מתי תינוק מתחיל לזחול? מתי תינוק מתחיל לזחול?

זחילת תינוקות: איך לעודד תינוק לזחול?

זחילה היא שלב ביניים בין ישיבה להליכה ומסמלת את תחילת הדרך של תזוזת התינוקות. אין דרך אחת לזחילה ואין דרך נכונה יותר או פחות. כל תינוק מסגל לעצמו את הדרך הייחודית לו. יש תינוקות שיתחילו עם סגנון אחד ובהמשך יחליפו סגנון ואחרים שיזחלו בסגנון אחד בלבד עד שיוותרו על הזחילה לטובת ההליכה.

מתי תינוק זוחל

בדרך כלל הזחילה מתחילה בגיל שבין חצי שנה ל-9 חודשים. עד גיל שנה התינוקות אמורים לזחול היטב ולחקור את הסביבה שלהם בזחילה. יש תינוקות שיתחילו בזחילת גחון ורק אז יעברו לזחילת שש ויש שיתחילו מיד בזחילת שש. מה שחשוב זו הניידות של התינוק ולא הדרך, שבה הוא עושה זאת.

סגנונות זחילה


זחילת גחון / קומנדו

– הגחון של התינוק מצוי סמוך לרצפה והתינוק מניע / מסובב את עצמו על הרצפה.

הזחילה הקלאסית / זחילת שש

– התינוק לומד לאזן ולדחוף את עצמו על הידיים ועל הברכיים. העמידה על הברכיים מאפשרת לנוע קדימה ואחורה. תוך זמן קצר התינוק יגיע לכל הפינות בבית, כאשר הוא מתקדם עם זרוע ורגל נגדית לסירוגין.

זחילת ארבע / זחילת דב

– התינוק עומד על ידיו ועל רגליו ומתקדם. 

איך התינוק לומד להתחיל לזחול?

חצי שנה עד שבעה חודשים

התינוקות לומדים לזחול אחרי שבילו זמן רב על הבטן וחיזקו את השרירים. עד בערך גיל חצי שנה התינוקות מסוגלים לעשות מיני שכיבות סמיכה. הם שוכבים על הבטן ומרימים את הראש עד החזה באמצעות הזרועות. הזרועות משמשות לתמיכה.

בשלב זה התינוקות יכולים להתחיל לנוע בזחילת גחון. הם מושכים את עצמם לאורך הבטן באמצעות הזרועות. הם עשויים לקום על ארבע ולהתנועע קדימה ואחורה עם זרועות ישרות ומקבילות לרצפה.

שמונה חודשים עד עשרה חודשים

עד גיל 8 חודשים התינוקות מסוגלים לשבת גם ללא תמיכה. בשלב הזה הם עשויים לנסות לעבור ממצב ישיבה לעמידה על הברכיים ועל הידיים (עמידת שש). הזרוע, הרגל ושרירי הגב צריכים להיות חזקים מספיק כדי להחזיק אותם.

בשלב הזה התינוקות מתחילים להתאמן על דחיפת הגוף באמצעות הברכיים. יש תינוקות שמתחילים לנוע אחורה לפני שהם לומדים לנוע קדימה, כלומר הם מתרחקים מהצעצוע במקום להתקרב אליו. בהדרגה הם לומדים לעבור מעמדת הזחילה בחזרה לישיבה.

יש תינוקות שזוחלים קדימה בצורת הצלבה, כלומר – הם מעבירים זרוע ורגל נגדית יחד.

גיל שנה

בגיל הזה אחרי התרגול שהתינוקות עשו הם אמורים לזחול בביטחון. הם יהיו להוטים להתמודד עם כל אתגר, כולל זחילה במדרגות.

מה השלב הבא אחרי זחילה?

אחרי שהתינוקות מתרגלים זחילה, הם מתחילים לעבוד על הזדקפות ועל הליכה. הם מתחילים במשיכה של עצמם אל כל חפץ שהם יכולים להגיע אליו, כמו שולחן או רגל.

