הכל על חיוך של תינוק הכל על חיוך של תינוק

מתי תינוק מתחיל לחייך ואיך נדע אם החיוך רצוני?

היי בייבי, זה חיוך ראשון וצחוק אמיתי? כנראה שהחיוך שלך ימשיך לגרום לנו אושר הרבה מאד זמן. בין כל החיוכים, בואו להבין מתי הבייבי יחייך בפעם הראשונה

תודו שאתם מחכים לקסם הזה, לחיוך הראשון של התינוק שלכם, כזה שיהיה מכוון ממש אליכם יגרום לכם להרגיש רגע אושר מושלם. מתי התיוק מתחיל לחייך ומתי החיוך מכוון ממש אליכם?

מה ניתן לעשות כדי שהתינוק ימשיך לחייך ומתי הוא בכלל יצחק? כל מה שכדאי לדעת על חיוך של תינוק ועל משמעות החיוך וההבדל בין חיוך רצוני לחיוך שהוא למעשה רפלקס.

מתי לצפות שהתינוק שלך יחייך בפעם הראשונה? 

בסביבות גיל 6 שבועות, לפעמים לפני ולפעמים קצת אחרי זה מגיע- החיוך הראשון ומציף את הבית בתחושה קסומה. הוא חייך לעברנו- איזה קסם!

עד עכשיו עשיתם הכל לתינוק מבלי לקבל תגובה, האכלתם, חיתלתם והשקעתם והוא בכה או שכב רגוע, ופתאום חיוך אמיתי, כזה המכוון אליכם ומראה שיש תגובה והתייחסות רצונית של התינוק.

משמעות החיוך עבורך ועבור התינוק שלך 

עד גיל 6 שבועות התינוק הקטן בעיקר משמיע קולות גרגור ומלמול וכמובן בכי על מנת להביע את רגשותיו ואת חוסר הנוחות שלו. לקראת גיל 6 שבועות התינוק מצליח להביט בעיניכם למשך פרקי זמן ארוכים יותר ונראה שהוא ממוקד יותר. אם הוא מסתכל לא ממש בעיניים זה בסדר, הוא עדיין לא רואה היטב ואמור להסתכל על התמונה כולה קצת ממרחק.

עד עכשיו התינוק זיהה אתכם בעיקר לפי הקול ואפילו הריח, אבל מהרגע בו הוא מתחיל לחייך אין ספק שהוא מגיב ממש אליכם.

מסתבר שכולנו מכורים לחיוך של התינוק. בכתבתה של נורית לבנון "9 חודשים"  היא מספרת על מחקר שנערך בקולג' לרפואה של יוסטון ביילור בטקסס, שם הוצגו לאימהות תמונות של התינוקות שלהן ומוחן נסרק על ידי מכשיר MRI כדי לבחון את זרימת הדם לאזורים שונים במוח שלהן. החוקרים מצאו שכאשר אישה מסתכלת על חיוך של התינוק שלה, מופעל במוחה "אזור התענוג", אותו אזור שמופעל בזמן אכילה, קיום יחסי מין או שימוש בסמים."

אבל הוא חייך לפני כן

נכון גם לפני כן התינוק חייך אבל לא מדובר בחיוך רצוני מכוון. לעיתים החיוך הוא מתוך שינה ולעיתים עווית של הפנים. כדי להבין מה מיוחד בחיוכים המכוונים בואו נעשה סדר בסוגי החיוכים המוכרים לנו:

חיוך רפלקסיבי:

מדוב בחיוך שאתם רואים כשהתינוק ישן. זהו חיוך המופיע בשלב העוברות. וניורולוגים מסבירים שהחיוך הראשון, החיוך הרפלקסיבי נובע מגורמים עצביים הקשורים לגזע המוח ומופיע פעמים רבות במהלך שינה. הוא נעלם לאחר שלושה חודשים.

