הכל על טפשת הריון הכל על טפשת הריון

הכל על בדיקת GBS

20% מהנשים נושאות את חיידק ה-GBS – באיזה שלב בהריון כדאי לברר על החיידק ואיזו בדיקות יש לבצע? הכל על בדיקת GBS בהריון וההשפעות על העובר

כל בדיקה בהריון מלחיצה, בעיקר שהרופא מדבר איתם על חיידקים. רגע לפני שאת נלחצת כדאי  להכיר את החיידק הכי מוכר בהריון – GBS ולהבין שכנראה את לא לבד. כחמישית מהנשים  נשאיות של החיידק GBS, או בשמו המלא Group B Streptococcus.

לפני הכל מהו  GBS?
GBS הוא סטרפטוקוקוס ביתא והוא חיידק כמו חיידקים אחרים המצויים בגופנו. הוא נמצא בפלורה הטבעית שלנו במערכות העיכול והמין. 


אם GBS נמצא בגופנו מדוע זה בעייתי?

נכון שאנחנו נושאים את החיידק באופן טבעי אבל הבעיה מתחילה כאשר החיידק בא במגע עם התינוק בתעלת הלידה. ההדבקה יכולה להיות בעייתית ולכן כדאי לדעת לפני ולדאוג לטיפול. לפני שאת נלחצת כדאי לדעת שרוב התינוקות לא נדבקים בחיידק ולמעשה מדובר בפחות מאחוז אחד של הדבקה של התינוק. ועדיין אנחנו תמיד רוצים להיות בצד הבטוח ולא להדביק את התינוק.

למי עושים את בדיקת GBS?
יש מדינות שבהם נערכות בדיקות סקר, לחלק מהנשים בהריון, בשבועות ההריון לפני הלידה. בישראל לא נערכות בדיקות כאלו למי שאינה חשודה כנשאית. המדיניות של משרד הבריאות בישראל היא לבצע את הבדיקה רק בנשים עם גורמי סיכון או לפי שיקול דעתו של הרופא/ה המטפל/ת. אין צורך לעשות את הבדיקה בשבועות הריון מוקדמים, אלא רק לפני הלידה. בהחלטה האם לבדוק את האישה, בדרך כלל מתייחסים הרופאים למספר גורמי סיכון:
 1.  אישה שילדה בלידה קודמת יילוד אשר חלה ב־GBS.
2.  ירידת מים לפני שבוע 37.
3. צירים  מוקדמים.
5. חום במהלך הלידה

מדובר בבדיקה פשוטה ולא כואבת, כך שאין צורך לחשוש, והיא תקפה לחמישה שבועות. הבדיקה כוללת מטוש, אותו כולנו מכירים מבדיקות הקורונה, ותרבית הנלקחת מהנרתיק ומפי הטבעת. 
לעתים מתגלה החיידק בבדיקת שתן שגרתית וכך יודעים שהאישה נשאית של החיידק.


איך מטפלים ב GBS?

כיוון שחלקנו נושאים את החיידק קבוע בדרך כלל לא מטפלים בו אבל לפני הלידה רצוי למנוע מהתינוק להדבק בו. כמו בכל חיידק הטיפול הוא אנטיביוטי וניתן לאמא לפני הלידה. 
על מנת שהטיפול האנטיביוטי יהיה יעיל מומלץ לקבל שתי מנות אנטיביוטיקה לפני הלידה, ולכן אם את יודעת שאת נשאית את תקבלי הנחייה להיות קשובה לצירים ולסימני לידה ולהגיע בזמן לבית החולים.

אם התינוק נדבק בסטרפטוקוקוס – מה יקרה?
קודם כל הוא כנראה לא ידבק, כיוון שרק אחוז אחד מהתינוקות העוברים בתעלת לידה בה נמצא סטרפטוקוק ידבקו. במידה והתינוק נדבק הוא יקבל אנטיביוטיקה כדי להתמודד עם החיידק. 

הרופאים מתייחסים לתינוקות עם חום או כל מחלה אחרת מיד אחר הלידה, כתינוק שנדבק בGBS, גם אם האם היולדת לא עברה בדיקה ולכן יתנו לו אנטיביוטיקה. חשוב לציין שאם את חוששת בזמן ההריון או לאחר הלידה, את תמיד יכולה לדבר עם הרופאים או לבקש בדיקת GBS

 

EmptyView

הצטרפו למועדון הדיוורים של האגיס

מלאו את הפרטים וקבלו קוד קופון ישירות לנייד שלכם
זה הבייבי הראשון שלי 
בשליחת טופס זה אני מסכים שמידע עליי יישמר במאגרי המידע של החברה והיא תשתמש בו בהתאם ל מדיניות הפרטיות
לקבלת הקופון אנא אשרו קבלת דיוורים ע"י סימון התיבה

 

 

 

 

השאירו מייל ותקבלו מהאגיס

שלל הפתעות, הטבות, קופונים ותכנים שווים במיוחד!

בשליחת טופס זה אני מסכימ/ה שמידע עליי יישמר במאגרי המידע של החברה והיא תשתמש בו בהתאם ל מדיניות הפרטיות

אני מאשר/ת קבלת עדכונים, פרסומים והטבות ממגוון מותגי חברת קימברלי-קלארק ישראל בע"מ באמצעות מיילים ו/או הודעות טקסט. ניתן להסיר את פרטיך מרשימת התפוצה בכל עת