התפתחות תינוקות התפתחות תינוקות

צלילים וקולות אהובים: מה תינוקות אוהבים לשמוע

הם נבהלים מרעש חזק? אוהבים לשמוע אותנו מדברים אליהם? מה באמת אנחנו יודעים על התפתחות שמיעה אצל תינוקות ומה הם אוהבים לשמוע מסביבם? 

כולנו יודעים שמיעה היא הבסיס לתקשורת וגם להתפתחות שפה אצל ילדים. תינוק שאינו שומע היטב יתקשה להבין שפה ולעיתים גם יתקשה בתקשורת. אבל תתפלאו – השמיעה של התינוק לא מתפתחת עם הלידה, אלא הרבה קודם לכן בסביבות שבוע 20 להריון וכבר שם התינוק שומע אתכם, אז דברו יפה 😊. 

בשבוע 20 להריון מתפתח מבנה האוזן הפנימית ובשבוע 24 הוא ממש יכול להקשיב לקולות ולשמוע את מה שאתם אומרים. אל תדאגו הוא לא באמת מבין או זוכר את מה שאתם מספרים בסוד לחברה הכי טובה, אבל סביבה נעימה והרבה קולות של אמא או אבא יכולים לעזור. 

החל משבוע 24 להריון שומע התינוק את צליל קולם של הוריו וכן צלילים אחרים מחוץ לרחם כמו מוזיקה ועוד. למעשה הקולות האלה ישמעו לתינוק מוכרים גם אחרי הלידה אז אם את מדברת לבטן ולתינוק – תרגישי אמא משקיענית כבר מעכשיו.

מיד לאחר הלידה תינוק יכול לשמוע והוא כנראה יגיב לצלילים חזקים וייבהל או יירגע מקול אימו.

מה כדאי לעשות כדי לעודד התפתחות תינוקות:
מומלץ לדבר עם התינוק ולשיר לו שירים. למעשה הקראת ספרים, מוזיקה או כל אינטראקציה אחרת חשובה גם בגילאים הקטנים.

איך לדבר עם התינוק? בקול רגיל או בקו "מתיילד"- קול גבוה יותר?
הורים רבים תוהים איך לדבר עם התינוק – האם בקול רגיל או בקול מתיילד? אם תסתכלו רוב ההורים או המבוגרים בסביבת הילד ידברו אליו בקול גבוה יותר בהברות קצרות ויחזרו על הדברים. הדיבור בקול מתיילד הוא אוניברסלי וקיים בכל התרבויות. הורים משנים את הקול שלהם ואת קצב המילים כשהם פונים לתינוקות. וכן חלק גם ישמיעו הברות סתמיות ויעשו פרצופים מולו. אין מספיק מחקרים שיסבירו אם יש יתרון לדיבור מסוג זה לעומת קול רגיל ודיבור רגיל. מה שבטוח שחשוב לדבר כל הזמן בצורה שנוחה לכם.
החזרות על הברות ומילים דווקא טובות לתינוק ולכן בפעם הבאה שתראו מבוגר שמקשקש בג'יבריש אל תזלזלו, אלא תזרמו איתו.

מוזיקה ודיבור:
אל תוותרו על השמעת מוזיקה מכל סוג ומקצב. גם שירים שונים שאתם אוהבים וגם מוזיקה קלאסית או אחרת. לשמיעת מוזיקה יש השפעה על התפתחות התינוק ובכל צלילים נעימים משפיעים לטובה גם על ההורים.

איך יודעים שהתינוק שומע היטב?
בארץ רוב התינוקות יעברו בדיקת שמיעה עוד בבית החולים. הבדיקה חשובה כדי לאתר בעיות. אם התינוק לא עבר בדיקת שמיעה – הנה כמה סימנים שכדאי לשים לב אליהם:
1. התינוק לא מתעורר ולא מגיב לרעשים חזקים. כאלה שכולכם קופצים מהם כמו סיר שנופל במטבח
2. אתם משמיעים צלילים והתינוק לא מגיב, לא מזהה את הקול של אמא ואבא
3. בסביבות גיל 6 חודשים אנחנו מצפים מהתינוק להפנות ראש לעבר מקור הצליל. אם התינוק אף פעם לא מחפש את המקור, כדאי לברר למה.
4. התינוק בן 9 חודשים או יותר ולא משמיע קולות או חוזר על צלילים ששמע.

 

EmptyView

הצטרפו למועדון הדיוורים של האגיס

מלאו את הפרטים וקבלו קוד קופון ישירות לנייד שלכם
זה הבייבי הראשון שלי 
בשליחת טופס זה אני מסכים שמידע עליי יישמר במאגרי המידע של החברה והיא תשתמש בו בהתאם ל מדיניות הפרטיות
לקבלת הקופון אנא אשרו קבלת דיוורים ע"י סימון התיבה