האגיס
סיון זלצמן, יועצת שינה בשיטת לילה טוב

איך להתמודד עם בעיות שינה?

להתמודד עם קשיי החינוך גם בשעות הקטנות ומי אחראי על שנת תינוקות?

תינוק ישן על יד של אבא

רובן המכריע של בעיות השינה נובעות מהפן ההתנהגותי ומהתערבות יתר של ההורים בתהליך ההרדמה. ד"ר קושניר, פסיכולוג קליני בכיר אומר כי "פעמים רבות הורים לילדים בגיל הרך מופעלים מרגשות האשם שלהם ומחפשים פתרון קל לטווח הקצר אבל לטווח הארוך הם סובלים. הם עלולים להפוך בעיה נקודתית לכרונית". זו הנקודה המרכזית שמביאה הורים רבים להביא את ילדיהם למיטתם, להתהלך איתם על הידיים ברחבי הבית וגם לתת עוד ועוד אוכל או מים גם כאשר אין צורך בכך.

אנחנו חיים היום בעולם מהיר ועצבני, הכל צריך להתרחש במהירות ולהיות בסדר כי הסביבה תמיד פוקחת עין וגם מעבירה ביקורת, והשאיפה לפתרון מידי ומהיר גורמת לנו לא פעם לעשות לא מעט טעויות בדרך. דוגמאות נפוצות מאוד הן הילד הבוכה בקניון, שברוב המקרים יקבל את הצעצוע או פיצוי אחר ורק בשביל שלא יבכה כשכולם מסתכלים, או הרגלי התזונה הלקויים כי "הילד מוכן לאכול רק שוקולד". הרבה יותר קל להלביש את הילד או לשרוך את נעליו מאשר לחכות שיעשה זאת בעצמו או לקבל את המחיר הכרוך באי עשיית המטלה (בכי כל הדרך אל הגן).

"אנחנו מגדלים נסיכים", טוענת מיכל אלבז – מנחת הורים בוגרת מכון אדלר, והמעמד הזה מחייב אותנו ההורים לנהוג בצורה בה אין אפשרות להגיד "לא" ועלינו למלא אחר כל דרישה כיאה לבני מלכות. היא מתייחסת גם לציווי הנפוץ "בא לי", כי הרי ברור שכאשר אנחנו אומרים "בא לי סושי" הוא מיד יגיע ורק נצטרך לטבול אותו ברוטב הסויה… חשוב להבין שצורת ההתנהלות הזו מלמדת את ילדינו שאין הם צריכים להתאמץ עבור רצונותיהם וכי הכל יגיע מוכן על מגש של כסף אם רק יפתחו את הפה. בנוסף במקרים רבים יעבור גם המסר שהילד איננו מסוגל לבצע את המטלה ולכן עדיף שאנחנו נעשה אותה עבורו.

גם בשינה המצב דומה מאוד. קל לנו מאוד לתת בקבוק או לעשות סיבוב עם האוטו רק כדי שהעולל יירדם. זה הפתרון הקל והמהיר, אבל אנחנו מטפלים בסימפטום ולא בבעיה עצמה. זה כמו לקחת אקמול באופן קבוע לכאב ראש ולא לבדוק מה מקור הכאב.

לצערי הניסיון מראה שעם הזמן השפעת התרופה יורדת ואז עומדות בפנינו שתי אפשרויות: או שננסה תרופה חדשה שגם היא תחזיק לזמן מוגבל או שבאמת נבדוק למה כואב לנו הראש ונטפל בגורם לכאבים.

משפחות רבות בישראל עוברות במהלך הלילה מפתרון זמני אחד לאחר ולמעשה לא מתייחסות לגורם הבעיה והוא הרגלי שינה לקויים. פעמים רבות שמעתי ש"בהתחלה הוא ישן נהדר אבל אז הוא התחיל לקום יותר ויותר בלילה". בשלב הזה בדיוק צריכים ההורים להתערב וללמד את ילדם לישון ולא לחפש פתרון נקודתי חדש שלמעשה רק ירחיק את הטיפול אבל לא יפתור את הבעיה ויותר מכך, הוא יהפוך את הבעיה מנקודתית לכרונית.

גורמי התלות בלילה אצל תינוקות הם רבים ומגוונים. הנפוצים ביותר הם הרדמה בעזרת הנקה או בקבוק והרדמה על הידיים, הורה בחדר או הרדמה במיטת ההורים. נוספים לרשימה גם נסיעות ברכב, נדנוד בעגלה, קפיצות על כדור פיזיו, טלוויזיה, אייפד, אפליקציות ועוד רעיונות מגוונים ויצירתיים.

הבעיה המרכזית היא וכפי שכבר הזכרנו, זה לא עובר מעצמו! מחקרים מראים כי אחוז גבוה מילדים עם בעיות שינה יסבלו מכך גם בבגרותם. וכמו בכל בעיה, ככל שהטיפול יהיה מוקדם יותר כך הוא יהיה קל יותר לביצוע. וכיוון שמדובר בבעיה שמקורה הוא התנהגותי גם הטיפול צריך להיות בהתאם. חשוב בהחלט ללכת לרופא הילדים על מנת לשלול שאכן יש בעיה פיזיולוגית כזו או אחרת אך לאחר שעשיתם זאת וקיבלתם תשובה שלילית הפתרון ימצא בעבודה יומיומית ועקבית עם התינוק או הילד.

חינוך הוא לא דבר פשוט ובוודאי שלא הקניית הרגלים. מילות המפתח כאן הן נחישות והתמדה ואת שתיהן במקרים רבים קשה לנו מאוד ליישם בכוחות עצמנו. אנחנו צריכים לגייס כוחות לצורך ההתמודדות הזו ובנושא השינה זה קשה שבעתיים, כיוון שמדובר במצבים שאנחנו בקושי מחזיקים את עצמנו, אז להוסיף לכך גם התמודדות עם הילדים.. זה בהחלט לא דבר פשוט!

כאן נכנסת לתמונה יועצת השינה. היא זו שתסביר, תבהיר ותחזק אתכם לאורך התהליך. היא מי שתרים אתכם מהרצפה לאחר לילות ארוכים ומתישים ותכוון אתכם שוב אל שביל הזהב בו בחרתם ללכת.

אחריות הורית נמדדת בין היתר בהבנת הקושי האישי שלנו כהורים, וכאשר אנחנו מזהים אותו זה המקום להרים ראש, להבין שההתמודדות לבד קשה לנו, וטובת הילדים שלנו וגם לטובתנו לפנות לגורם מקצועי שיעזור לנו לפצח ולהתמודד עם הקושי.

קחו אחריות והקנו לילדיכם הרגלי שינה בריאים לכל החיים, ואם אתם חווים קשיים זכרו שיש למי לפנות. כל יועצות השינה וגם אני ביניהן נשמח כמובן לעזור לכם.

הכותבת, סיון זלצמן, היא יועצת שינה בשיטת לילה טוב

כתבות קודמותכתבות נוספות
קבלו עדכונים על כל מה שטוב לקטנטנים שלכם
הרשמו עכשיו
הגעתם לרכיב תגובות של פייסבוק, אם ברצונכם לדלג עליו לחצו כאן
תגובות
מעבר לאזור התוכן, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + z