האגיס
יסמין קופר גזיאל, מנחת הורים לתינוקות בנושאי שינה וגמילה.

גמילה מחיתולים בלילה: המדריך להורה המתחיל

גומלים גמילת לילה ביחד עם גמילה ביום? מתי להוריד את החיתול ומה עושים עם ערמת הכביסה והפספוסים? יסמין קופפר גזיאל במדריך הורה שמתחיל בגמילת לילה

Child on potty play with blue toilet paper, isolated over white

גמילת לילה מחיתולים היא בדרך כלל נושא רגיש אצל רבים מההורים ומלווה בפחדים וחששות אך בעיקר בלבול ואי ודאות. מתי הוא הזמן הנכון להתחיל? יחד עם תהליך הגמילה ביום או לאחריו?

האם זוהי רק מוכנות פיזיולוגית של הגוף או שניתן להוביל זאת על ידינו? להעיר בלילה? לחלק פרסים? כמה זמן זה לוקח? כבר כל השאלות מתישות ועוד לא התחלתם אפילו. איך עושים סדר בבלגן ונתכוונן לתהליך גמילת לילה מוצלח!

קצת פיזיולוגיה…

השרירים האחראים על הסוגרים שלנו הם שרירים טבעתיים רצוניים (כמו עפעפיים, עיניים ופה). התאפקות ממושכת בלילה אכן דורשת מוכנות פיזיולוגית ומכך הורים רבים מסיקים שזה צריך להגיע מהילד בלבד. חשוב מאוד להוביל את הילד למודעות הפיזיולוגית שלו!

מה זה אומר? בכדי שהגוף יהיה מוכן לגמילה ממושכת מהחיתול בלילה, הילד צריך להיות מודע לגופו ולאלו שרירים הוא צריך להפעיל בכדי להישאר יבש גם בלילה. התרגול לכך מתחיל מהראש! להסביר ולתאר כיצד מרגישים ומה עושים, להסביר לו איך לכווץ את השריר ולשוחח איתו על כך לפני שהולך לישון וכשקם בבוקר. אפשר להדגים עם היד בסגירה ופתיחה של אגרוף על תחושת ההתאפקות וממש לתרגל איתו לפני שהולך לישון. בכדי שהמערכת הפיזיולוגית תבשיל, צריך לאמן אותה.

מתי להתחיל?

חשוב שהשיקולים על תזמון גמילת הלילה יהיה נח לכם, ההורים, כמו גם לילדכם. זמינותכם חשובה מאוד בכדי שהתהליך יצליח. ניתן להתחיל את גמילת הלילה ברגע שהגמילה ביום מתייצבת וניתן גם לחכות תקופה ורק אז להתחיל. במידה ומתחילים לאחר תקופה, חשוב לקחת בחשבון שזה הופך להיות תהליך גמילה נוסף בפני עצמו וחשוב להתייחס אליו כך.

כמו בתהליך הגמילה ביום, חשובה מאוד ההכנה. לשוחח על הנושא לפני שמתחילים להוריד את החיתול בפועל וגם כאשר מורידים אותו, להמשיך ולתקשר סביב הנושא לפני השינה וכשקמים.

החיתול ירד מה עושים עכשיו

סביר בהחלט שבלילות הראשונים יהיו פספוסים וחשוב מאוד לדבר על זה, לא לכעוס אלא לכוון להתאפקות בפעם הבאה. לרוב, הילדים חשים אי נעימות כשמפספסים גם מבחינה פיזית וגם בושה או אכזבה. חשוב להרים אותם מבחינה מורלית והסביר להם שהם לומדים ובכל תהליך למידה אנחנו לומדים מהניסיון.

מומלץ לא לחלק פרסים או לארגן מסיבת קונספט כשמצליחים, למרות הפיתוי, אלא לחזק! לציין כמה שזה נעים לקום יבשים, לא צריך להתקלח, לקום בלילה ולהחליף מצעים, פשוט לישון.

ואם הפספוסים ממשיכים?

לא להילחץ! אם הפספוסים נמשכים נוצרת סיטואציה מפתה של להעיר בלילה בכדי לעשות פיפי. הדרך היחידה שזה יהיה אפקטיבי היא לבדוק קודם מה היא השעה שבה הפספוס קורה בלילה ואז להעיר סביב השעה הזו. חשוב לזכור שהמטרה היא להעביר אליהם את האחריות וברגע שממשיכים להעיר בלילה האחריות והמודעות נשארים אצלכם, ההורים, ולא עוברים אל ילדכם.

לסיכום

השתדלו להימנע מהשוואות לילדים אחרים. לכל ילד יש את הקצב שלו. שימרו על גישה חיובית, מודעות ותקשורת סביב הנושא ואל תתייאשו!

 

יש לכם שאלות נוספות?

מוזמנים לדף הפייסבוק של יסמין ולהבלוג

 

כתבות קודמותכתבות נוספות
קבלו עדכונים על כל מה שטוב לקטנטנים שלכם
הרשמו עכשיו
הגעתם לרכיב תגובות של פייסבוק, אם ברצונכם לדלג עליו לחצו כאן
תגובות
מעבר לאזור התוכן, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + z