איך מכינים בכור לקראת לידת אח איך מכינים בכור לקראת לידת אח

איך להכין אח בכור לקראת לידה

הצטרפות של תינוק למשפחה מאוד מרגשת, אך מלווה בלא מעט חששות, קשיים ושאלות במיוחד כשמדובר בילד שני. מתי מספרים לבכור שעוד מעט יכנס עוד תינוק למשפחה? מה לספר לו? איך להכין אותו לקראת האח החדש? אילו מסרים להעביר לו? איך להתנהל כשמגיע התינוק החדש הביתה? פנינו לקרן יטיב, יועצת משפחתית ויועצת בגנים, בעלת הפיל הצבעוני המרכז לטיפול במשפחה ולליאת רוקח זמרוני, מנטורית הורים, הבעלים של מרכז ההורות "בשביל ההורות" ומחברת הספר "אומנות ההורות", וקיבלנו המלצות.

מתי לספר?

כמה שיותר קרוב ללידה ובכל מקרה רק אחרי, שהבטן בולטת לעין. לילדים קטנים קשה לתפוס פרקי זמן ארוכים ולכן חשוב לצמצם את הרווח בין הבשורה ללידה, בעיקר לפעוטות עד גיל שנתיים.

רוקח זמרוני מאמינה שלילדים יש אינטואיציות פנימיות והם מרגישים, שמתחולל שינוי בבית עוד לפני שמספרים להם ולכן יש ילדים שחווים רגרסיות או רגישות יתר או בוכים יותר. הם מרגישים שמשהו עובר על ההורים, שמצד אחד מתרגשים לקראת תינוק חדש ומצד שני חוששים שהבכור שהיה רגיל להיות לבד ולקבל את כל תשומת הלב יצטרך לחלוק אותה עם התינוק החדש.

מה לספר?

יטיב: חשוב לדבר עם הילדים בגובה העיניים, לתת להם הסבר פשוט ולא לספר סיפורי חסידות. מתחילים בהסבר שאבא נתן לאמא זרע קטן וממנו נוצר תינוק. יש ילדים שיסתפקו בהסבר הזה, יש שזקוקים לעיכול המידע והם יתעלמו מהמשפט וימשיכו לדרכם ויש שישאלו עוד שאלות ולהם חשוב לתת עוד מידע. פשוט תהיו קשובים לתגובות הילד, כדי לא להעמיס עליו מידע מיותר.

רוקח זמרוני מוסיפה את הצד הרגשי. לספר לילד כמה אוהבים אותו ובזכות האהבה אליו הלב כ"כ התרחב, שרוצים עוד מהאהבה הזו. חשוב לא להפוך את ההיריון לנושא העיקרי עליו מדברים בבית, כדי שהילד לא ירגיש שהאח החדש הוא הדבר הכי חשוב עכשיו.

המחשה והאנשה

יטיב מדגישה שככל שהבכורים קטנים יותר (גילאי שנה עד שלוש), הם זקוקים להמחשה ברורה וחווייתית של המושגים, למשל: מנביטים עם הילד זרע קטן באדמה ועוקבים אחרי תהליך הצמיחה, מדברים על הבטן של אמא, משתפים את הבכור בארגון החדר ובחפצים שקונים לתינוק.

שתיהן מציעות לקנות בובת תינוק ועגלה ולתת לבכור להאכיל אותה עם בקבוק, להחליף לה חיתול, לקלח אותה, כדי שילמד איך יוכל לעזור בהמשך כשהתינוק ייוולד. "הבובה בוכה? בוא נראה איך אפשר לעזור לה". ההאנשה מאפשרת לבכור להבין איך מתייחסים לעוד מישהו. רוקח זמרוני: האמא מכשירה את הילד לטיפול בבובה וכך כשהתינוק יגיע ואמא תטפל בו, הבכור יוכל לטפל בבובה שלו.

אפשר להקריא סיפורים על היריון. יטיב ממליצה על "אח חדש לגמרי" של דוד גרוסמן, "משפחת הפילפלים" של אלונה פרנקל ו"בבטן של אמא" של תומס סוונסון ורוקח זמרוני מציעה לילדים בגילאי 5-7 הסבר באמצעות ספרים על התפתחות העובר.

חיזוק הקשר בין הבכור לתינוק החדש

יטיב ממליצה לעודד את היווצרות הקשר בין האחים. לתת לבכור להרגיש את הבעיטות ולומר לו שהבעיטות הן כמו נשיקות, שאחיו שולח לו. להציע לבכור לשיר ולדבר אל הבטן, כי זה נעים לתינוק וכך הוא ילמד לזהות את הקול של אחיו הגדול. להכין קופסת הפתעות לתינוק עם ציורים, מכונית שסיים לשחק בה או כל חפץ שרוצה להעביר לאחיו.

