הכל על אנדומטריוזיס הכל על אנדומטריוזיס

מה זה אנדומטריוזיס?

עד ששני כהן הסבירה על המחלה שלה, כמעט שאף אחד לא שמע על אנדומטריוזיס, למרות שמדובר על נשים רבות, שלא מאובחנות וסובלות. מה זה בדיוק אנדומטריוזיס ולמה קשה לאבחן? איך יודעים שכאבי הבטן במחזור הם סתם כאבים ומתי הם בעיה שיש לאבחן? ואם אפשר להיכנס להיריון עם אנדומטריוזיס?

"מאז שאני זוכרת את עצמי", מספרת סיוון, " אני חיה ממחזור אחד למחזור שני. החיים שלי מסתובבים סביב המחזור החודשי: הכאבים, המחזור הסוער, האי שקט הרגשי, הכעוס במערכת העיכול – הכול מתקשר למחזור. אחרי שש שנים של בדיקות ופגישות עם רופאי נשים אובחן אצלי אנדומטריוזיס, מה שנתן הסבר לכאבי מחזור בלתי נסבלים ואף הסביר את הבעיות הנלוות במערכת העיכול. בהתחלה חשתי הקלה כאשר נמצאה הסיבה לסבל  שאני חווה כל השנים האחרונות". עכשיו סיוון מעוניינת להיכנס להיריון (כלומר הפסקת הגלולות) וכבר הגוף מתכווץ לה מפחד מפני החזרה לכאבים ולסבל.

כמומחית הפוגשת נשים רבות אני מבינה את החשש, נשים רבות עם אנדומטריוזיס מגיעות לקליניקה. כל אחת חווה את האנדומטריוזיס במקום אחר בחייה. נשים רבות מאמצות אורח חיים עבור אנדומטריוזיס וחוות הפחתה בתופעות הנלוות. אני רוצה לשתף אתכם בנקודות כלליות לגבי התזונה הייחודית לאנדומטריוזיס. חשוב שתדעו שאני ממליצה על התאמה אישית כיוון שאנדומטריוזיס היא מחלה רב מערכתית ופוגעת במקרים רבים במערכות נוספות כמו מערכת העיכול או השתן וחשוב להתאים לכל אחת את הדרך הייחודית שלה להתמודדות פיסית ורגשית רחבה עם אנדומטריוזיס.

מה זה בכלל אנדומטריוזיס?

אנדומטריום (רקמת רירית הרחם) זוהי הרירית שמרפדת את חלל הרחם. אנדומטריוזיס הנו מצב בו רקמה הדומה לרירית הרחם גדלה מחוץ לחלל הרחם. רקמות האנדומטריוזיס בדרך כלל גדלה באזור אברי הרבייה ואיזור האגן.

בדומה לרקמת רירית הרחם, הנגעים מגיבים לשינויים ההורמונליים המתרחשים במהלך המחזור החודשי. כאשר הנגעים משגשגים בעקבות השינויים נוצרת שרשרת ריאקטיבית היוצרת דלקת מקומית. הדלקת גורמת לכאבים ולהיווצרות הידבקויות מסביב לאיזורים הנגועים והתפתחות ציסטות בשחלות.

אנדומטריוזיס ואסטרוגן

אנדומטריוזיס היא מחלה כרונית הקשורה לרמות האסטרוגן. אסטרוגן ברמה גבוהה מעודד יצירת פרוסטוגנדינים מסוג מסויים המגביר את המדד הדלקתי של הגוף. מחקרים רבים מצאו כי תזונה לאנדומטריוזיס משולבת בפעילות גופנית חשובה במטרה לאזן את ההורמונים כלומר לאזן בייחוד את רמות אסטרוגן בגוף. האיזון ההורמונאלי הוא אחד מהגורמים המשפיעים לא רק על הסימפטומים הנלווים לאנדומטריוזיס אלא על סיכויי הכניסה להריון.

מה מומלץ?

אומגה שלוש: פרוסטגלנדינים הם חומרים דמויי הורמונים הבנויים מחומצות שומן. הגוף שלנו מפריש פרוסטגלנדינים לפי הצורך. הפרשתם גם מקושרת לאנדומטריוזיס. ישנם פרוסטגלנדינים שנוצרים כחלק מתהליך ייצור חומצות שומן אומגה 6 והם מעודדי דלקת. מולם, פרוסטגלנדינים שנוצרים מפירוק חומצת שומן אומגה 3 מתונים יותר בהשפעתם ולכן פחות יגרמו לכאב .כאשר ריכוז חומצות שומן מסוג אומגה 3 בתא גבוה, ישנה תחרות עם חומצות שומן מסוג אומגה 6 על יצירת פרוסטגלנדינים, דבר המוביל להפחתה בתחושת כאבי מחזור. מחקרים מראים כי שילוב אומגה 3 בתפריט מקל על סימפטומי המחלה ואף מקטין את הנגעים.

המטרה התזונתית שלנו היא ליצור איזון וריכוך האפקט :אנו נאיץ את ייצור הקבוצה הטובה וניצור אפקט מרגיע להתכווצויות. שמנים חיוביים אילו הם שמני אומגה 3.

מומלץ להעשיר את התפריט באגוזי מלך, זרעי פשתן טחונים, שמן נר הלילה ודגים כמו סלמון וטונה. מולם חשוב להפחית מקורות שומן רווי המחריפים עם הדלקת ומגיעים מהחי: חמאה, בשר, מוצרי חלב.

סיבים תזונתיים ואיזון רמת אסטרוגן בגוף:התהליכים המטבולים משפיעים בכמה מישורים: מחקרים רבים מראים כי פחמימות הנספגות מהר אל הדם (סוכר ומוצריו ופחמימות פשוטות כמו לחם לבן) משבשות את הפעילות ההורמונאלית התקינה של הגוף ומחריפה את התהליכים הדלקתיים.

בנוסף, שילוב קבוע של סיבים תזונתיים בתפריט היומי, מסייעים להפחית רמות אסטרוגן עודפות מהגוף. שילוב מקורות מזון עשירים בסיבים תזונתיים מומלץ. דוגמת מזונות: דגנים מלאים, קטניות, פירות וירקות, שיבולת שועל ועוד.

איכות החיים של נשים קשורה רבות לתזונה. אימוץ מזונות, צמחי מרפא ותוספים מפחיתי רמות אסטרוגן עודפות, מפחיתים דלקת ויסייעו לנשים להגיע לחיים מאוזנים וטובים וייתרמו לתוכניות להקמת משפחה ולהיריון בריא.

בהצלחה

EmptyView

הצטרפו למועדון הדיוורים של האגיס

מלאו את הפרטים וקבלו קוד קופון ישירות לנייד שלכם
זה הבייבי הראשון שלי 
בשליחת טופס זה אני מסכים שמידע עליי יישמר במאגרי המידע של החברה והיא תשתמש בו בהתאם ל מדיניות הפרטיות
לקבלת הקופון אנא אשרו קבלת דיוורים ע"י סימון התיבה

 

 

 

 

השאירו מייל ותקבלו מהאגיס

שלל הפתעות, הטבות, קופונים ותכנים שווים במיוחד!

בשליחת טופס זה אני מסכימ/ה שמידע עליי יישמר במאגרי המידע של החברה והיא תשתמש בו בהתאם ל מדיניות הפרטיות

אני מאשר/ת קבלת עדכונים, פרסומים והטבות ממגוון מותגי חברת קימברלי-קלארק ישראל בע"מ באמצעות מיילים ו/או הודעות טקסט. ניתן להסיר את פרטיך מרשימת התפוצה בכל עת