"אל תרימי אותו, הוא יתרגל לידיים" "אל תרימי אותו, הוא יתרגל לידיים"

"אל תרימי אותו, הוא יתרגל לידיים"

כאמא טרייה את נחשפת לכל כך הרבה דעות בנוגע לשאלת חינוך התינוק שלך. אל תרימי אותו הוא יתרגל, תינוק שלא בוכה לא גדל, הוא יהיה מפונק, תתני לו לבכות בסוף הוא יירדם. הכירי תאוריית ההתקשרות שתסייע לכך להחליט מהי ההתקשרות העדיפה עבורך ועבור תינוקך וכיצד היא עלולה להשפיע על עתיד תינוקך כאדם בוגר

תאוריית ההתקשרות מדברת על הצורך של נפש התינוק להתקשר לדמות מטפלת אחת שהיא בדרך כלל אימו כדי לספק לו הגנה וקרבה. במאמר זה אקרא לדמות המטפלת אמא אך אין זה אומר שיכולה להיות גם דמות מטפלת אחרת. בולבי, מפתח התאוריה ביסס את ההתקשרות על הנחות מרכזיות: הצורך בקרבה ומגע עם האמא הוא צורך ראשוני ובסיסי, לתינוק נטייה התנהגותית פועלת בהשגת קרבה לאמו שתספק לו טיפול. הקרבה תלויה בתינוק שמתקשר את צרכיו ע"י בכי ואימו נענית לצורך המדויק ובזמינות מיידית. ככל שהאם תהיה נגישה, עקבית ותגובתית כך התינוק יחוש ביטחון תוך ידיעה שצרכיו מסופקים.

האמא המטפלת בתינוק מאפשרת לו לחקור את הסביבה ולפתח עצמאות מבלי שירגיש מאוים מהסכנה של אובדן הקשר איתה. כאשר התינוק מרגיש שקשה לו לשאת את המתח שבו הוא נמצא, הוא יכול לחזור למקום הבטוח שמוריד מתח זה, חיק אימו. התנסות זאת של התינוק, לפי בולבי, הינה בעלת חשיבות מכרעת כבסיס להתפתחות הביטחון העצמי של התינוק והביטחון שרוכש כלפי סביבתו.

תינוק, שאימו זמינה ורגישה לאותותיו, מפתח בטחון פנימי שהוא אינו לבד. לכן, הוא מועד פחות לפתח פחד כרוני מנטישה ותחושות חוסר ביטחון וחרדה במצבים של פרידה. הוא גם יתעניין בחקר הסביבה ובכינון קשר של קירבה עם אנשים אחרים. לעומתו, תינוק, שאימו אינה זמינה ורגישה לאותותיו מפתח חוסר בטחון והוא צפוי לפתח פחד כרוני ואינטנסיבי מפני פרידה מהאם. הוא יירתע מסיטואציות חדשות ומאנשים לא מוכרים. על יצירת קשרים רגשיים עמוקים, וקשרי אהבה, וציפיות האדם מעצמו ומהעולם.

לפיכך, תפקידה העיקרי של האמא הוא להוות בסיס בטוח לתינוק. מבסיס בטוח זה, התינוק יכול להתרחק, לדעת שיקבלו אותו כשיחזור ושירגיעו אותו אם יהיה מתוח או חרד. לכן, על האמא להיות מוכשרת לכך, זמינה ומוכנה להגיב כשיש צורך ורק כשיש צורך שכן, במידה ואין צורך לתגובה פעולתה תיחשב לפינוק- לעשות בעבור התינוק את מה שהוא יודע ויכול לעשות בעצמו. מבחינת התינוק, בכל פעם שהוא חש מצוקה, עולה הצורך שלו בקשר האם.

התינוק נולד עם "ידיעה" מולדת, שכשהוא חש מצוקה עליו להפעיל מנגנוני התקשרות לאימו, משום שהקרבה אליה תפחית את מצוקתו. ככל שהצורך שלו בקרבה והגנה יסופק באופן הולם, מידת המצוקה תרד, הוא יחזור להתנהגות שגרתית ותתגבש אצלו הפונקציה של בסיס בטוח. בתנאים נורמליים, העמדה המרגיעה של האמא תופנם והילד יוכל לשמש, יותר ויותר כבסיס בטוח לעצמו. התנסות זאת של התינוק, לפי בולבי, הינה בעלת חשיבות מכרעת כבסיס להתפתחות הביטחון העצמי של התינוק ואמונו בעולם.

אמא יקרה, הקשר שנוצר בשנה הראשונה בין הילד לאימו בעל משמעות לאורך כל חייו. הדפוס שנוצר בקשר הראשוני והחוויות שחווה התינוק יוצרים אצלו תבנית אשר תשמש את אותו ילד לאורך כל חייו, בעת יצירת קשרים עם אחרים וגם בעת בניית דימויו העצמי. מודל זה מתגבש בשנת החיים הראשונה, לאחריה קשה יהיה לשנותו. הקשר של הילד עם אימו בשנה הראשונה לחייו, יהווה את האבטיפוס של כל הקשרים אותם יצור אותו ילד בעתיד.

ולכן, חשוב שתהיי קשובה אך ורק לעצמך ולתינוק שלך.  אם את מרגישה שהוא צריך אותך צורך אמיתי, תהיי שם בשבילו ובשביל עצמך. הבכי שלו הוא התקשורת היחידה שלו וכנראה שכך הוא מאותת אותות מצוקה "אני רעב", "אני עייף" , אני זקוק לחיבוק", "אני לא מרגיש טוב". לנו כאימהות יש את היכולת להכיר את הבכי ובסופו של דבר אם מדובר בפינוק כנראה שאת כבר תדעי. אף דמות אחרת לא מכירה את תינוקך כמוך.

 אמא! את יודעת הכי טוב!

 לחנות האינטרנטית של טלי 

EmptyView

הצטרפו למועדון הדיוורים של האגיס

מלאו את הפרטים וקבלו קוד קופון ישירות לנייד שלכם
זה הבייבי הראשון שלי 
בשליחת טופס זה אני מסכים שמידע עליי יישמר במאגרי המידע של החברה והיא תשתמש בו בהתאם ל מדיניות הפרטיות
לקבלת הקופון אנא אשרו קבלת דיוורים ע"י סימון התיבה

 

 

 

 

השאירו מייל ותקבלו מהאגיס

שלל הפתעות, הטבות, קופונים ותכנים שווים במיוחד!

בשליחת טופס זה אני מסכימ/ה שמידע עליי יישמר במאגרי המידע של החברה והיא תשתמש בו בהתאם ל מדיניות הפרטיות

אני מאשר/ת קבלת עדכונים, פרסומים והטבות ממגוון מותגי חברת קימברלי-קלארק ישראל בע"מ באמצעות מיילים ו/או הודעות טקסט. ניתן להסיר את פרטיך מרשימת התפוצה בכל עת