הכל על שינה ועייפות בגן הכל על שינה ועייפות בגן

על שינה ועייפות בגן ואצל הבייבי

מרבית התינוקות, הפעוטות והילדים נמצאים רוב שעות היום במסגרת חינוכית – משפחתון, פעוטון, גן או מטפלת, ושם, למעשה, הם ישנים את תנומות היום שלהם. כאשר בוחרים מסגרת לפצפונים כדאי להכיר כמה כללים הקשורים לשינת תינוקות בגן. הכללים יעזרו להורים בבחירת גן או בידיעה מה לבקש מהצוות החינוכי בגן, אבל אם אתם צוות חינוכי, גננת, סייעות, תוכלו להיעזר בדברים

שינה מובילה לשינה

כפי שאנחנו יודעים, תינוקות וילדים "עובדים" אחרת ממבוגרים, וכשהם עייפים מדי, הם יתקשו להירדם, יתעוררו פעמים רבות ויקצרו את משך השינה. לכן, החשיבות של שינה איכותית ומספיקה במהלך היום, הנה מכרעת גם לשנת לילה איכותית וטובה. ילדים שלא ישנים מספיק בגן "יקרסו" לישון מוקדם מהמצופה על פי גילם, יתקשו להירדם פעמים רבות, יתעוררו יותר ויותר במהלך הלילה ויקדימו בהדרגה את שעת היקיצה בבוקר.
גננות יקרות, אם יש בטיפולכן ילדים שמציגים את הסימנים הללו, כנראה שהם מגיעים עייפים מדי לתנומה. נסו לתת מענה ולהשכיב את אותם ילדים מוקדם יותר והסבו את תשומת לב ההורים לכך, כדי שיוכלו לתת מענה לבעיה גם בבית.

ידע הוא כוח

שיתוף מידע ושיתוף פעולה בין ההורים לצוות הגן, הינו חשוב ביותר בכלל, ובנושא השינה בפרט. בגנים רבים, זמן השינה קבוע ומעוגן בלו"ז הגן. אבל עבור הילדים, לפעמים הלו"ז הקבוע עלול להוות קושי. יש משמעות רבה לשעה בה התעורר ילד בבוקר. תינוקות באותו גיל, שאחד מהם התחיל את היום ב 5:30 ואחר התחיל את היום ב 6:30, לא יחזיקו מעמד באותה מידה עד תנומת הבוקר.

הורים יקרים, עדכנו את צוות הגן מתי התינוק התעורר, במיוחד אם שעת היקיצה לא הייתה אופיינית. גננות יקרות, השתדלו, במידת האפשר, לאפשר לקטנטנים שהתעוררו מוקדם מאוד ללכת לישון מוקדם יותר ואפשרו להם לישון. אותה חשיבות יש גם לדיווח על משך הזמן שישן כל ילד במהלך היום בגן. בגנים רבים, ניתן לקבל דיווח על זמני השינה של הקטנים כיוזמה של צוות הגן, ובגנים אחרים אפשר פשוט לבקש. דיווח שכזה יאפשר לכם, ההורים, להיות ערוכים בהתאם ולדאוג לשעת השכבה מתאימה, לתת מענה מיטבי לעייפות של הפצפונים ולעקוב אחרי שינויים בדפוס השינה בגן.

לא משנה איך, משנה כמה

הגן הוא כמו לאס-וגאס. מה שקורה בלאס-וגאס… נשאר שם. כמו דברים אחרים, גם האופן שבו משכיבים את הילד לישון בגן אינו משפיע (לטוב או לרע) על האופן בו יירדם בלילה. לכן, באמת לא משנה מהי שיטת ההרדמה של הקטנטנים בגן, היא לא תשפיע על האופן שבו הילד שלכם נרדם בבית. כמובן, שכדאי להוריד הילוך לפני השינה, להחשיך את החדר ולאפשר תנאי שינה מיטביים, ככל שניתן, אבל, גננות יקרות, אם ילד מתקשה להירדם בעצמו, עזרו לו בכל דרך. ייתכן שהוא עייף מדי, ייתכן שהוא פשוט קצת זקוק לעזרה – אל תחששו, הכי חשוב… שיישן.