כאשר הם לומדים לאזן את עצמם על הרגליים הם מוכנים לעמוד בכוחות עצמם. בהתחלה בתנוחת "שיוט", בה הם יכולים לנוע בתנוחה זקופה תוך כדי לחיצה על רהיטים ובהמשך הליכה.

איך אפשר לעודד את התינוק לזחול?

תינוקות שמבלים הרבה זמן משחק על הבטן צפויים לזחול מוקדם. מומלץ לעודד את התינוקות להיות פעילים כשהם על הבטן. אפשר לשים את התינוקות על הבטן זמן קצר אחרי הלידה. אפשר להתחיל את זמן הבטן על הזרועות של ההורים, כשהתינוק שוכב על האמה של ההורה עם הפנים כלפי מטה. אפשרות אחרת היא להשכיב את התינוק על החזה שלנו בזמן שאנחנו שעונים לאחור. מתחילים עם דקה או שתיים ובהדרגה מגדילים את זמן השכיבה על הבטן.

בגיל 3-4 חודשים אפשר להשכיב את התינוקות זמן רב יותר על הבטן כשהם על הרצפה. כדאי לעודד את התינוקות לדחוף את עצמם על הזרועות, כיון שפעולה זו מחזקת את השרירים שלהם, שהם זקוקים להם ל"סריקת" הבית. הדרך הטובה ביותר היא לשלשל מעל התינוק צעצוע שאהוב עליו ובדרך זו להניע אותו קדימה.

כשהתינוקות מתחילים לזחול, אפשרו להם לזחול על הרצפה כמה שיותר, רצוי ללא גרביים על מנת שיחושו את הרצפה. הם יהיו מלאי אנרגיה לחקור את הסביבה. זחילה מרובה היא תרגול טוב וגם עשויה לעייף את התינוקות לפני השינה.

אפשר להפוך את הזחילה למשימה כייפית. מכינים לתינוקות מסלול מכשולים ברחבי הסלון באמצעות כריות וקופסאות. המשחק הזה יעזור לשפר להם את הביטחון העצמי, את המהירות ואת הזריזות.

איך לשמור על בטיחות התינוק הזוחל?

תינוק זוחל יכול להפוך לתינוק שובב. ודאו שהבית בטוח לתינוקות: סגירת שקעי חשמל, שערים למדרגות, לא להשאיר מגירות פתוחות או ארונות עם חומרי ניקוי וחומרים אחרים מסוכנים, להוציא אביזרים עם גלגלים – כדי שלא ינסו לטפס עליהם.

האם התינוק זקוק לנעליים?

אין צורך לרכוש נעליים עבור תינוקות עד שהם הולכים בביטחון על בסיס קבוע.

 

 

EmptyView

הצטרפו למועדון הדיוורים של האגיס

מלאו את הפרטים וקבלו קוד קופון ישירות לנייד שלכם
זה הבייבי הראשון שלי 
בשליחת טופס זה אני מסכים שמידע עליי יישמר במאגרי המידע של החברה והיא תשתמש בו בהתאם ל מדיניות הפרטיות
לקבלת הקופון אנא אשרו קבלת דיוורים ע"י סימון התיבה

 

 

 

 

השאירו מייל ותקבלו מהאגיס

שלל הפתעות, הטבות, קופונים ותכנים שווים במיוחד!

בשליחת טופס זה אני מסכימ/ה שמידע עליי יישמר במאגרי המידע של החברה והיא תשתמש בו בהתאם ל מדיניות הפרטיות

אני מאשר/ת קבלת עדכונים, פרסומים והטבות ממגוון מותגי חברת קימברלי-קלארק ישראל בע"מ באמצעות מיילים ו/או הודעות טקסט. ניתן להסיר את פרטיך מרשימת התפוצה בכל עת