האגיס
ענבר ויטנברג, דיאטנית קלינית ובריאטרית

אמא, מתי דאגת לעצמך בפעם האחרונה?

להיות הורים ולגדל ילדים בשגרה שוחקת של בית, עבודה וקריירה, גורמת לנו לוותר לעיתים על הדברים החשובים ביותר

אמא שוכבת על הדשא ומביטה באופק

את קמה בבוקר דואגת להכין לילדים את הכריכים הכי טעימים ובריאים, לוקחת לגן, מחבקת לשלום, חושבת כבר על הכנות לארוחת הצהרים או ערב ומקווה שטוב להם במסגרות החינוכיות ותמיד דואגת להם. ומה איתך? האם על עצמך טרחת לחשוב, האם זכרת את גופך ? האם שאלתם את עצמך  ואת גופך מה הוא רוצה, למה הוא זקוק.

סביר להניח שכמו כל אמא אחרת במרוץ לגמתם על הדרך איזה כוס קפה והסתפקת בעוגייה ומשם לעבודה ליום לחוץ ועמוס. אני כאן בשביל להזכיר לך  שבתהליך המדהים הזה שאת עושה, החלק החשוב ביותר הוא לשים גם את עצמך בסדרי העדיפויות, לחשוב ולהתייחס לעצמך, גם  בימים כאלה, עמוסים.

אין ספק ששנת הלימודים  מעמידה בפנינו ההורים אתגרים  מורכבים .  אנחנו נדרשים ללוות את הילדים בתהליך הלמידה שלהם  ולדאוג לבריאותם . זה כולל הכנת הארוחות לבית הספר ולשעות שאחרי, עזרה וסיוע שיעורי בית ובהכנת העבודות, הסעה לחוגים ולחברים. בו זמנית אנחנו  צריכים להמשיך את עבודתנו ולתפקד בה היטב בהתאם לדרישות מאיתנו .  כל זה דורש מאיתנו לא מעט כוחות ואנרגיות ולא משאיר הרבה מהם עבור עצמינו  ארגון ותכנון נכון יחד עם  מעט חשיבה הם המפתח שיאפשר לנו לדאוג בתוך כל מסלול החיים הסוער הזה גם לבריאותנו האישית .

כמה עצות שיעזרו לעשות זאת בדרך הקלה והנוחה ביותר. העצות האלה שמושיות לכל השנה כולה והם מתאימים כמובן גם לאבא שחוזר מהעבודה עייף הישר לילדים המתגעגעים ולארגון הבית.

רגע שקט: בשעות הערב אחרי שהילדים אכלו התקלחו ונמצאים כבר במיטה, רגע לפני שאתם ממשיכים בעבודות הבית או פונים לטלוויזיה או פורשים לישון, שבו רגע בשקט עם עצמכם, נשמו כמה נשימות ארוכות מכל היום שעבר עצמו עיניים והירגעו. כמה דקות של שקט לעצמכם  זה הדבר החשוב ביותר כדי להזין את גופכם ולהמשיך הלאה.

תכנון: עכשיו כשאתם רגועים אפשר לחשוב על מחר. קחו כמה שניות וחישבו על היום שמחכה לכם למחרת.  חישבו מתי אתם יוצאים מהבית מתי אתם חוזרים איפה תהיו  ומה תעשו.  חישבו  על זמני האכילה שיהיו לכם,  האם מדובר בהפסקות קטנות או גדולות?  האם יש לכם מקום להחזיק אוכל בקירור ולחמם אותו  או שאתם צריכים להצטייד בכריכים ואת הארוחה המבושלת  לאכול בבית. בהתאם לכך תכננו את התזונה שלכם לאותו יום. התייחסו גם לארוחות העיקריות וגם לארוחות הביניים. נצלו את השעות הרגועות והכינו לכם את מה שניתן מראש  ארוז ומוכן ללקיחה.

מתי יש זמן לבשל? את האוכל המבושל אפשר להכין למספר ימים  מראש.  כדאי לתכנן  מנת חלבון  מנת ירק ופחמימה. בעיקר חשוב להכין מראש את המנה החלבונית שהיא דורשת הכנה ארוכה יותר. ניתן להכין  מספר מנות ולהקפיא חלק במנות קטנות  וכך ניתן לגוון במהלך השבוע.  המלצה שלי – אל תחכו להכנה  ברגע האחרון כשאתם מגיעים רעבים מאד, אז הסיכוי לחטיפת מזון לא מתוכנן ולא בריא  על הדרך גדולה יותר.  רובנו ההורים מכינים אוכל לכל המשפחה ואז אחרי שחשבתם מה הילדים אוהבים כדאי שתדאגו  להכין מנות  שגם אתם אוהבים ושמתאימות עבורכם.