דומים, אבל שונים

תינוקות וילדים מתפתחים לפי אבני דרך דומות, שחוזרות על עצמן אצל מרבית הילדים. חלק מאבני הדרך הללו, הן ויתור על תנומות במהלך היום, ככל שהילד גדל. בגנים רבים פועלים באופן גורף, ומפסיקים בגיל מסוים להשכיב לתנומה מסוימת. הבעיה המרכזית, היא שלא תמיד כל הילדים בני אותו הגיל כבר מוכנים לשינוי ואם הוא מוקדם מדי, יהיה להם מאוד קשה להסתגל, והוויתור עלול לגרום למשבר משמעותי בכל דפוס השינה של התינוק, גם בלילה. נסו עד כמה שניתן לתת מענה פרטני לכל ילד ופחות להסתכל על הקולקטיב. מאחורי כל ילד כזה שעדיין לא מוכן, יש משפחה מאוד מאוד עייפה…

רוגע וסבלנות

ראיתם פעם אדם לא רגוע שמצליח להרגיע מישהו? האם אתם חושבים שאדם לא רגוע יכול להשכיב תינוק לישון… ברוגע? אני לא מתיימרת לדעת מה עובר על גננת או מטפלת לאורך יום עבודה, אבל אני יודעת שכדי שתינוק או ילד ילך לישון בנעימים ויתמסר לשינה בשלווה, הוא זקוק לרוגע ואת זה, אנחנו, המבוגרים, צריכים להשרות על הקטנטנים. האינטליגנציה הרגשית של תינוקות היא עצומה, הם יודעים "לקרוא" אותנו (לפעמים אפילו טוב יותר ממה שאנחנו קוראים את עצמנו). נסו להשרות כמה שיותר נינוחות ורוגע סביב השינה… גם אם לא תמיד אתן באמת מרגישות ככה…

השהות הארוכה של הילדים במסגרות חינוכיות שונות, החל מגיל צעיר מאוד, היא אחד התוצרים של החיים בעידן בו אנו חיים ולכן נדרש שיתוף פעולה חיובי ובונה בין צוות המטפלות והגן ובין ההורים. הבנה של החשיבות הרבה שיש לשינה במהלך היום בגן ועבודה משותפת כדי לאפשר לילדים שלנו לקבל מענה מיטבי לצרכים שלהם, יעשו לכל הצדדים את החיים להרבה יותר נעימים, והכי חשוב, יאפשרו לילדים שלנו לתפקד ולגדול בצורה מיטבית ומופלאה.

שיתוף פעולה בין ההורים והגננות והמטפלות הינו מכריע לא רק בשינה. ולכן, אם עוד לא הצטרפתם לארגון צדק לילדים​, שבו משתפים פעולה הורים וצוותי גן למען שיפור החינוך לגיל הרך ומניעת מקרים של אלימות והתעללות בגני ילדים – אני מזמינה אתכם לעשות זאת בהקדם. זה למען הילדים של כולנו.

ד"ר דורית שלו, יועצת שינה ומנחת סדנאות הורות

EmptyView

הצטרפו למועדון הדיוורים של האגיס

מלאו את הפרטים וקבלו קוד קופון ישירות לנייד שלכם
זה הבייבי הראשון שלי 
בשליחת טופס זה אני מסכים שמידע עליי יישמר במאגרי המידע של החברה והיא תשתמש בו בהתאם ל מדיניות הפרטיות
לקבלת הקופון אנא אשרו קבלת דיוורים ע"י סימון התיבה

 

 

 

 

השאירו מייל ותקבלו מהאגיס

שלל הפתעות, הטבות, קופונים ותכנים שווים במיוחד!

בשליחת טופס זה אני מסכימ/ה שמידע עליי יישמר במאגרי המידע של החברה והיא תשתמש בו בהתאם ל מדיניות הפרטיות

אני מאשר/ת קבלת עדכונים, פרסומים והטבות ממגוון מותגי חברת קימברלי-קלארק ישראל בע"מ באמצעות מיילים ו/או הודעות טקסט. ניתן להסיר את פרטיך מרשימת התפוצה בכל עת