function OptanonWrapper() { } שפת התינוקות: ללמוד למה הוא בוכה | האגיס
הכל על שפת התינוקות הכל על שפת התינוקות

שפת התינוקות: ללמוד למה הוא בוכה

 בשנתיים הראשונות לחייו של התינוק הטיפול בו מתמקד במתן מענה לצרכיו הבסיסיים, בעוד שברגע שאנחנו, ההורים שלו, מנסים להבין את צרכיו על פי הסימנים שהוא משדר – התינוק חש מובן, מרגיש קירבה נקשר יותר ומבין שהתחושות שלו הן לגיטימיות וראויות למענה. תאוריה זו מכונה תיאורית ההיקשרות (attachment) והראשון שהגהה תאוריה זו הינו גו'ן בולבי.

אותם הסימנים שהתינוקות משדרים היא למעשה שפת התינוקות. שפת התינוקות היא למעשה שפת הגוף של התינוק והלוא היא השפה הראשונה שלו. שפת התינוקות מורכבת:

  • מתנועות הגוף של התינוק- תנועות ידיים, רגליים, תזוזת אגן, התקשות של הגוף

  • מהבעות הפנים שלו – בהייה, מבט מצוברח, מבט מתאמץ

  • מהקולות והאינטונציה שאותם הוא מפיק – נשמע לעיתים כמו קשקושים או מלמולים, קיטורים קטנים , קיטורים גדולים יותר, הבעת חוסר שקט או חוסר נינוחות קולית.

  • בהמשך שפה זו גם מורכבת ממילותיו הראשונות.

בשפה זו התינוקות מסמנים ו"מדברים" איתנו את מגוון הצרכים שלהם.

הבסיס של שפה זו הוא בקשרים עצביים בין מערכות שונות בגוף לבין מערכת העצבים המרכזית. לתינוקות יש למעשה שני סוגי סימנים: סימנים מקדימים וסימנים מידיים:

סימנים מקדימים מופיעים בתחילתו של הצורך. למשל כשהתינוק מתחיל להתעייף, כשהתינוק מתחיל להרגיש את תחושת הרעב, כשהשלפוחית של התינוק רק מתחילה להתמלא וכן הלאה.

סימנים מידיים מופיעים כשהצורך המדובר הינו צורך אקוטי שאינו סובל דיחוי מבחינה הישרדותית. לרב הסימנים המידיים הינם סימנים קוליים יותר מסימנים מקדימים, הם מופיעים תחילה כקיטורים ומהר מאוד מתפתחים לבכי. ישנם גם כמה סוגי בכי בהקשר של צרכים שונים. משמעות הבכי מבחינת התינוק הוא גיוס כל כלי התקשורת שיש ברשותו לקבלת מענה על הצורך שאינו סובל יותר אף דיחוי.

שפת הגוף של התינוק הינה ייחודית לכל תינוק, אך עשויים להיות סימנים כלליים מאפיינים. חשוב להתייחס אליהם בגדר המלצה בלבד שכן ייתכן כי לתינוק שלכם סימנים אחרים לגמרי.

דוגמאות לסימנים לרעב:

סימנים מקדימים: תנועות מציצה (או יניקה) בזמן התעוררות משינה, הכנסת אגרופים לפה, ניסיון למצוא את הפטמה- הטיית הראש קדימה ואחורה, ניסיון מציצה של היד שלנו, הצוואר.

סימנים מידיים: קיטורים עוצמתיים, התחלת בכי.

דוגמאות לסימנים לעייפות:

סימנים מקדימים: בהייה בחלל, האטת פעילות, צורך להתפנות בתדירות גבוהה

סימנים מידיים: האדמה של העיניים, שפשוף עיניים, קיטורים וצורך בקרבה, בכי.

דוגמאות לסימנים להתרוקנות (פיפי-קקי):

סימנים מקדימים: חוסר נינוחות באזור האגן, תנועות חתירה עם הידיים, בעיטות נמרצות ברגליים, קולות קיטור וחוסר שקט

סימנים מידיים: בהייה בחלל, הפסקת פעילות, הדממה, צליל מאמץ

היתרון הברור בלימוד שפה זו היא הבנה של מגוון הצרכים של תינוקכם  ומתן מענה מתאים, אולם להבנת השפה ולבניית התקשורת עם התינוק באמצעות השפה סביב צרכיו ישנה השפעה מכריעה על ההתפתחות הפסיכולוגית והפיזיולוגית של תינוקכם. בניית התקשורת עם תינוקכם סביב מגוון צרכיו, יוצרת בו את תחושת הביטחון בגופו ובקשר שלו אליכם ואל הסובבים אותו בהמשך חייו. הקשר שלכם אל תינוקכם משפיע על תפיסת עולמו של תינוקכם, על בניית האישיות שלו, על מערכות היחסים שלו בחייו הבוגרים ועל בניית התודעה הגופנית שלו, לה יש השפעה מכריעה על ההתפתחות הפיזיולוגית של תינוקכם. הכל נמצא למעשה בבסיס התקשורת שאתם בונים ביחד.

כל מה שזה דורש מכם, זה הקשבה והתבוננות בתינוקכם.

הכותבת לריסה גינת

EmptyView

הצטרפו למועדון הדיוורים של האגיס

מלאו את הפרטים וקבלו קוד קופון ישירות לנייד שלכם
זה הבייבי הראשון שלי 
בשליחת טופס זה אני מסכים שמידע עליי יישמר במאגרי המידע של החברה והיא תשתמש בו בהתאם ל מדיניות הפרטיות
לקבלת הקופון אנא אשרו קבלת דיוורים ע"י סימון התיבה

 

 

 

 

השאירו מייל ותקבלו מהאגיס

שלל הפתעות, הטבות, קופונים ותכנים שווים במיוחד!

בשליחת טופס זה אני מסכימ/ה שמידע עליי יישמר במאגרי המידע של החברה והיא תשתמש בו בהתאם ל מדיניות הפרטיות

אני מאשר/ת קבלת עדכונים, פרסומים והטבות ממגוון מותגי חברת קימברלי-קלארק ישראל בע"מ באמצעות מיילים ו/או הודעות טקסט. ניתן להסיר את פרטיך מרשימת התפוצה בכל עת