רבע שעה עושה את ההבדל: בבוקרו של יום, קומו רבע שעה לפני שאתם מעירים את הילדים או יודעים שהם יתעוררו.  קחו שוב כמה דקות לעצמכם. זה הזמן לשתות משהו בישיבה  ואולי גם לאכול משהו קטן מזין ובריא כמו 2 קרקרים מחיטה מלאה  עם ממרח חלבוני או יוגורט עם מעט גרנולה שקדים או אגוזים . אנחנו תמיד אוכלים משהו אבל עדיף לתכנן במקום לגנוב על הדרך את הביס של הפיתה שהכנתם לילד.

לא לקנות בחוץ: ארגנו לעצמכם  את האוכל  למהלך היום. אל תשכחו לצרף פרי או ירק לארוחות הביניים.  אם לא אכלתם ארוחת בוקר לפני שיצאתם דאגו לקחת עמכם ארוחה כזו לעבודה: לדוגמא כריך עם ממרח חלבוני מזין, רוצים רעיונות?  ביצה, טונה, חביתה, גבינה או יוגורט.  אל תסמכו על  אוכל שקנו בחוץ – הוא הרבה יותר עשיר בשומן וקלוריות.

אפשר לעשות הפסקה לאוכל: במהלך העבודה, אתם בודאי עסוקים ולחוצים. יחד עם זאת  גם במהלך העבודה   חשוב מאד שתדאגו לעצמכם  ותקפידו לעשות הפסקה לארוחה , זאת כדי לא לנשנש "שטויות" על הדרך מבלי לשים לב , וכדי לא לחזור הביתה רעבים מידי. שימו לכם תזכורות לזמני ארוחות. הקפידו לעשות הפסקה אפילו קטנה מהעבודה ולהתרכז רק באכילה  ולא לאכול כשאתם עסוקים בעבודה, מול מחשב  או בטלפון.  תנו תשומת לב לאכילה וכבוד לגופכם והוא יחזיר לכם כבוד

אנחנו אוכלים עם העיניים: כשאתם מכינים לעצמכם את הצלחת לעבודה או בבית , אל תשליכו את האוכל  בצלחת בערמה.  סדרו צלחת יפה מגוונת במרקמים בטעמים ובצבעים. כאשר האוכל טעים יותר לעיניים הוא גם  טעים יותר לחיך.

לא לאכול מהצלחת של הילדים: אם אתם אוכלים בבית אל תאכלו שאריות מצלחות הילדים, אתם אינכם פח זבל  וראויים לטוב ביותר בדיוק כמו ילדיכם. זכרו זאת.

ובבית: כאשר אתם חוזרים הביתה  מהעבודה , במידה ואתם רעבים ולא אכלתם ארוחה מבושלת בעבודה, זה הזמן לאכול את הארוחה העיקרית שהכנתם. שבו ליד השולחן ואכלו לאט ובהנאה. במידה וכבר אכלתם  ואתם זקוקים למשהו מתוק  זה הזמן לפירות עבורכם ועבור ילדיכם.

ארוחת ערב: גם ארוחת הערב היא ארוחה חשובה שאין לדלג עליה, דילוג על ארוחה זו יביא לאכילה  מוגזמת בלילה. אכילת לילה היא לרוב אכילה לא נשלטת של מזונות פחות מומלצים. ניתן להסתפק בארוחה קלה של יוגורט ופרי  או 2 קרקרים מחיטה מלאה עם מעט גבינה . בכל מקרה הקפידו לאכול ארוחה זו בשעה סבירה  ליד שולחן  ומומלץ מאד יחד עם הילדים.  שעות הערב הם בדרך כלל הזדמנות לאכילת ארוחה משפחתית המומלצת גם עבור שמירה על בריאות ילדיכם. זה הזמן לשבת ולשוחח יחד סביב השולחן על כל מה שעברתם במהלך היום. במקרה הזה  המשפט לא מדברים כשאוכלים ממש לא תקף.

לא לשכוח לישון:  גם עבורכם בדיוק כמו הילדים , מומלץ ללכת לשון בשעה סבירה כדי לזכות במספיק שעות שינה  שחשובות לתפקוד  ולבריאות תקינה של גופכם. ערות בשעות הלילה תוביל בדרך כלל לאכילה לא מתוכננת ומיותרת.

ענבר ויטנברג דיאטנית קלינית בריאטרית, מלווה בתהליכי ירידה במשקל גם לאחר ניתוחי קיצור קיבה

 רוצים לקבל הטבות ולהיות מעודכנים? הצטרפו עכשיו למועדון האגיס

כתבות קודמותכתבות נוספות
קבלו עדכונים על כל מה שטוב לקטנטנים שלכם
הרשמו עכשיו
הגעתם לרכיב תגובות של פייסבוק, אם ברצונכם לדלג עליו לחצו כאן
תגובות
מעבר לאזור התוכן, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + z