איך עוזרים לקליטה בגן חדש איך עוזרים לקליטה בגן חדש

גן חדש

איך מקלים על הפעוט בקליטה בגן חדש ואיך מתמודדים עם בכי וקשיי פרידה

כל הורה שהסתובב ברשת החברתית או בגינה הציבורית השבוע, הבחין שהשיח כולו נסוב סביב החזרה לגן. איך לא, אחרי חופשה ארוכה יותר או פחות, אין פלא שהקושי וההתלבטויות כולן הן על החזרה לשגרה. הבעיה היא שלא הכל פשוט ולא כל הילדים חוזרים בקלות למסגרת החינוכית, גם אם הם מכירים אותה.

לפני הכל אנחנו חייבים לעודד אתכם, רק בקלטות הילדים או בתוכניות הטלוויזיה המעבר לגן חדש הוא פשוט. הילד מחבק קצת את אמא או אבא, חושש ודואג, אבל כמו במטה קסמים הוא פתאום עוזב את ההורים ורץ לשחק. בפועל, כמו שאתם יודעים, בשבועות הראשונים של תחילת שנת הלימודים, אפשר לראות ילדים בוכים, נתלים על הוריהם או פשוט מסרבים להיכנס לגן. לא לכולם קל ולרובם אפילו קשה.

אל תשכחו שלכל ילד יש את הקצב שלו. יש כאלה שייפרדו במהירות ויש כאלה שיתקשו. יש ילדים ששינוי קטן כמו משחקים חדשים בחצר או תחלופה של מספר ילדים, מקשה עליהם להיכנס לגן ולתפקד היטב. יש ילדים שמסתגלים לגן בקלות ומצד שני מפסיקים לאכול, לישון טוב או חווים רגרסיה בגמילה מחיתולים. החגים הצמודים לחופשה מוסיפים גם הם לבלבול ולקושי בקליטה ובחזרה לשגרה. כדי להקל על החודש הראשון, הנה מספר עצות מאמהות מנוסות ונשות מקצוע מוערכות, להקל על הילדים את הכניסה לגן:

קרן יטיב , יועצת משפחתית ויועצת בגנים, בעלת "הפיל הצבעוני"- מרכז טיפולי למשפחה, מדגישה שטבעי לחשוש – "הפחדים העיקריים שלנו, ההורים, הם, שלא יבינו את הילד שלנו כמונו, שהמטפלות לא יתייחסו אליו והוא יבכה ללא מענה, שלא יבינו מה הוא אומר ומבקש, שלא יקפידו על שינה, מים, אוכל או יחליפו לו בזמן. איך צוות שלא מכיר את הילד שלנו יוכל לתת לו הכל ומכל הלב? והכי מפחיד- מה יקרה אם יכאיבו לו והוא לא יוכל לספר לנו? אני רוצה להרגיע אתכם, החששות והפחדים טבעיים, נורמליים ושכיחים מאד. המעבר לגן הוא מעבר לא פשוט, להורים ולעיתים גם לילדים וטבעי שהלב יוצף בחששות".

קרן יטיב מרגיעה וממליצה: "לפני הכל חשוב מאד לסמוך על עצמכם, על הילד ועל הצוות. הורים ששולחים את ילדם לגן מתוך תחושה שהם סומכים על הגננת, סומכים גם על הילד שידע להסתדר, וסומכים על עצמם, מעבירים תחושה בטוחה זו לילד ומקלים מאד על תהליך הקליטה.  הצוות החינוכי מכיר ויודע מה הם צרכי הילד הצעיר. שעות האוכל והשינה מותאמים לגילאים הקטנים, ותמיד כהורים אתם יכולים לראות את טבלת התזונה ולבדוק כמה ומתי ילדך ישן. בגנים רבים הצוות מנהל מערכת מעקב אחר השינה והתזונה של ילד, ואם אין דבר כזה בגן שלכם, אולי תציעו למנהלת הגן, לערוך כזו. זה יכול לעזור מאד גם לצוות".

"אם אתם ממשיכים לדאוג כדאי להזכיר לעצמנו שאנחנו אנשים רציונליים, חכמים, שברוב  תחומי החיים ההחלטות שלקחנו עד כה היו שקולות, נבונות ונכונות ולכן סביר להניח שההחלטה שלקחנו הפעם לגבי הגן גם היא שקולה, נבונה ונכונה. היזכרו מדוע החלטתם לשלוח את הפעוט לגן השנה- אולי זה בגלל שהוא זקוק לחברת ילדים? אולי מפני שאת חייבת לחזור לעבודה? אולי כי אתם חשים שהוא צריך גירויים ואתגרים רבים יותר מכפי שהוא מקבל כעת? כל אלו הם שיקולים חשובים ונכונים, היצמדו אליהם כשקשה".

איך עוברים את החודש הראשון?

ליאת קרן פסיכותרפיסטית לילדים ונוער ומטפלת משפחתית מוסמכת ממליצה להיכנס עם הילד פנימה ולהכיר לו את הגן ואת המקום החדש: "הצביעו לפעוט על פעילות אפשרית ועל צעצועים שנראה שהוא יאהב. תנו לו להכיר את המקום כדי שיחוש ביטחון"

"בהתחלה", מדגישה ליאת קרן, "יש פעוטות שירצו ידיים ויש כאלה שירצו רגלים, כל אחד הוא שונה ומיוחד וישתלב אחרת. כדאי לשאול את עצמכם מה הילד שלי צריך כדי להשתלב ולהרגיש בנוח. ככל שתהיו סבלנים יותר בימים הראשונים לפרידה ולשינוי כך יהיה קל יותר בהמשך והפעוט יחודש בטוח"

ליאת קרן לא ממליצה להעלם לפעוט "גם אם הוא שקוע במשחק אל תיעלמו לו. הורים רבים חושבים שעדיף להעלם מבלי להפריע לילד כשהוא משחק ואחרים מפחדים מהבכי או מהקושי ולכן חושבים שאם הפעוט עסוק כדאי להעלם. מומלץ לא לעשות כך, אלא להיפרד יפה ובצורה ברורה".

אודיל רוזנפלד מנחת הורים מלידה ודולה פוסט פרטום מסכימה עם הנאמר ומוסיפה שכדאי להחליט מראש מי ילווה את הילד בימים הראשונים: "כשהבכור שלי נכנס לגן ראשון, היה לי ברור שבעלי הוא זה שילווה אותו בימי הקליטה. ומיד הבהרתי לו שהוא גם זה שייקח אותו לכיתה א' ולבק"ום. אני מכירה את עצמי, ידעתי שכמה שאני אוהבת להיות בעניינים ולראות מה קורה איתו, באותה מידה ידעתי ושאם הוא יתחיל לבכות, מיד אבכה יחד איתו. וזה ממש לא היה עוזר לו להיקלט בגן החדש".

אודיל רוזנפלד מוסיפה: "תחילת שנה, גן ראשון או גן חדש, כל אלו הם שינויים. יש המתרגשים ומצפים להתחלות חדשות, ויש המעדיפים את הידוע והמוכר. בכל מקרה, שינוי מפר את האיזון בחיי הילד. אפשר לצפות לתקופת הסתגלות עד שיימצא את האיזון מחדש. אותה הסתגלות למקום חדש דורשת מאמצים והשקעת אנרגיה. ללמוד את החוקים, להתרגל ללוח הזמנים, להכיר מבוגרים וילדים חדשים. גם אם במסגרת החינוך יגידו לנו שהכל עובר נפלא, יכול להיות ש"נזכה" בבית לילדים שבוכים יותר, מתחצפים פתאום, צועקים או עייפים יותר מהרגיל".

"מדובר בתקופה שחולפת. אם נצליח להבין זאת ולהכיל את מגוון הרגשות שהילדים מביאים עמם, כולל את השליליים, יהיה קל יותר. בתקופה הזו, לפעמים הילדים זקוקים לנו קצת יותר. נהיה פנויים וקשובים בהתאם לצורך שלהם, מבלי לרחם עליהם, אם ניתן להם להרגיש שהם זכאים לפיצוי כלשהו, הם עשויים לחשוב שהגן או בית הספר הוא משהו רע".

המומחים מייעצים לקבל בהבנה שינויים זמניים בהרגלי שינה ואכילה. גם אם הפעוט שלכם אוהב לאכול יתכן שבימי הקליטה הוא יסרב לטעום אוכל חדש ואפילו יחזור לאכילה מבקבוק.

פעוטות שנגמלו או נמצאים בשלבי גמילה יכולים לחזור להרטיב . גם מבחינת שנת לילה אפשר לראות את הקשיים שחווה הילד. הוא יכול להתעורר מספר פעמים, גם אם כבר התחיל לישון לילה שלם, או להתקשות להירדם ולרצות להיצמד אליכם ההורים יותר.

מה כדאי לזכור בימים הראשונים בגן?

  1. הימים הראשונים עוברים מהר ואחרי הקליטה והפעוט יחזור להרגליו הישנים והמוכרים לכם.

  2. כדאי להלביש את הפעוט בבגדים נוחים ונעימים לו ולדאוג לבגדי החלפה

  3. זה לא הזמן לשנות הרגלים- אם יש לילד שלכם מוצץ הביאו אותו לגן ואפילו דאגו לעוד אחד נוסף וזמין. גם חפץ מעבר, אם יש , כדאי להביא לגן. כל מה שנראה לכם שיגרום לפעוט להרגיש בטוח יותר

  4. אתם בימים ראשונים אחרי גמילה? דאגו לבגדי החלפה או לתחתוני חיתול כדוגמת אגיס פול אפ

  5. נסו לסגל טקס קבוע של יציאה מהבית גם בימים הראשונים. טקס כזה יעזור גם בהמשך השנה.

  6. והכי חשוב- סמכו על עצמכם- אתם תדעו ללוות אותו ולעזור לו להיקלט.

EmptyView

הצטרפו למועדון הדיוורים של האגיס

מלאו את הפרטים וקבלו קוד קופון ישירות לנייד שלכם
זה הבייבי הראשון שלי 
בשליחת טופס זה אני מסכים שמידע עליי יישמר במאגרי המידע של החברה והיא תשתמש בו בהתאם ל מדיניות הפרטיות
לקבלת הקופון אנא אשרו קבלת דיוורים ע"י סימון התיבה

 

 

 

 

השאירו מייל ותקבלו מהאגיס

שלל הפתעות, הטבות, קופונים ותכנים שווים במיוחד!

בשליחת טופס זה אני מסכימ/ה שמידע עליי יישמר במאגרי המידע של החברה והיא תשתמש בו בהתאם ל מדיניות הפרטיות

אני מאשר/ת קבלת עדכונים, פרסומים והטבות ממגוון מותגי חברת קימברלי-קלארק ישראל בע"מ באמצעות מיילים ו/או הודעות טקסט. ניתן להסיר את פרטיך מרשימת התפוצה בכל עת