רוקח זמרוני מוסיפה: לתת לבכור להקשיב לבטן, לקנות מראש מתנה מהבכור לתינוק ומהתינוק לבכור ולתת את המתנות לאחר הלידה.

מדברים עם הגדולים

חשוב לדבר עם הילד ולאפשר לו להעלות את כל השאלות והחששות לגבי האח החדש, כמו: "האם אני אוהב את אח שלי?", יטיב מציעה לענות בשאלה "מה אתה חושב שיקרה?, תאהב אותו או לא? איך אתה מרגיש כשאתה לא אוהב ילד בגן? איך אנחנו יכולים לעזור לך?" חשוב לדבר על רגשות מורכבים, להקשיב לילד, להסביר לו שגם אנחנו לא תמיד אוהבים מיד אנשים חדשים שאנחנו מכירים ולהזכיר לילד את המקום שלו במשפחה. העוצמה של האהבה אליהם לא תשתנה. הזרע שהנבטתם ממחיש מעולה את הסיטואציה: זרענו זרע אחד, נבט ממנו נבט אחד ואחריו עוד אחד. השתיל נראה יותר גדול ומרשים. כך האהבה גדלה ולא גורעת.

לדבר עם הילד ולהכין אותו לקראת מה יהיה כשהתינוק יגיע הביתה: "הוא לא ישחק בהתחלה, אבל אתה תמשיך להיפגש עם חברים שלך, כי אתה בוגר ולא תינוק. לאט-לאט התינוק יגדל ותוכלו לשחק יחד." להסביר לילד את ההתנהגות ההישרדותית של התינוק: הוא לא יודע לדבר, אז הוא בוכה. אולי הוא עייף או רעב. "תוכל לקבל תפקידים, שיעזרו לי לטפל באח שלך. אתה גדול ובוגר ואנחנו סומכים עליך". העזרה מעצימה את הילד, אבל הוא לא חייב לעזור. חשוב להדגיש את המקום של הגדול והבוגר, גם כדי לצמצם רגרסיה כמו חזרה למוצץ או בריחת פיפי, שבאה בגלל תשומת הלב הרבה לתינוק. חשוב להדגיש שמשתלם להיות גדול.

רוקח זמרוני מחזקת, שלא צריך לפחד מהרגשות של הילד, שאומר "אני לא רוצה תינוק".

הכנת הבית

יטיב: לא לאלץ את הבכור להעביר בגדים או צעצועים לתינוק. חשוב להעביר את הבכור למיטת מעבר/נוער ולקפל ולהעלים את מיטת התינוק מהחדר כמה חודשים לפני הלידה, כדי שהבכור ישכח ממנה, יתעלם ממנה ולא ירגיש שגזלו לו את המיטה.

המשפחה עוברת טלטלה גדולה במהלך ההיריון ולכן מומלץ להמעיט בשינויים משמעותיים במשפחה, כמו מעבר דירה, גן או גמילה, בסמוך ללידת האח החדש.

בית היולדות

האם להביא את הבכור לבית היולדות? תלוי ביולדת, איך היא מרגישה, איך עברה עליה הלידה, האם היא תשושה, האם זו לידה רגילה או פג. זה לא מקום של חולים, אלא מחלקה כיפית של ילודים. בכל מקרה – לא להביא את הבכור בכל מחיר. הוא יוכל לראות את האמא כשתחזור הביתה מאוששת.

רוקח זמרוני: חשוב שהילד יישאר בבית עם מישהו שהוא מכיר היטב ומכיר את התארגנות הבוקר, השינה והאוכל שלו. חשוב שהדמות הכי קרובה לילד תבשר לו שנולד לו אח. בביקור בבית היולדות הילד יכול להיות אדיש או לרצות לגעת ולהחזיק. גם ההורים עצמם בהתרגשות ולכן חשוב להעביר את הביקור בכיף, שתישאר לילד חוויה נעימה וטובה.

הימים הראשונים עם האח בבית

בימים הראשונים חשוב שאבא או הסבים והסבתות יעזרו עם התינוק והאמא תהיה עם הבכור לפחות חצי שעה – שעה, כדי שהוא לא ירגיש שאמא שייכת לתינוק וכדי שלא תיווצר חוויה שאמא נעלמה ואבא הפך למושיע. לקחת אותו לג'ימבורי, לשחק בחדר או לאכול גלידה.

יטיב: ילדים מבינים הכי טוב ילדים אחרים. כדאי לשתף את הבכור בחוויה ולשאול, "מה אתה חושב?" כך מעצימים את הבכור. לא לשכוח להחמיא לו, לעודד אותו ולתת לו מטלות שהוא מסוגל לעשות, כמו להביא משחה ממדף נמוך ולא משידה גבוהה. רוקח זמרוני מסבירה שלכל ילד מתאים מינון אחר של שיתוף ומעורבות וחשוב לתת לו את המינון שמתאים לו. שתיהן מדגישות שלא צריך להיבהל ממילים קשות של הילד, כמו" "תעזבי אותו כבר", "נחזיר אותו לבית חולים". הרגש מובן וחשוב לתת לילד להביע אותו.

