כניסה לגן חדש כניסה לגן חדש

כניסה לגן חדש: איך עושים את זה נכון?

בייבי, גן חדש מחכה לך! בין ההתרגשות (של ההורים) להסתגלות (שלך) יש כמה דברים שההורים שלך יכולים להכיר כדי להקל על הימים הראשונים וההסתגלות של כולם

אחרי שרוב ההורים קיטרו עליו, השמיצו אותו בפייסבוק וניסו לג'נגל, החופש הגדול מסתיים ואיתו השלב הבא – מעבר לגן או למשפחתון. לפעמים מדובר במשפחתון מוכר ולפעמים בגן החדש. בכל מקרה המעברים לא תמיד פשוטים לקטנטנים.

גן הוא מקום נפלא לאינטראקציה עם ילדים אחרים וללימוד של ערכים חשובים כמו שיתוף, תור ומעקב אחר חוקים. הילדים רוכשים בגן מיומנויות רבות החשובות להתפתחות שלהם ובמקביל מאפשרים להורים לעבוד.

יחד עם זאת הכניסה לגן חדש משלבת רגשות מעורבים, חרדה, ציפייה וחששות גם מצד ההורים וגם מצד הילד ולא פעם עולה השאלה האם הילד בשל לגן. בנוסף עולות שאלות כמו איך תהיה ההסתגלות של הילד, איך יתמודד עם גננת חדשה ופרצופים לא מוכרים, איך ישתלב בשגרה חדשה ובמקום חדש וזר והאם יסתדר עם החברים החדשים. ככל שתהיו שלמים יותר עם ההחלטה שלכם ותכינו את הילד לקראת השינוי, כך יהיה לכם ולילד קל יותר להתמודד עם הסיטואציה החדשה. יחד עם זאת צריך לקחת בחשבון שלכל ילד האופי שלו והקצב שלו ולכן ההסתגלות וההתמודדות של כל ילד שונה.

איפה יכולים להיות קשיים? מומחים עונים

ליאת רוקח זמרוני, מדריכת הורים והבעלים של מרכז ההורות "בשביל ההורות", מסבירה שבשנים הראשונות לחייו של הילד הוא חווה הרבה שינויים: היפוך בטן-גב, זחילה, הליכה, בקיעת שיניים. הכניסה לגן היא עוד שלב בשינוי. רוקח מדגישה, שהרבה מאוד פעמים החששות והפחדים של ההורים מכבידים על המעבר. הילדים הם כמו ססמוגרף ומזהים בקלות את החששות של ההורים. חשוב שההורה יעביר לילד מסר שהוא סומך עליו שישתלב בקלות בגן ומאמין ביכולת שלו.

קרן יטיב, יועצת משפחתית ויועצת בגנים בעלת הפיל הצבעוני המרכז לטיפול במשפחה, מוסיפה שהקושי העיקרי של הילדים הוא הפרידה מההורים המלווה בבכי והקושי לשחרר. הקושי מופיע בעיקר בימים הראשונים לאחר תקופת חופש ומשפחתיות.

איך אפשר להקל על הילדים? מומחים עונים

יטיב מדגישה את החשיבות בהכנה שההורים צריכים לעשות לעצמם ולהתמודדות עם ילד בוכה. "אתם אנשים רציונליים. בדקתם היטב את הגן ואת הצוות לפני שרשמתם את הילד לגן. אתם בטוחים שהילד יסתדר בלעדיכם. כמו שהוא עבר בהצלחה את כל השינויים מהיום שנולד, כך יסתגל לגן. אין חשש שלא יעמוד בשינוי. חשוב לא להראות לילד את החששות שלכם מפרידה". רוקח מציעה "לדבר מעל הראש של הילדים בצורה מודעת" ולנהל שיחה משפחתית בארוחת הערב על הגן החדש שהילד מתחיל בקרוב ולהמשיך את השיחה עם סיפור על ההתחלות החדשות שלנו.

שתיהן מדגישות שילד יהיה רגוע אם ירגיש בטוח ויכיר את הסביבה מבעוד מועד. חשוב ליצור אצל הילד את התחושה, שהכניסה לגן חיובית ומלווה בהתלהבות. איך עושים את זה?

קרן יטיב וליאת רוקח זמרוני ב 13 טיפים מיוחדים לחזרה לשגרה:

היכרות מוקדמת עם הדרך לגן

לפני תחילת שנת הלימודים קחו את הילד מספר פעמים במסלול הקבוע לגן. תציינו דברים שיעזרו לילד לזהות את הדרך: תיבת דואר, מכולת, ספסל.

היכרות מוקדמת עם הגננת ועם הגן

מפגש עם הגן ועם הצוות לפני תחילת שנת הלימודים. התיידדות מוקדמת עם המקום משרה בטחון על הילד. הוא מגיע למקום מוכר.

