תאומים תאומים

איך תאומים מתחילים לדבר?

על היחודיות שבפיתוח השפה כאשר יש שניים, על החשיבות שבדיבור אישי וישיר במיוחד לתאומים ומה אפשר לעשות

התפתחות השפה אצל ילדים היא נושא מורכב שמהווה נושא מחקרי מרתק. מה גורם לילד לדבר ? מה משפיע על ההתפחות השפתית האישית של כל תינוק ותינוק? מה הזמן המתאים להתחיל לדבר? מתי צריך לערב איש מקצוע? ואיך הכל משפיע, או לא, על הילד בבגרות.

לא מעט מחקרים הצביעו על כך שהיכולת השפתית של תאומים, במיוחד תאומים בנים מתפתחת באיחור מסוים. החוקרים מצביעים על טווחי עיכוב של בין חצי שנה לשנתיים. בעוד שאנשי המקצוע מצביעים על מגוון השלכות, חשוב לזכור שילדים, גם כשהם באים בזוגות הם יחודיים ויחידים ולכל אחד הזמן הפרטי שלו.

על פי המחקרים העולמיים התפתחות השפה מושפעת ממספר גורמים, שני העקריים שבהם נוגעים בהשפעה העצומה שיש למבוגר הדומננטי שמטפל בתינוק. אמא, אבא, מטפלת, סבתא וכו':

  • כמה: כמות הדיבור של אותו מבוגר אל התינוק, ככל שמדברים יותר כך התינוק יכול לפתח את שפתו במיומנות טובה יותר.

  • איך:  ככל שאותו מבוגר מפנה את תשומת ליבו של התינוק למצבים שונים בסביבה, לפעילויות שונות ולגורמים חיצוניים ומעניק להם מילים, משמעויות ושמות כך שפתו של התינוק תהיה עשירה ומורכבת יותר. חשוב לדעת שעיכוב שפה לא מושפע מגורמים גנטיים, כי אם סביבתיים  ולכן כאשר מפנים את תשומת הלב להתפתחות השפה באופן מיוחד אצל תאומים אפשר להבין את הסיבות שעלולות לגרום לעיכוב כזה או אחר, להבינם ואולי לשנותם.

תשומת לב לחלק ל 2

 נושא ההורות לתאומים הוא נושא מורכב המלווה בלא מעט רגשות אשם. אין רצון להגביר את תחושת האשם אולם ההורות לשניים שמורכבת ומסובכת הרבה יותר עשויה להוביל לעיכוב בהתפתחות השפה. תשומת הלב שמתחלקת לשתיים, יחד עם מטלות הבית, כביסה, נקיונות ובישולים עשויים להוביל לקשר חלש יותר והזדמנויות מועטות הרבה יותר לתקשורת ודיאלוג  אישי בין המבוגר המטפל והתינוק.

מה אפשר לעשות? בקשת עזרה, הסוד של ההורות. מה שבעבר היה קיים בעקבות צורת המגורים בו חיו כולם בשכנות או אפילו באותו בית והיו כמה מבוגרים שטפלו ועזרו לטפל בתינוקות היום כבר לא קיים. הורים צעירים הזקוקים לעזרה נדרשים לשלם עליה או לבקש אותה מהמשפחה הקרובה. כאשר יש עזרה במטלות הבית, להורה יהיה יותר פניות לתקשר עם התינוקות.

אוצר מילים מצומצם

אנשי המקצוע הפנו את תשומת הלב לעובדה שלתאומים יש אוצר מילים מצומצם. הם בונים משפטים קצרים ומאוד מכוונים וחלקיים. אחת הסיבות האפשריות היא העובדה שהורים לתאומים נוטים ל"נצל" את האפשרות שמדובר בשניים ונותנים לתינוקות לשהות יחד ולהעסיק אחד את השני. וזאת במטרה להתפנות לשאר מטלות הבית. אולם הסיטואציות הללו מולידות שפה מיוחדת ומאוד מעשית אצל התאומים. השונה לגמרי מהשפה אותה הם היו יכולים לנהל עם המבוגרים.  מילים מורכבות, מופשטות, משפטים עשירים וחשיפה למילים חדשות, למעשה נמעות מהם כאשר הדיאולוג מתבצע בינהם. הם גם מרבים להמציא מילים חדשות, מה שחמוד, יצרתי ומקסים בגיל הצעיר, עלול לגרום לעיכוב שפתי בהמשך.

אין שלי: יש שלנו

ישנם לא מעט זוגות תאומים אשר מפתחים "שפה תאומים", שבה אין מקום לאחד ויש רק מקום לשתיים. השפה שמורכבת ממילים, צלילים ותחביר ייחודי הנוטה בדרך כלל להיות ברבים.

מה אפשר לעשות ? אחת ההמלצות להורים לתאומים היא להקפיד על יצירת תקשורת מילולית אישית עם כל אחד מהתינוקות בנפרד. לימדו לזהות הזדמנויות לדבר אל תאום אחד בלבד, לנצל את זמן ההתלבשות, הרחצה, ההחלפה או האוכל לקשר אישי וישיר.

חשוב לשים לב לפנייה אל הילד, כאשר מבקשים דבר מה מאחד הילדים יש להקפיד לבקש ממנו ביחיד ולא ברבים ולומר את הדברים במשפטים מלאים ולא חלקיים.

מתי לפנות ליעוץ מקצועי?

אנשי המקצוע האמונים על השפה הם, קלינאי התקשורת. הורה שמוטרד, שמרגיש שילדו אנו מדבר כפי גילו, שדיבורו אינו ברור, בעל שיבושי הגיה ושפה יכול לפנות לאבחון אצל קלינאי/ת תקשורת. אחרי אבחון מקיף של מיומנויות שפתיות, מקומות החוזק והחולשה תנתן המלצה לאופן הטיפול בהתאם לגיל, באם יש צורך.

EmptyView

הצטרפו למועדון הדיוורים של האגיס

מלאו את הפרטים וקבלו קוד קופון ישירות לנייד שלכם
זה הבייבי הראשון שלי 
בשליחת טופס זה אני מסכים שמידע עליי יישמר במאגרי המידע של החברה והיא תשתמש בו בהתאם ל מדיניות הפרטיות
לקבלת הקופון אנא אשרו קבלת דיוורים ע"י סימון התיבה

 

 

 

 

השאירו מייל ותקבלו מהאגיס

שלל הפתעות, הטבות, קופונים ותכנים שווים במיוחד!

בשליחת טופס זה אני מסכימ/ה שמידע עליי יישמר במאגרי המידע של החברה והיא תשתמש בו בהתאם ל מדיניות הפרטיות

אני מאשר/ת קבלת עדכונים, פרסומים והטבות ממגוון מותגי חברת קימברלי-קלארק ישראל בע"מ באמצעות מיילים ו/או הודעות טקסט. ניתן להסיר את פרטיך מרשימת התפוצה בכל עת