יום ראשון בגן יום ראשון בגן

הולכים לגן

 לא פשוט להכניס ילד למסגרת חדשה, לירון גור שטיגמן מרכזת טיפים לכל אמא

"כניסה למסגרת". צמד המילים הזה מלווה במגוון רחב של רגשות, החל משמחה והתרגשות, תחושת הקלה, וכייף אך לצד החשש, חוסר הבטחון באנשים אחרים, רגשות אשמה ועוד רבים וטובים. ריכזתי כללי עשי ואל תעשי לטובת – כניסה בשלום של הגורים שלנו למסגרת.

"סחבתי אותו 9 חודשים, עבדתי בלהיות בהריון, בלשרוד כל יום- גדולה, כבדה ומסורבלת, כל שעה בשירותים, עשיתי מיליון בדיקות רק לוודא שהוא בסדר, עברתי לידה כואבת בלי יכולת לשבת שבועיים, במשך חצי שנה שהיינו יחד בבית עטפתי אותו בצמר גפן, אפילו שסבתא הרימה סידרתי לה את הידיים שהראש לא יברח ועכשיו אני אמורה פשוט לשחרר? פשוט למסור אותו לטיפול אצל כל דיכפין"?

במסגרת עבודתי עם אמהות אני שומעת את הסיפור הזה בערך אצל כל אישה שאני פוגשת ללא קשר למספר הילדים שיש לה. "למסור" את האוצר היקר לנו ביותר, אחרי דרך של שנה וחצי (פלוס מינוס) שאנחנו עוברות איתו, לטיפול בידיים אחרות, זהו פרוייקט מאתגר לרוב האמהות.

אמהות מדווחות שהן יוצאות מהגן בימים הראשונים בוכות, נסערות, עצובות, מרגישות כאילו לקחו להן את הבייבי, מרגישות עצב, ריקנות, חוסר סבלנות להיות במקומות אחרים או לעשות דברים אחרים מבלי לחשוב רק על מה קורה איתו עכשיו, חלקן אפילו מדווחות שהן מתקשרות כל שעה עגולה לדרוש בשלומו ולאלו שבחרו בגן עם מצלמה- אמהות מדווחות על כך שחוץ מלבהות בילד בכל רגע נתון הן לא עושות הרבה והופכות ללא יעילות במהלך היום.

ישנן אמהות להן תקופה זו יותר פשוטה והן מדווחות על מעט קושי שלהן בעת הכניסה למסגרת, אך הן לא הרוב. אם כן, ה"כניסה למסגרת" דורשת מאיתנו ההורים המון אנרגיה, כוח וסבלנות. לשם כך ריכזתי כללי עשי ואל תעשי  לתקופה המאתגרת של "כניסה למסגרת".

מה כדאי לדעת ולעשות

בעת בחירת המסגרת עשי לעצמך רשימה- על מה את מוכנה לוותר ועל מה לא. למשל- אני מוכנה שהגן יהיה קטן יותר אבל לא מוותרת על מרחב מוגן. לכי עם הרשימה לגן ובידקי האם כל מה שרשמת בה נמצא בגן.

אל תתעוורי מיופיו וגודלו של הגן וממערכת החוגים בגן. מה שחשוב בגילאים הצעירים זה בעיקר צוות חם, עוטף, מחבק וקשוב גם לצרכי הילד וגם עבורך.

חפשי את החיבור לגננות בעת ההרשמה ושימי לב ליחס הגננות לילד כשאתם נמצאים בגן לצורך הרשמה / קליטה ועוד. אף מסגרת שתבחרי לא תהיה את. קחי זאת בחשבון.

סמכי על האינטואיציה שלך- אם רשמת את ילדך לגן אבל לא מרגיש לך בבטן שזה נכון תמיד ניתן לבטל את ההרשמה. ברגע שתהיי בטוחה בהחלטתך יהיה לך שקט ונעים, תחושי בטוחה יותר ורגועה יותר וכל תהליך הקליטה לגן ירגיש יותר טוב. היי קשובה לתחושות הבטן שלך בכל זמן ושימי לב שהן לא משתנות במהלך השנה.

רשימה לגן: על מנת להיות בטוחה שהצוות בגן שבחרת יכיר את ילדך וייתן לו את מה שהוא רגיל ויודע הכיני רשימה לגןבה כיתבי בקצרה את הרגלי השינה, האכילה, התחביבים של הילד, האלרגיות / מחלות אם יש וכל דבר אחר שנראה לך שחשוב לציין על מנת שלילד תהיה כניסה רכה לגן. חלק מהגנים מבקשים את הרשימה הזו בעת ההרשמה.

שגרה: השתדלי ככל הניתן שבימים הראשונים של ה"כניסה למסגרת" והקליטה בגן תמיד תהיה עם הילד אדם אחד קבוע. אם בחרתם שזה יהיה אבא- שאבא יהיה איתו בכל ימי הקליטה. ה"קביעות" בתוך חוסר השיגרה של הילד מקנה לו תחושת בטחון כי הוא לומד לקשר ולהבין שיציאה עם אבא בבוקר משמעותה כניסה לגן.

רגשות אשמה– לחלק מהאמהות רגשות אשם מגיעים עוד הרבה לפני שהילד נכנס לגן ולחלקן הם מגיעים בהמשך- ביום הראשון של הקליטה ולעיתים אפילו בהמשך כשהחלטת להאריך את היום מ-13:00 עד 17:00 למשל.

