function OptanonWrapper() { } מתי תינוקות מתחילים לדבר ואיך? המדריך המלא | האגיס
מתי תינוק מתחיל לדבר מתי תינוק מתחיל לדבר

איך ומתי תינוקות מתחילים לדבר?

איך התינוק מתחיל לדבר ומה כדאי לעשות כבר מהלידה כדי לעודד אותו ולהבין אותו

המילה הראשונה של התינוק ולפעמים ההברה הראשונה אותה מבינים, נחרטת כרגע קסום ומיוחד. פתאום הוא אומר אמא או אבא ומחייך. התפתחות שפה והקסם הזה בה התינוק שלנו מתחיל לדבר לא מתרחשת ביום אחד. מדובר בתהליך מתמשך בו התינוק לומד לדבר, למלמל, להפיק הברות ובסופו של דבר גם מילים ומשפטים.

התהליך המופלא הזה מתחיל כבר עם הלידה וכולל את כל הילדים בעולם, לא משנה אם הם מדברים עברית או אנגלית או ספרדית או אחת מ 10000 השפות הקיימות ברחבי הגלובוס. יותר מזה יש תינוקות הגדלים בבית בו דוברים שתי שפות וגם ילדים אלו יצליחו לדבר ולהבין יותר משפה אחת

איך זה קורה?

כנראה שלעולם לא נדע בוודאות איך התינוק מקשיב ולומד לדבר, רכישת השפה היא תהליך שחוקרים רבים ניסו להסביר בתאוריות שונות. חומסקי לדוגמה, אחד מהחוקרים והבלשנים המובילים טען שתינוקות באים לעולם כשהם מצוידים במנגנון לשוני ולתורשה חלק משמעותי ביכולת שלם לדבר.

אחרים טוענים שהתפתחות שפה קשורה בחברה ובסביבה וככל שהילד יהיה חשוף יותר למילים ולסביבה מדברת הוא ילמד מהר יותר להביע את עצמו.

יש חוקרים שטוענים שהתינוק רוכש שפה בעקבות הקול הילדותי האיטי והגבוה שבו אנחנו מדברים איתו. למעשה ברוב העולם המערבי פונים הורים לילדם בקול מתיילד ובכל עוזרים לו לבודד צלילים בשפה. אבל בעולם המתפתח אמהות מדברות אל התינוק בקול רגיל ולעיתים כמעט שלא מדברות איתו ועדין תינוקות גם במקומות רחוקים ומתפתחים מדברים.

למה השפה חשובה ולמה חשוב לדבר עם תינוקות, אתם שואלים? דיבור המכוון לתינוקות ופעוטות הוא הגורם המשמעותי ביותר להתפתחותם השכלית.  במחקר אורך מיוחד שנערך בנושא שפה, נמצא קשר בין דיבור לאינטליגנציה של ילדים.  חוקרים הקליטו הורים ותינוקות מגיל שבעה חודשים ועד גיל שלוש שנים. הם ספרו את המילים שההורה השתמש בהן. החוקרים חזרו אל המשפחות כשהילדים היו בני 9 וגילו שככל שהילדים שמעו יותר מילים בשלוש שנים הראשונות, כך מנת המשכל שלהן היתה גבוה יותר.

מי מדבר אל התינוק? מחקרים הראו כי יותר מ 75% מהדיבור לתינוקות ופעוטות נעשה על ידי האמהות..

למה לצפות בשנה הראשונה:

שלב ראשוני: עד גיל חצי שנה מתרחש השלב הראשוני, בו התינוק מפיק צלילים בסיסיים המייצגים מצבי רוח ומלמולים. בשלב הזה גם בכי הוא סוג של שפה.

מילים: המילים הראשונות מופיעות בגיל שנה והן חלקן משובשות ולא מלאות. התינוק יכול לומר או במקום אור או ממה במקום אמא.

התחלת דיבור: לקראת גיל שנה וחצי התינוק כבר אומר מילים רבות ומצליח להסביר את עצמו יכול להיות שהמילים תהינה משובשות, אבל ההורה יבין את התינוק.

משפטים: לקראת גיל שנתיים הפעוט מצליח לחבר משפטים קצרים ולהשתמש בכינויי גוף כמו אני אתה וכו

איך לעודד התפתחות שפה?

דברו עם הילד: דברו עם התינוק כמה שאתם יכולים. לא משנה אם אתם מדברים בקול מתיילד או בקול שקט, אפר לשיר, לדבר או רק להשמיע צלילים.

חייכו ודברו בזמן שאתם מחליפים חיתול: יש תינוקות שהפשטה והחלפה מבהילה אותם והקול המרגיע של ההורים מרגיע וממקד את הקשב שלהם

צרו קשר עין: דברו תמיד לתינוק ונסו ליצור קשר עין איתו. הדבר.

תארו את הדברים שאתם עושים ואת מה שרואים: גם בטיול קצר, החלפת חיתול או האכלה , תארו לתינוק מה עושים או רואים עכשיו. השתמשו במילים מתארות ומגוונות.

השתמשו בשפה עשירה מלאת תיאורים: לדוגמה אל תאמרו "הנה כדור", אלא "הנה כדור אדום וגדול".

אל תלמדו מילים: פשוט דברו בקצב שנוח לכם ובאהבה בלי לנסות ללמד מילים. התינוק לומד לבדו מהשיחה והאינטראקציה אתכם.

קראו ספרים : גם לילדים קטנים ניתן לקרוא ספרים ולתאר תמונות מספר. מהר מאד הם יאהבו את הפעילות המשותפת

הכי חשוב- הביעו אהבה גם במילים וגם ומגע

EmptyView

הצטרפו למועדון הדיוורים של האגיס

מלאו את הפרטים וקבלו קוד קופון ישירות לנייד שלכם
זה הבייבי הראשון שלי 
בשליחת טופס זה אני מסכים שמידע עליי יישמר במאגרי המידע של החברה והיא תשתמש בו בהתאם ל מדיניות הפרטיות
לקבלת הקופון אנא אשרו קבלת דיוורים ע"י סימון התיבה

 

 

 

 

השאירו מייל ותקבלו מהאגיס

שלל הפתעות, הטבות, קופונים ותכנים שווים במיוחד!

בשליחת טופס זה אני מסכימ/ה שמידע עליי יישמר במאגרי המידע של החברה והיא תשתמש בו בהתאם ל מדיניות הפרטיות

אני מאשר/ת קבלת עדכונים, פרסומים והטבות ממגוון מותגי חברת קימברלי-קלארק ישראל בע"מ באמצעות מיילים ו/או הודעות טקסט. ניתן להסיר את פרטיך מרשימת התפוצה בכל עת