סדר יום וירטואלי

ספרו לילד את סדר היום בגן: משחק חופשי, ארוחת בוקר, מפגש, יציאה לחצר, יצירה, המשחקים בגן – פינת בובות, מטבח, מרפאה, ספריה, שנת צהריים, מתי אוספים את הילד הביתה.

חפץ מעבר או מוצץ

עוזר בימים הראשונים של הקליטה. אל תתנו לילד יותר מחפץ מעבר אחד. יטיב מדגישה שחשוב לא להביא משאית או ספר, כדי שהילד לא ילחץ אם הצוות ייקח לו את המשאית. הסיטואציה הזו מלחיצה ילד שהגן לא פשוט עבורו.

להיפרד בבוקר

אל תיעלמו – תמיד תגידו לילד שלום, גם אם הוא עסוק ומשחק עם חברים או לבד. הבריחה ללא שלום תיצור לחץ מיותר בהמשך, כי הילד יפחד שההורה יעלם ולא יחזור. חשוב שהילד ידע שרגשות של פחד, בכי והתרגשות הן לגיטימיות.

קבעו טקס פרידה קצר

טקס פרידה קצר – חיבוק, נשיקה, פרידה. קבעו טקס ברור ועמדו בו

פרידה מהירה

שלום זה שלום – ברגע שנפרדים ואומרים שלום לא להישאר בגן. לא יעזור אם תישארו עוד 10 דקות. ילדים מזהים היסוס וחוסר אונים. זה מעביר לילד מסר שלא סומכים עליו. תהיו ברורים עם הילד ועם עצמכם.

ארגון וידוע לגבי חזרה מהגן

מי לוקח ומי אוסף – להגיד לילד מראש מי לוקח אותו לגן ומי מחזיר אותו. הידיעה מקנה בטחון. אסור לבלבל את הילדים.

סבלנות בימים הראשונים

לשריין את הימים הראשונים – הישארו באזור. תודיעו בעבודה שאתם מאחרים. חשוב שלא יהיה לכם דד-ליין בעבודה ושלא תהיו לחוצים להיות בעבודה, במקום להיות רגועים עם הילד שלכם.

ימים רגועים בבית:

אחר-צהריים אינטימי ורגוע בבית – בימים הראשונים של הגן, אחרי הגן  תחזרו הביתה אל הסביבה המוכרת, הבטוחה והרגועה. אל תלכו לגינה או למפגשים משפחתיים, אל תעשו קניות וסידורים. הבטרייה של הילד צריכה להטען מחדש אחרי שעות הפרידה. מגיע לילד זמן רגוע יחד עם ההורים ואז ישחרר בקלות למחרת.

לישון הרבה בשעות קבועות

שינה – כדאי לסדר את שעות השינה כמה ימים לפני הכניסה לגן. להקפיד על שינה של 11-12 שעות בלילה. חוסר שינה יגרום לפרידה קשה מאוד בבוקר.

נוחות גם בבגדים:

הלבישו את הילדים בבגדים נוחים – וותרו על ג'ינסים, בגדים מגרדים או גדולים ממידותיהם. בגד הדוק מקשה על התנועתיות של הילד ויוסיף תחושת לחץ וקושי להסתגלות.

הכרות עם צוות הגן:

הכרות אישית של הילד עם הגננת – ספרו לגננת מה הילד אוהב, מה שמות החיבה שלו ואילו מילים הוא אומר ומה המשמעות שלהם. אם קיבלתם למלא טפסים על הילד, תקדישו להם מחשבה. כך הגננת תכיר את הילד טוב יותר ותבין אותו. ההבנה תביא לפחות בכי.

אל תשכחו- השתלבות בגן ופרידה הם חלק בלתי נפרד מההתפתחות האישית של ילדכם. המלצה שלנו, אמצו את הטיפים, שמתאימים לכם, שדרו לילד שאתם סומכים עליו ועל צוות הגן ושתהיה לכם קליטה קלה.

EmptyView

הצטרפו למועדון הדיוורים של האגיס

מלאו את הפרטים וקבלו קוד קופון ישירות לנייד שלכם
זה הבייבי הראשון שלי 
בשליחת טופס זה אני מסכים שמידע עליי יישמר במאגרי המידע של החברה והיא תשתמש בו בהתאם ל מדיניות הפרטיות
לקבלת הקופון אנא אשרו קבלת דיוורים ע"י סימון התיבה

 

 

 

 

השאירו מייל ותקבלו מהאגיס

שלל הפתעות, הטבות, קופונים ותכנים שווים במיוחד!

בשליחת טופס זה אני מסכימ/ה שמידע עליי יישמר במאגרי המידע של החברה והיא תשתמש בו בהתאם ל מדיניות הפרטיות

אני מאשר/ת קבלת עדכונים, פרסומים והטבות ממגוון מותגי חברת קימברלי-קלארק ישראל בע"מ באמצעות מיילים ו/או הודעות טקסט. ניתן להסיר את פרטיך מרשימת התפוצה בכל עת