עשי עם עצמך בדיקה– בידקי למה נולדו רגשות האשמה. האם זה בגלל שאת לא סומכת על הצוות? האם זה בגלל שאת מרגישה שהוא יותר מידי שעות בגן? מה הסיבה שבגללה הם הגיעו. אם יש פתרון לרגשות האשמה- כמו למשל לקצר את יום הלימודים בגן מ-17:00 ל-16:00 או אפילו להחליף גן ניתן לעשות זאת די בקלות. אם את לא מוצאת סיבה "הגיונית" לרגשות האשמה הזכירי לעצמך שמטרתך בהורות היא לתת לילד כלים להיות עצמאי במהלך חייו. בכניסה לגן  את מאפשרת לילד למידות משמעותיות שיסייעו לו להיות עצמאי בחייו: למשל הסתגלות למסגרת, רכישת מיומנויות חברתיות משמעותיות, לסמוך על אחרים משמעותיים ועוד.

קבעי לעצמך #זמןאמא לימי הקליטה בגן- עד שהחלטת וביצעת והכנסת את הילד למסגרת כנראה שלקח זמן. את משקיעה בו כבר המון מימייך, לא ישנה ולא אוכלת כמו שצריך. בימי הקליטה הראשונים בגן את תשאירי אותו בכל פעם כמה שעות בגן ותלכי הביתה. חלק מהאמהות מדווחות שזהו השלב הקשה ביותר עבורן- להגיע לבית ריק ושוב לשקוע בעבודות הבית.

קבעי לעצמך #זמןאמא – זמן שהוא רק שלך לשעות הקליטה. בזמן הזה תעשי רק מה שאת אוהבת עבור עצמך, מה שרצית וחלמת בעת שהיית עם ילד בוכה על הידיים- מניקור, פדיקור, ספורט, אמבטיה חמה, פגישה עם חברה או כל דבר אחר שיעשה לך כייף- ככה יהיה לך למה לצפות, תיטעני באנרגיות חדשות עבור תינוקך וגם לא תגיעי הביתה לבית ריק.

מה כדאי לא לעשות בבחירת גן

אל תקבלי החלטה לבד– התייעצי קודם, עם בן הזוג, עם ההורים הוותיקים בגן, עם אנשים שהיו בגן, עם אמא, דודה או חברה טובה. הרבה פעמים התייעצות תביא לנקודת מבט חדשה. אם את חיה בשותפות עם בן / בת זוג חשוב שהם יהיו שותפים מלאים בהחלטה- שיראו את הגן ואת הצוות קודם ויחוו את דעתם.

אל תתקשרי כל שעה לגן והשתדלי לא לשלוח נציגים שיתקשרו עבורך לגן. העיסוק האובססיבי בשלומו של ילדך גורם למטפלת להסיר את ידיה מהילד ולהתעסק בכם ההורים וזה הדבר האחרון שהייתם רוצים שיקרה.

השתדלי ככל הניתן להיות רגועה ולא לבכות ליד ילדך. הוא צריך אותך רגועה וסומכת על הצוות על מנת שגם הוא יוכל לחוש רגוע וסומך.

אל תערערי את סמכותה של הגננת בגן. אם את לא מסכימה עם משהו שהיא עשתה אימרי לה הכל לאחר הסיטואציה ולא בפני הורים וילדים אחרים. חשוב שהיא תדע שאת סומכת עליה וכן חשוב שהיא תשמע את הפידבק שלך באופן בונה ולא בצורת האשמה- למשל: במקום "למה נתת לו לאכול בקבוק לפני הארוחה" , אפשר: "אשמח אם להבא תתני לו קודם את הארוחה ולאחר מכן אם יש צורך בהשלמות תתני לו בקבוק. חשוב לי שהוא ילמד לאכול גם את הירקות".

אל תכניסי את הילד למסגרת אם את לא שלמה עם ההחלטה- הכי חשוב בכל התהליך שתהיי שלמה עם ההחלטה להכניס את הילד למסגרת. אם לא תהיי שלמה עם ההחלטה כל התהליך ייקח המון זמן, תמיד תחפשי את מה שלא עובד וזה לא יסתדר. אם את בעבודה אבל הראש עם הילד בגן את לא מרוויחה שום דבר ויש לך הרבה מה להפסיד. בסיטואציה כזו כבר עדיף להישאר עוד חודשיים בבית ולא להרוס את שמך בעבודה.

אמא,

אני מאחלת לך קליטה נעימה בגן, שהכניסה למסגרת תהיה רכה קודם כל עבורך ובטח ובטח עבור ילדך,

באהבה

לירון גור שטייגמן

מאמנת לנשים ואמהות, מפתחת השיטה #זמןאמא

מלמדת אותך אמא להכיר את עצמך מחדש בתוך האמהות.

http://www.kelim.biz/

** המאמר כתוב בלשון נקבה אך מיועד לשני המינים.

EmptyView

הצטרפו למועדון הדיוורים של האגיס

מלאו את הפרטים וקבלו קוד קופון ישירות לנייד שלכם
זה הבייבי הראשון שלי 
בשליחת טופס זה אני מסכים שמידע עליי יישמר במאגרי המידע של החברה והיא תשתמש בו בהתאם ל מדיניות הפרטיות
לקבלת הקופון אנא אשרו קבלת דיוורים ע"י סימון התיבה

 

 

 

 

השאירו מייל ותקבלו מהאגיס

שלל הפתעות, הטבות, קופונים ותכנים שווים במיוחד!

בשליחת טופס זה אני מסכימ/ה שמידע עליי יישמר במאגרי המידע של החברה והיא תשתמש בו בהתאם ל מדיניות הפרטיות

אני מאשר/ת קבלת עדכונים, פרסומים והטבות ממגוון מותגי חברת קימברלי-קלארק ישראל בע"מ באמצעות מיילים ו/או הודעות טקסט. ניתן להסיר את פרטיך מרשימת התפוצה בכל עת