התינוק לא מרגיש טוב התינוק לא מרגיש טוב

כואבת לו הבטן: הכל על שלשולים והקאות אצל ילדים

הסימנים מוכרים לפעוט כואבת הבטן, הוא מקיא או משלשל ולפעמים גם מפתח חום גבוה. מהרופא אתם זוכים לשמוע את המשפט "לילד יש וירוס".

הווירוס הזה שמוכר ותוקף עכשיו קרוי גם הגסטרואנטריטיס ויראלית. מדובר במחלת קיץ ועונות מעבר נפוצה הכוללת מספר ווירוסים, אלה תוקפים את מערכת העיכול וגורמים לשלשולים, כאבי בטן, בחילות והקאות.

איך נדבקים?

אחת השאלות המטרידות הורים היא השאלה איך נדבקים בווירוסים האלה ואיך ניתן למנוע את ההדבקות. ההדבקה בווירוס היא ממזון או משקה מזוהמים, במגע עם אדם חולה, עם חפציו או משטחים בהם נגע. כשמדובר בילדים שמבלים בגן ביחד ההדבקות מהירה וברורה, מספיק לשחק בצעצועים  ביחד או לשתות מכוסות לא נקיות בצורה יסודית, והילד נדבק. התחושה של הורים שהילד "מקבל את הווירוס באוויר" נכונה, בעיקר בגילאים הצעירים, כיוון שכל מגע, בעיקר בשלב בו ילדים צעירים מכניסים דברים לפה, היא מהירה. ההדבקה נעשית באותה צורה בבית, אנחנו מחבקים, מנשקים, טועמים מהאוכל של הקטנטנים ונדבקים. שטיפת ידיים בסבון יכולה לצמצם את ההדבקות, כמו שמירה על היגיינה.

מתי זה מדבק?

כמו שהבנתם הווירוסים האלה, שהשכיחים ביותר בינהם הם ה:Rota virus  וNoro virus , מדבקים מאד ובמהירות. הסימפטומים יפרצו יום אחד עד שלושה לאחר ההדבקה. הבעיה הגדולה שקשה למנוע הדבקות כיוון שגם שבוע לאחר שהילד החלים הוא עדיים מדבק, כלומר ניתן למצוא בגן ילדים מדבקים גם אם הם כבר "בריאים".

שפעת המעיים גורמת בעיקר  לאי נוחות ולסבל חולפים, אולם הסכנה הגדולה בזיהומים אלה הינה התייבשות העלולה לגרום לסיבוכים וסיכונים. ילדים וזקנים נמצאים בסיכון גבוה יותר להתייבשות.

חשוב לציין שמדובר בעיקר באי נוחות ובכאבי בטן אבל במקביל  וירוס הרוטה לדוגמא  אחראי על כ-125 מיליון מקרי שלשולים מסביב לעולם בכל שנה. בעולם נפטרים כחצי מיליון ילדים מהווירוס אבל רובם במדינות מתפתחות. במדינות מפותחות נדיר שהווירוס יגרום למוות. בארה"ב מדווחים על מספרים של כ- 50-100 מקרי מוות לשנה בלבד.

מצד שני מדובר על וירוסים שגורמים לאשפוזים רבים של ילדים ואף מבוגרים, מחשש להתייבשות.

הרפואה הקונבנציונלית ממליצה על מנוחה ועל שתייה מרובה, כדי למנוע התייבשות.

שתיה ונוזלים: חשוב לשתות אבל להיזהר לא לתת לתינוק או לפעות כמות גדולה של נוזלים כיוון שהם יכולים להקיא. הקפידו על שתיה בכמויות קטנות מספר רב של פעמים.

תזונה: ההמלצה להמשיך לאכול רגיל, רק להימנע ממאכלים מטוגנים, שמנים או חריפים, שיכולים לגרום לבחילה נוספת.

תרופות:

  • תמיסה למניעת התייבשות: תמיסה שבדרך כלל מגיעה מוכנה לשתייה ומכילה נוזלים ומלחים, השומרים מפני התייבשות. הרעיון מאחורי המוצר הוא להחזיר את המאזן לגוף לאחר איבוד המלחים

  • תרופות להקלה: מדובר על תרופות להפסקת כאבי הבטן ולהרגעת הסימנים, הנמכרות בתרחיף או בכדורים. בארץ מצויים שני מוצרים: קל בטן ופינק. התרופה עוזרת להרגעת כאבי הבטן, הקלה על הבחילות ולהרגשה טובה יותר

  • כדורים: כדורים לטיפול בשלשול ובהקאות: תרופות המכילות לופרמיד. התרופה ניתנת ללא מרשם רופא ועדיין אנחנו מציעים להתייעץ עם רופא לפני כן, בעיקר שמדובר בקטנטנים

מה הסבתא אומרת על זה?

שלשולים היו מאז ומעולם והנה מספר תרופות סבתא להתמודדות עם הווירוס הלא סימפטיים:

הכנת תמיסה למניעת התייבשות בבית:

  • מתכוון מהיר: כוס מיץ ויטמינצ'יק מים ולתוך הכוס להוסיף רבע כפית סודה לשתייה או מעט מלח

  • מתכון למשקיעים: ליטר מים לתוכה להוסיף כוס מיץ פרי הדר, כפית מלח וחצי כף דבש.

  • בישול אורז במים בכמות גדולה ושתיית המים עצמם

  • שתיית קולה לאחר שיצאו ממנה הגזים

  • הכנת תה לענה או מרווה, תה זעתר ותה שומר כל אלו מקלים על כאבי הבטן.

  • שתיית מיץ רימונים

EmptyView

הצטרפו למועדון הדיוורים של האגיס

מלאו את הפרטים וקבלו קוד קופון ישירות לנייד שלכם
זה הבייבי הראשון שלי 
בשליחת טופס זה אני מסכים שמידע עליי יישמר במאגרי המידע של החברה והיא תשתמש בו בהתאם ל מדיניות הפרטיות
לקבלת הקופון אנא אשרו קבלת דיוורים ע"י סימון התיבה

 

 

 

 

השאירו מייל ותקבלו מהאגיס

שלל הפתעות, הטבות, קופונים ותכנים שווים במיוחד!

בשליחת טופס זה אני מסכימ/ה שמידע עליי יישמר במאגרי המידע של החברה והיא תשתמש בו בהתאם ל מדיניות הפרטיות

אני מאשר/ת קבלת עדכונים, פרסומים והטבות ממגוון מותגי חברת קימברלי-קלארק ישראל בע"מ באמצעות מיילים ו/או הודעות טקסט. ניתן להסיר את פרטיך מרשימת התפוצה בכל עת