חופשות לידה בעולם חופשות לידה בעולם

לראות ולקנא: חופשת לידה בחו"ל

באיזו מדינה גם אבות יכולים לקבל חופשת לידה ואיפה היא הארוכה ביותר? למה מדינות כמו ארה"ב נמצאות בתחום אחרי ישראל ואיך דווקא חברות פרטיות מתחילות לשנות את השוק? הכל על חופשת לידה בעולם

בישראל נהוגה חופשת לידה לאמהות בשכר מלא למשך 15 שבועות. האב יכול לנצל חלק מהחופשה הניתנת לאם כחופשת אב בשכר מלא, אם האמא מוותרת עליה, בחלק מהתקופה.

ישראל, למרות עידוד הילודה ומספר הילדים הרב יותר מהממוצע ממדינות ה OECD, לא מובילה בתחום חופשת הלידה. האורך הממוצע של חופשת אמהות במדינות ה- OECD הוא 18 שבועות.

מה קורה בעולם?

זמן שבישראל העלו רק לאחרונה את מספר שבועות חופשת לידה ל 15 שבועות (מ 12 שבועות) הורים בשבדיה זכאים יחד ל 480 ימי חופשת לידה, ולמשכורת של 80% מהמשכורת שלהם לאורך כל התקופה. שבדיה, לעומת ישראל ומדינות נוספות, לא מתנה את חופשת הלידה או חלק ממנה לנשים בלבד, אלא מאפשר לבני הזוג לחלוק לפי החלטתם. כמובן שלידת תאומים מוסיפה ימים נוספים לחופשת הלידה ובכך הופכת את שבדיה למדינה שכדאי ללדת בה.

מסתבר ששבדיה היא לא המדינה היחידה גם באיסלנד ובדנמרק ובעוד מדינות מערב אירופה, חופשת הלידה ארוכה ונמשכת כמעט שנה שלמה. המדינות הללו מאמינות שטיפול בתינוק חשוב ומתגמלות הורים במשכורות וכמובן בשמירה על מקום העבודה, עד החזרה מחופשת הלידה.

גם באיטליה לדוגמה יש עידוד לחופשת לידה ארוכה, האם זכאית לחמישה חודשים, בהם תקבל  80% מהמשכורת מהממשלה, ו-20% נוספים ממקום העבודה. ניתן כמובן להאריך את חופש הלידה אבל אז התשלום יהיה נמוך יותר ויתקבל רק מהמדינה.

ביפן ניתן לקחת חופשת לידה של עד שנה וחצי, שמתוכה חלקה בתשלום וחלקה בתשלום חלקי להורה . בחצי שנה הראשונה המדינה דואגת לתשלום של שני שליש מהמשכורת ואח"כ יאלץ ההורה בחופשת לידה שבה יקבל רק 50% מהשכר.

באפריקה ובאסיה הממוצע הוא כ-14 שבועות ופחות ולמעשה ישראל קרובה יותר למדינות האלה מאשר למדינות מערב או מזרח אירופה.

ומה קורה בארה"ב

דווקא במעצמה הגדולה אין חוק המתייחס לחופשת לידה. נשים רבות לוקחות 12 שבועות אבל אין עידוד לחופשת לידה. למעשה קנדה וארה"ב בולטות באופן חריג בנושא-  בקנדה היולדת מקבלת שכר מוגבל במשך 15 שבועות, ובארצות הברית נשים לא מקבלות חופשת לידה בכלל, הן יכולות לקחת אבל אין חוק המחייב את המעביד לכך.

חברות שונות מציגות בארה"ב אופציות לחופשת לידה לעובדים. אמזון לדוגמה, מציעה חופשת לידה גם לבני זוג שאינם עובדים בחברה. הנשים העובדות בחברה זכאיות ל־20 שבועות של חופשת לידה בתשלום. שישה שבועות של חופשת לידה לאב, שהאם עובדת חברה. אמזון מתחייבת לשלם את הפער בשכרו של אבי התינוק, בעקבות ימי החופשה שייטול כדי לטפל בתינוק.

נטפליקס לא רק מתמחה בתוכן אלא מובילה ברצון לתמוך בהורים – היולדת יכולה להאריך את חופשתה ללא תשלום. החופשה בתשלום עומדת על שנה.

חופשת לידה גם לגברים?

בישראל אבות יכולים להתחלק בחלק השני של חופשת הלידה ולמרות האופציה הזאת רוב המממשים את חופשת הלידה, הן נשים. בעולם ישנה אופציה לגברים לקחת חופשת לידה אבל היא קצרה יותר מהנשים, ברוב המדינות.

החופשות הארוכות ביותר לגברים היו:

יפן-  30.4 שבועות (7 חודשים)

קוראיה – 17 שבועות (4 חודשים)

פורטוגל – 12.5 שבועות (3 חודשים)

לוקסמבורג -10.4 שבועות (2.4 חודשים)

נורווגיה – 9.8 שבועות (כחודשיים)

למה מעודדים חופשת לידה?

מטרת החל"ד – חופשת הלידה, היא לאפשר לאם לתת טיפול אישי לתינוק הנולד בתקופה הראשונה לחייו, וכן על מנת לאפשר לה לנוח ולהתאושש מהלידה וההריון. ההבנה שהלידה והטיפול הראשוני בתינוק מחייב מההורים להיות זמינים עיגן את חופשת הלידה בחוק עבודת נשים, המחייב מעסיק לאפשר לנשים לצאת לחופשה ובמקביל לשמור להן את מקום העבודה.

על פי החוק במדינת ישראל, עובדת זכאית לחופשת לידה בת 26 שבועות במידה והייתה מועסקת באותו מקום עבודה, או אצל אותו מעסיק, שנה לפחות. שבעה שבועות יכולים להינתן לפני הלידה והיתר לאחריה. האופציה לצאת לפני הלידה, מאפשרת ליולדת שמרגישה צורך לנוח יותר, לעצור ועדיין מקום העבודה נשמר לה.

EmptyView

הצטרפו למועדון הדיוורים של האגיס

מלאו את הפרטים וקבלו קוד קופון ישירות לנייד שלכם
זה הבייבי הראשון שלי 
בשליחת טופס זה אני מסכים שמידע עליי יישמר במאגרי המידע של החברה והיא תשתמש בו בהתאם ל מדיניות הפרטיות
לקבלת הקופון אנא אשרו קבלת דיוורים ע"י סימון התיבה