בריאות תינוקות בריאות תינוקות

אלרגיות אביב אצל ילדים והתמודדות עם האלרגיות

עבור ילדים רבים מסמל האביב אלרגיה עונתית, נזלת, קדחת השחת ופריחות על הגוף. אז איך מתמודדים עם התופעה וממה היא נובעת?

בתקופה שבין החורף לעונת האביב מתחילה פריחה של עצים וצמחים המפזרים אבקנים כחלק מתהליך הרבייה. אבקת הפריחה מופצת על ידי הרוח וחודרת לדרכי הנשימה, ריריות האף ולחמיות העיניים.

אלרגיה היא נטייה תורשתית המוכתבת על ידי גנים, אך מושפעת מאוד גם מגורמים סביבתיים כ10-   30% מהאוכלוסייה סובלים מרגישות אלרגית עונתית לאבקות צמחים – תופעה הנקראת קדחת השחת.

התופעה האלרגית יכולה להתבטא במספר תופעות:

הדרך לגלות האם אכן מדובר בתגובה אלרגית היא לפנות למומחה אלרגיה, לזיהוי גורמי הרגישות ע"י בדיקות אלרגיה (תבחינים) ולבקש התוויית טיפול מתאים.

הצמחים הידועים כגורמי אלרגיה בארץ הם ברוש, ערער, פקאן, זית, דגניים מסוגים רבים, וכן שיחים וצמחים עשבוניים.

לטיפול באלרגיה יש מספר אפשרויות- טיפות אף יכולות להקל, אבל רק לטווח קצר ואינן מומלצות לשימוש יומיומי ממושך. לעומת זאת, תרסיסים לאף נגד דלקת אלרגית המבוססים על קורטיקוסטרואידים יעילים מאוד בטיפול בנזלת אלרגית וניתן להשתמש בהם גם כטיפול לטווח ארוך, מאחר ואינם גורמים לתופעות לוואי רבות. כמו כן, לגירוי בעיניים יש תרופות נוגדות אלרגיה – טיפות עיניים המיועדות לכך, עם או בלי סטרואידים. במידה שמופיע התקף אסטמה , יש לטפל בהתאם במשאפים.

לעיתים עולה הצורך לחסן נגד הגורם האלרגי. תהליך החיסון  כולל בדרך כלל חשיפה מבוקרת לגורם האלרגיה .זריקות החיסון מגבירות את עמידות מערכת החיסון ומפחיתות את תופעות האלרגיה, בעיקר בקדחת השחת ובנזלת אלרגית כרונית. החיסון חייב להינתן תחת מעקב והשגחה מדוקדקים במרפאות מיוחדות לכך. הוא ניתן על-ידי רופאים מומחים לאלרגיה בלבד והם מחליטים איזה סוג של אלרגנים ייכללו בחיסון. איכות החיסונים השתפרה בשנים האחרונות והם יעילים יותר מבעבר.

לרוב אין כל נזק בשימוש ממושך בתרופות נגד אלרגיה ממשפחת האנטי-היסטמינים, בעיקר בתרופות החדשות שאינן גורמות לנמנום ולהפרעות בתפקוד היומיומי. ככלל, טיפול ארוך טווח בתרופות לא מומלץ, ורצוי לאבחן את הסיבה לאלרגיה ולנסות לטפל בבעיה באמצעים נוספים.

לצערנו, אין דרך לשנות לחלוטין את הנטייה לאלרגיה. מתן חיסון (אימונותרפיה) גורם לשינוי במערכת החיסון ויכול להפחית באופן משמעותי את התגובה האלרגית בעת מגע וחשיפה חוזרת לאלרגנים. מדובר אך ורק על התגובה לגורמים הספציפיים הניתנים בחיסון.

הכותבת היא רופאה מ Medikids – מרכז מומחים לרפואת ילדים בהרצליה.

EmptyView

הצטרפו למועדון הדיוורים של האגיס

מלאו את הפרטים וקבלו קוד קופון ישירות לנייד שלכם
זה הבייבי הראשון שלי 
בשליחת טופס זה אני מסכים שמידע עליי יישמר במאגרי המידע של החברה והיא תשתמש בו בהתאם ל מדיניות הפרטיות
לקבלת הקופון אנא אשרו קבלת דיוורים ע"י סימון התיבה

 

 

 

 

השאירו מייל ותקבלו מהאגיס

שלל הפתעות, הטבות, קופונים ותכנים שווים במיוחד!

בשליחת טופס זה אני מסכימ/ה שמידע עליי יישמר במאגרי המידע של החברה והיא תשתמש בו בהתאם ל מדיניות הפרטיות

אני מאשר/ת קבלת עדכונים, פרסומים והטבות ממגוון מותגי חברת קימברלי-קלארק ישראל בע"מ באמצעות מיילים ו/או הודעות טקסט. ניתן להסיר את פרטיך מרשימת התפוצה בכל עת