח תרומתם של הצעצועים הוא הרבה מעבר ל"בידור". יש להם: תרומה קוגניטיבית – פיתוח חשיבה יצירתית . תרומה רגשית – בעזרת משחקים ש"מחקים" את המציאות. תרומה חברתית – בעזרת משחקי "כאילו".

מאיה שפילמן מדגישה לסיום: "חשוב שתזכרו לשחק עם הילדים ולא רק לקנות להם צעצועים. לתת להם ליהנות מכל צעצוע ולא להעמיס עליהם יותר מידי. ועוד טיפ קטן ואחרון, החביאו צעצועים וכל כמה זמן שלפו צעצוע אחד והתמקדו בו".

EmptyView

הצטרפו למועדון הדיוורים של האגיס

מלאו את הפרטים וקבלו קוד קופון ישירות לנייד שלכם
זה הבייבי הראשון שלי 
בשליחת טופס זה אני מסכים שמידע עליי יישמר במאגרי המידע של החברה והיא תשתמש בו בהתאם ל מדיניות הפרטיות
לקבלת הקופון אנא אשרו קבלת דיוורים ע"י סימון התיבה