חיוך רצוני

בסביבות גיל 6 שבועות מופיע חיוך רצוני, כלומר חיוך שהתינוק שולט עליו והוא מביע שביעות רצון והבנה שההורה בסביבה ובעיקר כשהוא רואה פנים אנושיות מסתכלות עליו.  חיוך זה קשור בדרך כלל למראה פנים והוא מופיע בזמן ערות.

חיוך חברתי

חיוך חברתי הוא שלב מאוחר יותר בו התינוק לא מחייך רק לעומת אנשים אותם הוא מכיר אלא גם בתגובה לפני אדם שונים בסביבתו, אותם הוא מזהה כקרובים. התינוק בשלב הזה מגיל חצי שנה ועד שנה בוחר למי לחייך.

איך יודעים שהוא מחייך אלינו?

בהתחלה לא ממש נדע אם התינוק מחייך ממש אלינו או רק לפנים. מחקרים מראים כי בהתחלה התינוק מחייך לפנים ואין זה משנה אם הפנים הם אלו של אדם מוכר לתינוק או זר. בניסויים שנערו על תינוקות, התברר כי הם חייכו גם למסכה שבה היו פני אדם. כזכור בשלב הזה התינוק לא רואה היטב ולכן מזהה את המתאר של הפנים ולא תמיד את הפנים עצמן. במחקרים הראו כי תינוקות חייכו אל המסכה כל עוד היא הביטה לעברם והפסיקו כאשר היא הוצאה מקו הראייה שלהם.

סוג כזה של חיוך נפוץ בעיקר בין הגילאים 6 שבועות  עד גיל חצי שנה שאז התינוק מאמץ חיוך חברתי מכוון. בניסוי אחר בחנו פסיכולוגים את תכיפות החיוך אצל תינוקות כתגובה לפנים זרות. בין הגילאים חודשיים עד חצי שנה, תשעים ושמונה אחוזים מהתינוקות הגיבו בחיוך. אחרי חצי שנה ועד שנה ירד שוב המספר לכשלושה אחוזים. המסקנה היתה שהתינוק לא מפסיק לחייך, אלא שהחיוך מפני כלפי פנים מוכרות.

איך לגרום לתינוק לחייך?

אין באמת מתכון לחיוכים, קצת כמו אצלנו המבוגרים, אנחנו לא מחייכים כשמבקשים מאיתנו, אבל יש גמה דברים שיכולים לעזור

תינוק נינוח ושמח הוא תינוק שיחייך, כך שסביר לקבל חיוכים אחרי שהתינוק אכל והוא שבע ונקי.
חיבוקים ונשיקות והרבה מגע יכולים לעזור בכך.
גם דגדוגים ומגע במקומות רגישים כמו כפות רגלים
משחקים שונים, ככל שהתינוק גדול יותר קל לשחק איתו ולגרום לו לחייך, אבל בגילאים קטנים כדאי לנסות.

 

EmptyView

הצטרפו למועדון הדיוורים של האגיס

מלאו את הפרטים וקבלו קוד קופון ישירות לנייד שלכם
זה הבייבי הראשון שלי 
בשליחת טופס זה אני מסכים שמידע עליי יישמר במאגרי המידע של החברה והיא תשתמש בו בהתאם ל מדיניות הפרטיות
לקבלת הקופון אנא אשרו קבלת דיוורים ע"י סימון התיבה

 

 

 

 

השאירו מייל ותקבלו מהאגיס

שלל הפתעות, הטבות, קופונים ותכנים שווים במיוחד!

בשליחת טופס זה אני מסכימ/ה שמידע עליי יישמר במאגרי המידע של החברה והיא תשתמש בו בהתאם ל מדיניות הפרטיות

אני מאשר/ת קבלת עדכונים, פרסומים והטבות ממגוון מותגי חברת קימברלי-קלארק ישראל בע"מ באמצעות מיילים ו/או הודעות טקסט. ניתן להסיר את פרטיך מרשימת התפוצה בכל עת