דיאטה לאחר לידה דיאטה לאחר לידה

הכל על דיאטה לאחר לידה

טובה קראוזה, דיאטנית קלינית מומחית לתזונה בהריון ואחרי לידה ומחברת הספר "המדריך השלם לתזונה בהריון" מסבירה שלא כדאי להילחץ מהערות: "מומלץ להתחיל ממש בדיאטה רק אחרי תום תקופת "משכב הלידה" (6 שבועות אחרי הלידה) מכיוון שזה הזמן בו יורדים עודפי הנוזלים מההריון, ההנקה מתבססת (אצל המיניקות) וסדר היום של התינוק נהיה ברור יותר. בתקופת משכב הלידה כמובן שלא כדאי לאכול בלי שום גבולות, חשוב לאכול לפי מידת הרעב – ובהנקה רעבים, ולדאוג שהאוכל יהיה בריא ומזין. קל מאוד לקחת חבילה של עוגיות כשאין לך זמן לעשות כלום, אבל  בדיוק בגלל זה חשוב להיעזר במי שאפשר כדי שיהיה בבית כל הזמן אוכל זמין – כמו ירקות שטופים וחתוכים, כריכים, ממרחים, פירות שטופים, אגוזים ושקדים. נשים רבות בתום תקופת משכב הלידה – רואות שפתאום הירידה במשקל נעצרה וחושבות שמשהו לא בסדר. לא צריך לדאוג, הירידה העיקרית היתה של נוזלים ועכשיו מתחילה הירידה בשומן, שהיא איטית יותר".

הלחץ העיקרי של נשים הוא מהבטן. מה עושים עם זה?

טובה קראוזה: "כדאי לדעת שלבטן לוקח זמן לרדת ולא להילחם בגוף. להפך צריך להודות לגוף, לכבד ולהוקיר אותו על כך שעמד במשימה כל כך קשה: לגדל תינוק, אדם שלם ומושלם, ועדיין להמשיך להזין אותו בהנקה. חשוב לעצור רגע ולהבין לעומק את האתגר העצום שעמד בפני הגוף. הגוף משתנה בעקבות ההריון: הצלעות מתרחבות כלפי חוץ ובכך מאפשרות לעוד אוויר להיכנס לריאות ולאחר הלידה הצלעות עשויות להישאר נמוכות יותר לתמיד וליצור רושם כאילו המותניים שלך התרחבו. כדאי לחזק את שרירי הבטן ושרירי רצפת האגן. בצרפת כל אישה אחרי לידה זכאית לטיפולים אצל פיזיותרפיסטית מומחית לרצפת האגן. בארץ, צריך לבקש מרופא/ת המשפחה. כדאי מאוד וחשוב מאוד – גם לבריאות וגם לגזרה".

קראוזה מרגיעה: "מקובל לומר שלקח לך 9 חודשים לעלות את המשקל וייקח לך 9 חודשים לרדת אותו, למרות שנשים רבות חוזרות למשקל טרום ההריון שלהן תוך חצי שנה ונשים אחרות – תוך שנה".

אם המשקל שלך גבוה יותר ממה שהיה לפני ההריון, בוודאי שחשוב שתחזרי למשקל הקודם שלך. אבל הדיאטה לאחר לידה שונה מדיאטות שאולי עשית בעבר, כיוון שהדיאטה צריכה לשקם את הגוף לאחר ההריון ולהמשיך לספק את כל מה שדרוש לו בהנקה (אפשר לרזות גם בהנקה ולא צריך להפסיק את ההנקה כדי לרזות!). לכן הדיאטה אינה דיאטה קיצונית, אלא מתונה ומכילה לפחות 1800 קלוריות. מתחת ל-1500 קלוריות עלולה להיות פגיעה בייצור החלב. כמובן – תכשירי דיאטות למיניהם אסורים לחלוטין בשימוש בהנקה, גם אם באתר התורן של הדיאטה ה"מהפכנית" החדשה כתוב שאפשר להשתמש במוצר שלהם אחרי לידה.

מה מומלץ לאכול בתקופה אחרי לידה?

"אין "מזונות פלא" שיעזרו דווקא אחרי לידה" מדגישה טובה קראוזה, "הדיאטה צריכה להיות מאוזנת ולכלול את כל סוגי המזונות הבריאים. כמו כל תפריט בריא, עשיר במזונות מן הצומח: ירקות, פירות, דגנים, קטניות, אגוזים וזרעים וגם מכיל מזונות מן החי – מנה בשרית ביום או דג פעמיים בשבוע, ביצה ביום ומוצרי חלב. אם את צמחונית, טבעונית או נמנעת ממוצרי חלב, כדאי להגיע לייעוץ אצל דיאטנית להרכבת תפריט מתאים".

אנחנו אוכלות לפעמים מעייפות, התינוק הקטן דורש מאיתנו שעות רבות של ערות וכשהוא ישן לא תמיד אנחנו מצליחות להירדם. יש לזה פיתרון?

טובה קראוזה מסכימה: "אנחנו אוכלות הרבה פעמים מעייפות. יש לילות בלי שינה או כמעט בלי שינה, יש את הלופ של הנקה, קקי, החלפת חיתול, שוב הנקה וחוזר חלילה והפיתוי לאכול מכל הבא ליד כדי להישאר ערות – גדול. אפשר להקל על כך אם ניעזר במי שאפשר (ואם את מאלו שלא רגילות לבקש עזרה, זה הזמן לשינוי בתפיסה) גם כדי שנוכל להשלים שעות שינה במשך היום (או הלילה) וגם כדי שיהיה לנו אוכל מזין וזמין. בשבועות הראשונים אחרי הלידה קחו בחשבון שלא יהיה לכן זמן להכין לעצמכן אוכל. לאחר מכן, יש סדר יום מאורגן יותר ואפשר להספיק יותר".

"לא תמיד קל לזהות אכילה שנובעת מרעב "אמיתי", פיזיולוגי ולהבדיל בינה לבין אכילה שנובעת מעייפות או דכדוך. זה המקום להזכיר שאם את במצב רוח ירוד, בוכה הרבה, חשה חרדות ופחד וקשה לך לצאת מהמיטה, פני מיד לעזרה. ייתכן שאת סובלת מדיכאון לאחר לידה, כמו אחת מתוך כל 7 נשים אחרי לידה"

איך מזהים רעב אמיתי ולא עייפות או עצבות או דיכאון?

"אחת הדרכים לזהות את הרעב האמיתי והנכון הוא להיות מודעת לתחושות של הגוף שלך ובמיוחד לבטן. סימן נוסף הוא, שכשאוכלים מתוך רעב, האוכל הרבה הרבה יותר טעים מאשר כשאוכלים מתוך סיבה רגשית. בדיוק כדי לזהות את ההבדל הזה אני בונה עם המטופלות שלי את "סולם הרעב והשובע" האישי שלהן. טיפ נוסף הוא שכשאת חשה צורך לאכול משהו, לשאול את עצמך מה מציק לך באותו רגע. אם התשובה הראשונה שעולה בראשך היא סיבה רגשית כלשהי, רוב הסיכויים שהסיבה לאכילה אינה רעב. בהנקה, כאמור, רעבים מאוד, וזה בסדר. הרעב נובע מרמות גבוהות של ההורמון פרולקטין שחשוב לייצור החלב. 3 חודשים לאחר הלידה הרמה יורדת לערך נמוך יותר ועוצמת הרעב שתחושי תפחת".

עצות של טובה קראוזה להתנהלות בחופשת הלידה:

להתחיל הליכות מתונות כשבועיים אחרי הלידה – טיולים עם העגלה. לאחר שחלפו שישה שבועות ומקבלים אישור מהרופא/ה, אפשר לחזור לפעילות גופנית רגילה. הפעילות חשובה מאוד לחיזוק השרירים ולהרזיה, היא חלק מאורח חיים בריא וחשוב לא לוותר עליה.לקבוע סדר יום, ברגע שזה אפשרי ובו לסדר את זמני הארוחות שלך והפעילות ובכלל – הזמן שאת יכולה לדאוג בו לעצמך.להיעזר בכל מי שאת יכולה כדי שתוכלי לישון ולאכול אוכל בריא.לדאוג שלא יהיו בבית מזונות לא בריאים, כי אחרי לילה ללא שינה, קל מאוד לפנות למזונות הפחות מזינים.

לדף הפייסבוק של טובה

רוצים לקבל הטבות ולהיות מעודכנים? הצטרפו עכשיו למועדון האגיס

EmptyView

הצטרפו למועדון הדיוורים של האגיס

מלאו את הפרטים וקבלו קוד קופון ישירות לנייד שלכם
זה הבייבי הראשון שלי 
בשליחת טופס זה אני מסכים שמידע עליי יישמר במאגרי המידע של החברה והיא תשתמש בו בהתאם ל מדיניות הפרטיות
לקבלת הקופון אנא אשרו קבלת דיוורים ע"י סימון התיבה