האגיס
תחתונים חד פעמיים לנוחות ולספיגה מירבית לאחר הלידה. להזמנה הקליקו
מערכת האגיס

איך לעזור לילדים להבין את תופעת הרטבת לילה

הם כבר לא קטנים ועדין בורח להם פיפי במיטה. איך מסבירים לילד על תופעת הרטבת לילה ואיך מגייסים אותם להתמודד עם התופעה

ילדה שוכבת במיטה מכוסה עם דובי חום

לא תמיד פשוט לילד לקום בבוקר ולגלות שברח לו פיפי במיטה. העניין הופך למסובך עוד יותר ככל שהילד גדל והתופעה מפריעה לו להתנהל חברתית כמו לישון אצל חברים או אצל בני משפחה, מפחד שיברח לו. מה המשמעות של הרטבת לילה בילדות ומה ניתן לעשות כדי לעזור לילד להתנהל עם הקושי שהוא חווה?

חלק משמעותי בהתפתחות ילדים הוא הרגשה שהם בוגרים ומצליחים לשלוט על אירועים בחייהם. במשך תקופת הילדות ילדים מפתחים את הכישורים המתאימים על מנת לרכוש עצמאות ולסמוך על הכישורים הללו בבגרותם. לעיתים קרובות הורים מעודדים את ילדם לעצמאות מגיל צעיר על ידי מתן משימות כגון: להתלבש לבד, לנעול נעליים, לסדר שולחן לקראת הארוחה ולצחצח שיניים. אבל ישנה תופעה אחת לילד יותר קשה לשלוט בה וזו להישאר יבש במהלך הלילה,

תופעת הרטבת לילה –  תופעה שעלולה לגרום לילד להרגיש שהוא בחוסר שליטה – זו לא בחירה וזה בוודאי לא משהו שהילד עושה בכוונה. הרבה הורים אומרים "אם הילד שלי רק ינסה יותר", אבל חשוב שתדעו – הילד לא שולט בזה, ולא יכול למנוע בריחת שתן בלילה. הורים לפעמים מוצאים עצמם כועסים או מנסים לשכנע את הילד להתאמץ יותר ואולי לקבל גם פרסים על לילות יבשים. לנזוף בילד לא יעזור ולא יפתור את הבעיה. להיפך, זה עלול להחמיר את המצב ולגרום לילד להרגיש חוסר ביטחון וחסר אונים.

אז מה ניתן לעשות?

לפני הכל חשוב להבהיר לילד שהוא לא לבד. הרטבת לילה היא תופעה מוכרת. הסיבה העיקרית לתופעת הרטבת לילה נגרמת על ידי כך שהשלפוחית לא מפותחת מספיק להחזיק את כמות השתן למשך לילה שלם ואין מודעות עצמית לכך שהשלפוחית מלאה וצריך לקום לשירותים. תופעת הרטבת לילה בדרך כלל פוסקת כאשר הילד גדל ומתפתח. ולכן בגילאי 10 כבר מדובר רק על כ 4% שחווים את התופעה ובגיל 13 רק  כ 1% מאוכלוסיית הילדים חווים את התופעה. אבל בגילאים צעירים כמו גיל 4 כ 25% מהילדים מרטיבים בלילה.

על מנת להתמודד עם הבעיה ועם התסכול באפקטיביות, זה עוזר ל:

  • לעבוד עם הילד ולשוחח על הנושא
  • לוודא שילדך מבין שלא כועסים עליו כאשר הוא מרטיב בלילה
  • לספר לילדים האם יש קרובי משפחה שחווים את אותה תופעה על מנת שיבין שהוא איננו לבד
  • לשטף בעובדות על התופעה כדי שילדך יבין שהתופעה נפוצה – ילד אחד מתוך כל 4 ילדים בגיל 4 חווה את התופעה

שינויים חיוביים

שגרת השכבת לילה היא דרך טובה להפחית תאונות ולגרום לילדך להרגיש יותר בשליטה. שגרה כזו יכולה לכלול תזכורת ללכת לשירותים לפני השינה לרוקן את השלפוחית.

פתרון נוסף יכול להיות שימוש בתחתונים לספיגת לילה, כדוגמת DryNites, או שימוש במגן מזרן או מגן שמיכה שימנעו הרטבה של המזרן.

שימוש בתחתוני DryNites יכול להוות פתרון כיוון שהם נראים ונלבשים כמו תחתונים אבל יכולים להיזרק בבוקר  לפח על ידי הילד, בלי צורך בכיבוס או החלפת מצעים- דרך מעולה ובטוחה להתחיל את היום!

כתבות קודמותכתבות נוספות
קבלו עדכונים על כל מה שטוב לקטנטנים שלכם
הרשמו עכשיו
הגעתם לרכיב תגובות של פייסבוק, אם ברצונכם לדלג עליו לחצו כאן
תגובות
מעבר לאזור התוכן, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + z