משחקי מחבואים אצל תינוקות משחקי מחבואים אצל תינוקות

למה משחקי מחבואים טובים לילד שלך?

ילדים אוהבים לשחק מחבואים מגיל קטן. המשחק הזה הוא חלק בלתי נפרד מהילדות וטוב שכך, כיוון שלא מדובר במשחק מטופש, אלא במשחק שמרגש את הקטנטנים בכל פעם מחדש ומחזק מיומנויות קוגניטיביות. בפעם הבאה שתעשו להם "קוקו" או שתגידו להם לעצום עיניים ותספרו עד עשר, תדעו שעשיתם את הדבר הנכון.

לא סתם משחק ההסחה הפשוט או כל משחק שבו אנשים או חפצים נעלמים וחוזרים באורח פלא הפך ללהיט בקרב תינוקות גדולים וקטנים. המשחקים האלה מובילים אותם לחיפוש אובייקטים מוסתרים וכוללים בתוכם את ההתרגשות של החיפוש, כמו צייד או ניצוד בלי הסיכון של להיפגע.

מה היתרונות והחסרונות של משחקי הילדות הפשוטים האלה ולמה אנחנו צריכים לעודד את הילדים לשחק בהם?

יתרונות משחקי מחבואים

הם גם גורמים לתינוקות לצחוק וגם מלמדים אותם את המושג של קביעות האובייקט, כלומר שדברים יכולים להמשיך להתקיים גם אם לא רואים אותם. המושג של קביעות האובייקט חשובה מאוד בהתפתחות התינוק. הוא לומד, שלמרות שהוא לא יכול לראות משהו (הכדור האהוב עליו או פרצוף מחייך) הם עדיין קיימים ולא נעלמו לנצח. ההבנה הזו מובילה למיומנות קוגניטיבית חדשה וגדולה, כמו חשיבה וזיכרון מופשטים.

החיפוש אחר חפצים או אנשים מעודד את הילדים להשתמש בדמיון שלהם ומסייע להם לפתח מיומנויות של פתרון בעיות, כשהם מנסים לחשב מהו המקום הטוב ביותר להחביא או למצוא את היעד שלהם.

הם אפילו יכולים להתחיל להעריך את הרעיון של נפח, כשהם מנסים למצוא את מקום המסתור הקטן ביותר בו הם יכולים להשתלב.

המשחק נותן להם הזדמנות לפתח מיומנויות חברתיות כשהם משחקים עם אחרים, ללמוד להתמודד עם קונפליקטים בין המשתתפים ולתרגל מיומנויות אחרות שמאפשרות עבודה יעילה בצוות.

המשחק מעניק להם יתרונות של פעילות גופנית כמו שיפור זריזות ושיווי משקל בזמן שהם מתמודדים עם האתגר לחפש את מקום המחבוא המושלם ביותר.

הפעילות הגופנית במשחק מלמדת אותם כמה כללי יסוד לגבי בטיחות והגנה, למשל: אסור לטפס מעל גובה מסוים, מקומות מסתור שהם מסוכנים או אסורים.

חסרונות משחקי מחבואים

חרדת נטישה

התינוק מבין שאם מישהו לא נראה באופק, הוא נמצא עדיין, אבל הזה לא איתו. אולי צרחות ובכי יביאו אותך בחזרה אליו? התקופה של חרדת הנטישה יכולה להיות קשה גם לך וגם לתינוק שלך ובתקופה זו אולי אפילו נראה לא הגיוני לשחק מחבואים, אבל אל דאגה. חרדת נטישה היא רק שלב בהתפתחות ואילו קביעות אובייקט עוזרת לחזק את המסר, שמה שנעלם לא נעלם לנצח. הצעצוע החסר או אמא/אבא שנעלמו בסופו של דבר תמיד יחזרו.

חוקרים באוניברסיטת וושינגטון בסיאטל מצאו כי תינוקות בני 9 חודשים יכולים למצוא צעצוע שמוחבא חלקית מתחת למגבת ותינוקות בני 10 חודשים יכולים למצוא צעצוע מוסתר לחלוטין, כשנותנים להם רמזים כמו קול או צפצוף.

דוגמאות למשחקי מחבואים

משחק "קוקו" –

מסתכלים על התינוק, מסתירים את הפנים עם הידיים ושואלים בקול, "איפה אמא / אבא" ? ואז חושפים את הפנים ואומרים בקול קוקו. חוזרים על המשחק מספר פעמים. אפשר באותו אופן להתחבא מאחורי כרית או מישהו אחר.

משחק "איפה החפץ"

מסתירים מאחורי הגב צעצוע כמו כדור או בובה ושואלים בקול "איפה הכדור"? ואז מציגים את הכדור. חוזרים על המשחק כמה פעמים.

רוטציית צעצועים –

כדאי אחת לשבוע-שבועיים להחליף את מגוון המשחקים, שבערימת הצעצועים של הקטנים. תינוקות מפסיקים לחקור צעצועים שהם רגילים לראות, אבל אם משחק מסויים נעלם מהערימה לתקופה כלשהיא, כשתחזירו להם את המשחק הם יהנו ללמוד מהם שוב והרבה יותר ממה שלמדו עד כה.

משחק אשף הניקיון –

במקום להחזיר בערב את כל המשחקים למקום, תשאירו על הרצפה כמה משחקים שהתינוק שיחק איתם. למחרת התינוק יראה שהמשחק עדיין נמצא שם ויבין שהחפץ זז רק אם הוא עושה זאת.

משחק "הצעצוע זז" –

מסתירים משחק מתחת לשמיכה תוך כדי שהתינוק צופה בהסתרה ואז מזיזים את השמיכה עם המשחק מצד לצד. התינוק ייהנה לצפות בצעצוע הבורח.

EmptyView

הצטרפו למועדון הדיוורים של האגיס

מלאו את הפרטים וקבלו קוד קופון ישירות לנייד שלכם
זה הבייבי הראשון שלי 
בשליחת טופס זה אני מסכים שמידע עליי יישמר במאגרי המידע של החברה והיא תשתמש בו בהתאם ל מדיניות הפרטיות
לקבלת הקופון אנא אשרו קבלת דיוורים ע"י סימון התיבה

 

 

 

 

השאירו מייל ותקבלו מהאגיס

שלל הפתעות, הטבות, קופונים ותכנים שווים במיוחד!

בשליחת טופס זה אני מסכימ/ה שמידע עליי יישמר במאגרי המידע של החברה והיא תשתמש בו בהתאם ל מדיניות הפרטיות

אני מאשר/ת קבלת עדכונים, פרסומים והטבות ממגוון מותגי חברת קימברלי-קלארק ישראל בע"מ באמצעות מיילים ו/או הודעות טקסט. ניתן להסיר את פרטיך מרשימת התפוצה בכל עת