רוקח זמרוני: כאשר מדברים אל התינוק ומסבירים לו שהבכור הוא "אחיך הגדול, תלמד ממנו" מראים לבכור את המקום שלו.

שתיהן ממליצות להשתמש במשפטים חיוביים. להימנע מהשימוש ב"לא" וב"אסור", כדי שהילד לא יחשוש שמדובר במשהו יקר, שאסור להתקרב אליו ואז ירצה לעשות דווקא. "אתה יודע שאם רוצים לגעת בתינוק נוגעים בו בידיים או ברגליים", "אם אתה רוצה לשחק עם התינוק תגיד לי ואני אראה לך".

יטיב: אם הבכור מדבר ומתנהג כמו תינוק, להגדיר לו זמן משחק, בו יוכל להיות כמו תינוק. ככה מבדילים בין גדול לתינוק ומטפלים ברגרסיה. "התינוק אוכל מבקבוק כי אין לו שיניים, אבל אתה גדול ולא צריך בקבוק".

רוקח זמרוני: ילדים שיש להם אח קטן מתיילדים. הם רוצים להתערסל, לקחת מוצץ. לא צריך להילחם בתופעה, לזלזל או לצחוק עליהם, אלא להגיד שאנחנו מבינים, שבא לילד להיות גם תינוקי שלי ולהזכיר לו שהוא תמיד התינוק הבכור שלי.

טיפים של יטיב

מנשא – מפנה את 2 הידיים.

הבעת אמפתיה לרגש של תסכול – מוכר גם מהגן. "זה בטח מתסכל שאתה צריך לחכות, אבל זה כמו שאתה מחכה לתור שתלך במגלשה בגן או כשיש לך פיפי באמצע המפגש או כשהגננת פונה לחבר או כשאתה רעב ועדיין לא הגיע התור של הקבוצה שלך לאכול".

בית רגוע – אם הכל רגוע בבית ומאוד ברור אצלנו, אפשר להיות מאוד ברורים לילדים. כשלהורים יש תחום אפור זה מעורר גם אי בהירות אצל הילדים.

עזרה מסביב – אל תחכו שאחרים יבינו שאתם צריכים עזרה, אלא תבקשו, גם אם זה בתשלום.

טיפים של רוקח זמרוני

אוכל – לבקש מהסובבים למלא את המקרר באוכל מזין.

לוגיסטיקה – לבקש משכנה, בייביסיטר או בני משפחה שישמרו על התינוק כשהולכים להביא את הבכור מהגן, כך שלא תצטרכו להעיר את התינוק.

שיתוף – לקנות שרפרף למקלחת, שהוא בגובה מתאים לאמבטיית התינוק ולתת לילד לקלח בעדינות את רגלי התינוק או לבדוק את טמפרטורת המים.

תכנון והתארגנות – כמו שעשיתם הכנה לפני לידה ראשונה ובדקתם איזה משאבה, בקבוקים וחיתולים לקנות, כך צריך לעשות הכנה לקראת לידה שניה.

שורה תחתונה – חששות, שאלות, עליות ומורדות בתקופה הזו הם מאוד לגיטימיים גם אצל ההורים וגם אצל הבכור. תנו לגיטימציה לתחושות הללו, גם אם הן קשות ותאפשרו לבית לחזור בהדרגה לאיזון. המלצה שלנו, אמצו את הטיפים, שמתאימים לכם, שדרו לילד שיש לכם מקום גדול לאהבה גם עבורו וגם עבור האח החדש ושתהיה לכם חזרה קלה לשגרה.

EmptyView

הצטרפו למועדון הדיוורים של האגיס

מלאו את הפרטים וקבלו קוד קופון ישירות לנייד שלכם
זה הבייבי הראשון שלי 
בשליחת טופס זה אני מסכים שמידע עליי יישמר במאגרי המידע של החברה והיא תשתמש בו בהתאם ל מדיניות הפרטיות
לקבלת הקופון אנא אשרו קבלת דיוורים ע"י סימון התיבה

 

 

 

 

השאירו מייל ותקבלו מהאגיס

שלל הפתעות, הטבות, קופונים ותכנים שווים במיוחד!

בשליחת טופס זה אני מסכימ/ה שמידע עליי יישמר במאגרי המידע של החברה והיא תשתמש בו בהתאם ל מדיניות הפרטיות

אני מאשר/ת קבלת עדכונים, פרסומים והטבות ממגוון מותגי חברת קימברלי-קלארק ישראל בע"מ באמצעות מיילים ו/או הודעות טקסט. ניתן להסיר את פרטיך מרשימת התפוצה בכל עת