רפלוקס ופליטות אצל תינוקות רפלוקס ופליטות אצל תינוקות

ריפלוקס אצל תינוקות

בייבי יש דברים שכן צריך לשמור בבטן. איך מתמודדים עם ריפלוקס אצל תינוקות? 

היי בייבי, לא הצלחת לשמור בבטן את הארוחה הטעימה שאכלת? לפעמים זה מציק או צורב, לפעמים סתם מלכלך –  ולפעמים בכלל לא יודעים שזה שם. הנה כל מה שצריך לדעת על ריפלוקס אצל תינוקות.

בייבי, לפני שנתחיל, הנה תקציר בשביל הגדולים שמטפלים בך: 

ריפלוקס הוא מצב שבו אוכל חוזר מהקיבה לוושט או לפה, והוא נפוץ מאוד אצל תינוקות. ברוב המקרים זה לא מפריע, וגם אם כן – זה חולף מעצמו עד גיל שנה. אם התינוק שלכם סובל, יש הרבה מה לעשות.

אז לפני שנצלול לעומק הנושא, כדאי להסביר מה זה בכלל ריפלוקס. בעברית קוראים לתופעה "החזר קיבתי וושטי". במצב כזה, במקום שהאוכל  יעבור מהקיבה להמשך מערכת העיכול, הוא עולה בחזרה לוושט - ולעיתים עד לפה.
 
נראה שריפלוקס קיים במידה כזו או אחרת אצל כל התינוקות, אבל לא כולם חווים אותו באופן בולט או מורגש, והוא תקין בינקות המוקדמת. 

בייבי, מתי הריפלוקס שלך הופך לבעיה?

קיימים מספר מצבים שבהם הריפלוקס הופך לבעיה:

  • אתגרים באכילה ובגדילה: אם הריפלוקס גורם לך ממש סבל שמונע ממך לאכול, והגוף שלך לא מצליח ולספוג את המזון שדרוש לך כדי לגדול ולהתפתח – צריך לגשת לאבחון וטיפול, כדי לבחון האם נדרשת התערבות שתסייע לשפר את איכות החיים שלך ושל ההורים שלך. מכיוון שבגיל הינקות לרוב התינוקות יהיה ריפלוקס בחומרה משתנה על רצף רחב מאוד - אין סיבה להניח אוטומטית שצריך מיד לפנות לטיפול הקיצוני ביותר. יש כל מיני דרכים שבהן אפשר לפעול – החל משינויים בתנוחה ובלוח הזמנים של ההאכלה ועד טיפול תרופתי או כירורגי. 

  • סבל אם אתה לא מפסיק לבכות בזמן ההאכלה, צריך לטפל בבעיה. 

  • בעיות נשימה: לעיתים מופיעים צפופים חוזרים, גם הם דורשים התייחסות. 

מהן הסיבות לריפלוקס תינוקות?

בייבי, התנועתיות במערכת העיכול שלך עדיין לא בשלה, וזה טבעי. מה זה אומר? בין היתר, שמערכת הסוגרים שאמורה להבטיח שאוכל לא יחזור אחורה עוד לא "מהודקת" כמו שהיא צריכה להיות אצל מבוגרים, ולכן האוכל "בורח" חזרה למעלה. אנחנו, הרופאים, יודעים שיש לזה קשר ליכולת של הקיבה להתרחב כמו שצריך בתגובה לכמויות המזון הנכונות. אבל מה הסיבה לתופעה? אנחנו לא באמת יודעים, וגם לא מדוע זה חולף דווקא בזמן שזה חולף, ואיך מייצרים את הסינכרון הזה בצורה שלא גורמת לסיבוכים אחרים. החדשות הטובות: רוב התינוקות מצליחים לייצר את הסינכרון הזה באופן טבעי.

תסמינים של ריפלוקס אצל תינוקות

צריך להבחין בין הריפלוקס עצמו – המצב המכני שבו האוכל "עולה למעלה", לבין המצב של המחלה, שבו התינוק סובל מזה. טכנית, אפשר לומר שפליטה של תינוק היא ריפלוקס, אבל מבחינתנו, רופאי הילדים, זה מצב פיזיולוגי תקין אצל תינוקות.

ההגדרה של ריפלוקס כמחלה היא כשלתינוק יש ממש בעיה וסבל מכך שהאוכל עולה בחזרה מהקיבה אל הוושט או אפילו לפה. כל עוד טוב ושמח לך, בייבי, הגוף שלך מתפתח והמשקל גדל – לא נחוץ לך שום סיוע, ומערכת העיכול שלך תבשיל בעצמה, בקצב שלה – ובלי עזרה מבחוץ. 

מתי יודעים שתינוק זקוק לעזרה בריפלוקס?

נכון, לא תמיד צריך להתערב, אבל יש כמה מצבים וסימנים, בייבי, שההורים שלך צריכים לשים לב אליהם, כדי לעזור לך בהתמודדות עם הריפלוקס:

  • אי שקט

  • בכי ממושך מסיבה לא ברורה

  • הקשתת כל הגוף ומשיכת הראש אחורה, אפילו מיד לאחר תחילת הארוחה, ורושם כללי שהתינוק סובל

  • כאבים אחרי האוכל עד כדי כך שהאכילה נפגעת – ואיתה העלייה במשקל

לעיתים הריפלוקס מתרחש סביב האכלת יתר. אצל תינוקות שאוכלים כמות גדולה בכל שעה, למשל, באופן טבעי האוכל עולה – בגלל מבנה הקיבה, גודל מערכת העיכול וסיבות נוספות. במקרים כאלה תיתכן החמרה של הריפלוקס, אך זה לא מצביע על בעיה במערכת העיכול, אלא רק בהאכלה. אבל איך יודעים? אל דאגה, בייבי, אף אחד לא מצפה מההורים שלך לפענח הכל לבד – בדיוק בשביל זה יש רופאי ילדים.

כיצד מאבחנים ריפלוקס אצל תינוקות?

בייבי, אם יש לך תסמינים של ריפלוקס, כדאי שההורים יגיעו איתך לרופא הילדים. מתחילים בשאלות מסוימות להורים שלך, ולפי הדיווח שלהם - ממשיכים באבחנה. רופא הילדים שלך יערוך לך בדיקה גופנית, כדי למצוא את המקור לבעיה שעליה מדווחים ההורים שלך. אולי יפתיע אותך לדעת, שגם לבעיות אחרות יכולים להיות סימנים זהים לאלה של ריפלוקס. 

למשל, "אי שקט" – יכול להיגרם ממחלה ויראלית או שערה שכרוכה סביב אחת הבהונות. תלונה כמו "לא רוצה לאכול" יכולה להיות בגלל פצעים בפה כמו במחלת הפה והגפיים. בקיצור - רק כשנראה אותך נוכל לשער לאיזו בעיה מתאימה יותר התלונה של ההורים שלך. 

ריפלוקס סמוי אצל תינוקות

בייבי, אולי שמעת בעבר שהגדולים אומרים "ריפלוקס סמוי". מדובר במונח פופולרי, ועם זאת - בעייתי. מבחינתנו, רופאי הילדים, לרוב התינוקות יש "ריפלוקס סמוי", כשהאוכל נע בכיוון הלא נכון - מה שלא נצפה לראות אצל אדם מבוגר. אפשר לאבחן ריפלוקס כמצב מחלה רק שהתינוק סובל, כך שהכינוי "סמוי" הוא קצת בעייתי. 

קיימת גישה שאומרת שריפלוקס סמוי הוא כשלא רואים פליטה, וריפלוקס "רגיל" הוא כשרואים אותה. חשוב לדעת שזה לא מונח רשמי של רופאים, וזה מבלבל מאוד כשאנשי מקצוע (תזונאים, אחיות) משתמשים במונח כלשהו בצורה גמישה ולא בהכרח מדויקת. 

כיצד מטפלים בריפלוקס אצל תינוקות?

ישמח אותך לדעת, בייבי, שיש כמה אפשרויות טיפול, כולל תרופות ואפילו ניתוחים שאפשר לעשות, אבל ברוב המוחלט של המקרים מה שצריך הוא טיפול שמרני והרבה סבלנות. טוב, זה דבר שקל להגיד וקשה לעשות, אבל ממש כדאי.

טיפול שמרני בריפלוקס של תינוקות

מבוגרים שהתנסו לפחות פעם אחת בצרבת, מבינים מה הכאב שריפלוקס יכול לגרום. האוכל חוזר מהקיבה כלפי מעלה, לוושט ואפילו לפה. הפעולה הזו מגרה את מערכת העיכול ולעיתים גם את מערכת הנשימה - וזה כואב. מה שאנחנו מנסים לעשות, באופן טבעי, הוא להגביה את הראש ולא להעמיס יותר מדי אוכל בבת אחת. בגדול, השיטות האלה עובדות גם אצל תינוקות:

  1. כדאי להקפיד שאחרי ההאכלה אחד ההורים יחזיק אותך כך שהראש שלך יהיה גבוה יותר מהבטן שלך. למשל – בתנוחה זקופה על הכתף, אפילו 20–30 דקות אחרי ההאכלה.

  2. לא להאכיל אותך בשכיבה מוחלטת. וזה בכל אופן לא מומלץ, גם בלי קשר לריפלוקס.

  3. לעזור לך לגהק ("לעשות גרעפס") לפני שמשכיבים אותך.

  4. להניח את המשטח שלך בזווית של 30 מעלות, כך שהראש יהיה גבוה יותר מהבטן.

  5. לשים לב לכמויות המזון. ארוחה בבקבוק מדי שעה אינה מומלצת באופן רוטיני. צריך לשים לב בכל כמה זמן מאכילים - ובכמה.

  6. להרחיק את התינוק מעשן סיגריות: כן, זו המלצה כללית, לכל התינוקות, לאור העובדה שעשן סיגריות הוא גורם סיכון למוות בעריסה, אך גם כשאנחנו מדברים על ריפלוקס, החשיפה לעשן עלולה להחמיר את המצב.

מה זו האכלת יתר, ומדוע חשוב להימנע ממנה, במיוחד כשהתינוק סובל מריפלוקס?

ישמח אותך לדעת, בייבי, שיש כמה אפשרויות טיפול, כולל תרופות ואפילו ניתוחים שאפשר לעשות, אבל ברוב המוחלט של המקרים מה שצריך הוא טיפול שמרני והרבה סבלנות. טוב, זה דבר שקל להגיד וקשה לעשות, אבלבהאכלת יתר, ממש "דוחפים" לתינוק כמות של ארוחה בזמנים צפופים. לעומת זאת, במצבים של ריפלוקס לפעמים נמליץ להפחית כמות בכל האכלה ולהאכיל יותר פעמים ביממה (ככה שטכנית זמני הארוחות מצטופפים אבל הכמות לכל ארוחה הרבה יותר קטנה); חשוב לדעת: ההמלצות הספציפיות תלויות בתינוק ובאופן שבו הוא אוכל. בכל מקרה בייבי - לא כדאי להאכיל אותך בעוד ועוד אוכל שמכביד על הקיבה הקטנה שלך .

הסמכת המזון כהתמודדות עם ריפלוקס של תינוקות

המגוון שיש היום בתמ"ל (תרכובת מזון לתינוקות) הוא גדול כל כך, עד שאפילו בגזרת הריפלוקס יש לו פתרון. קיימות פורמולות אנטי-ריפלוקס ואפשר גם לתת תוספי מזון ייעודיים לריפלוקס של תינוקות. אבל חשוב להזכיר, לציין ולהדגיש – השימוש בפתרונות האלה אמור להיות  בהמלצת רופא הילדים המטפל. כשהחומרים הללו באים במגע עם המזון בקיבה שלך, בייבי, הם הופכים אותו מנוזלי לג'לי. כך פוחת הסיכוי שכמות גדולה של אוכל תעלה מהקיבה שלך ותגרום לך לכאב ולתסמינים האחרים שהזכרתי. 

תרופות לתינוקות לטיפול בריפלוקס

ידעת, בייבי, שהקיבה שלנו היא מקום מאוד חומצי? כשאוכל עם מיצי קיבה "עולה למעלה" זה אומר שתוכן חומצי עובר בוושט, וזה מכאיב ושורף. לשם כך קיימות תרופות שמפחיתות את חומציות הקיבה. זו אמנם לא תרופה שפותרת את התופעה ומונעת מהמזון לעלות, אבל זה בהחלט מפחית את הסבל שנגרם מכך. הטיפול התרופתי לא אמור להיות רוטיני - יש מחקרים שמדברים על פגיעה בספיגת חומרים בוני עצם במקרים של מתן ארוך-טווח של תרופות מהסוג הזה. לכן, כל טיפול תרופתי צריך לקחת בזהירות, ואם אפשר לשמור על תינוק שמח בהתערבות מינימלית – זה עדיף. ולא - אנחנו לא 'מתקמצנים' על התרופות. 

מתי צריך לפנות למומחים לטיפול בריפלוקס?

לעיתים צריך תרופות מיוחדות או אפילו ניתוח, אך זה רק במיעוט מוחלט של תינוקות. ברוב המקרים, כמו שכבר ציינתי קודם – הריפלוקס בכלל לא מפריע וחולף מאליו. וגם במקרים שבהם הוא מפריע, יש הרבה דברים שאפשר לעשות בהתנהגות שקשורה להאכלה ותנוחות, הרבה לפני שפונים לטיפול רפואי – בוודאי פולשני או כזה שיש בו גם בעייתיות כמו זו שהזכרתי בקשר לתרופות. במקרים הקשים באמת, אחרי ששום דבר אחר לא עזר – רופא מומחה בגסטרואנטרולוגיה עשוי להמליץ על תרופות מיוחדות או אפילו התערבות ניתוחית.

כשמאכילים מבקבוק, קיים סיכון גדול יותר להאכלת יתר. עם זאת, היתרון בהאכלה מבקבוק הוא שזו הדרך להאכיל בפורמולה נוגדת ריפלוקס. 

תוספי תזונה

לא כל תוספי התזונה תמימים וטובים. בייבי, לפני שנותנים לך תוספי תזונה, צריך לבחון אותם בעין חשדנית. בעוד שהתרופות שרופאים רושמים עוברות פיקוח מעמיק ונדרשות למבחנים מחמירים ואישורים מיוחדים, בעולם תוספי התזונה הדברים עובדים קצת אחרת. אי אפשר להכניס לתזונה שלך חומר כימי שיוצר במפעל ולומר "זה רק תוסף תזונה". אם התוסף היה עובד בצורה גורפת, הוא כבר היה משווק כתרופה - ולא כתוסף שקונים "על הדרך" כשנמצאים ליד הקופה. 

חליטת צמחים

שמעתי המלצות על חליטות חילבה, שומר או קמומיל. כדאי שאזכיר לך ולהורים שלך, בייבי, שעד גיל 4 חודשים מותר לתינוקות לאכול רק חלב אם או תמ"ל, אלא אם הרופא המליץ אחרת. צריך להימנע ממצב שבו יתנו לך לשתות מדי יום בקבוק של תה שומר. זה תופס בקיבה שלך נפח שמיועד למזון שלך, ועשוי לשבש את מאזן המלחים בגוף שלך.
 
חשוב מאוד לציין שחלק מהחליטות עלולות להיות מסוכנות לתינוקות, גם אם הן בטוחות למבוגרים, ויכולות לגרום להקאות ושלשולים – שיכולים לגרום להתייבשות, וזו דרך נוספת שמאזן המלחים אצלך בגוף עלול להשתבש. ראיתי תינוקות שהגיעו לבית החולים בגלל מקרים כאלו, וזה ממש חבל – כי ההורים היו מלאי כוונות טובות, ופשוט לא ידעו שהם מזיקים. 

הוספת קורנפלור לתמ"ל

קורנפלור הוא עמילן תירס – וכדרכו של עמילן, הוא מסמיך את האוכל. יש תוספות דומות, עם השפעה דומה, מבוקרות יותר ומדויקות לצרכים של תינוקות. אבל בכל אופן אני ממליצה לא להתערב בתזונה של תינוקות בלי להתייעץ עם גורם מומחה, כמו רופא ילדים.  ההחלטה להסמיך את המזון לפני שרופא הילדים בדק אותך, בייבי, יכולה להסוות בעיות שקיימות ולהקשות עליו ועל ההורים שלך לאתר אותן. 

בייבי, הגיע הזמן לסכם את השיחה על ריפלוקס

כמו שראית, בייבי, יכולות להיות כמה סיבות לתסמינים של ריפלוקס. אם באמת יש לך ריפלוקס, וזה מציק לך או גורם לך סבל, אפשר להתחיל משינויים בתנוחת ההאכלה, להמשיך להתאמת המזון ולהגיע עד התערבות רפואית – אבל בכל מקרה, כל התערבות או שינוי צריכים להיעשות רק בהתאם להוראות רופא הילדים המטפל. ובגיל שנה בטח כבר יהיה לך קל יותר לשמור בבטן.

EmptyView

הצטרפו למועדון הדיוורים של האגיס

מלאו את הפרטים וקבלו קוד קופון ישירות לנייד שלכם
זה הבייבי הראשון שלי 
בשליחת טופס זה אני מסכים שמידע עליי יישמר במאגרי המידע של החברה והיא תשתמש בו בהתאם ל מדיניות הפרטיות
לקבלת הקופון אנא אשרו קבלת דיוורים ע"י סימון התיבה