ההבדל בין גזים לקוליק וכאבי בטן ההבדל בין גזים לקוליק וכאבי בטן

קוליק, גזים או סתם כאבי בטן

כאבי בטן לקטנטנים הם דבר מוכר. למה הבטן כואבת ואיך מבדילים בין קוליק לגזים

אחד הדברים המתסכלים והמייאשים בהורות היא אי היכולת להקל על הכאב של ילדך. תינוק שבוכה ארוכות, מתפתל וסובל הוא אתגר רציני ואמיתי להוריו. מה כבר אפשר לעשות שתינוק בן חודש בוכה במשך שלוש שעות רצוף ושום דבר שאתם עושים לא מקל על הכאב? מסתבר שלמרות שלמחקר אין תשובה חד משמעית לגבי הגורמים ואפשרויות הטיפול, ניסיון של מיליוני הורים ברחבי העולם הולידו המלצות להקלה עבור הורים חדשים ומיואשים.

קוליק

קוליק מוגדר כמצב בו תינוק בריא שניזון היטב מפורמלה או הנקה, בוכה יותר משלוש שעות ביום במשך שלושה ימים בשבוע במשך יותר משלושה שבועות. הבכי מתרחש בדרך כלל בשעות אחה"צ המאוחרות והערב, בשעות קבועות.

הקוליק מתחיל בדרך כלל בשבוע השני לחיי התינוק ויכול להגיע עד גיל 3 או 4 חודשים. האבחנה נעשית על ידי רופא הילדים לאחר ששלל אפשרויות אחרות לכאב הבטן המתמשך, כמו למשל ריפלוקס.

על פי מחקרים אין הבדל משמעותי בשכיחות תופעת הקוליק אצל תינוקות הניזונים מפורמולה ואלה הניזונים מהנקה. למרות הדעה הרווחת שכל התינוקות סובלים מקוליק, פחות מ-  20% מהתינוקות מאובחנים כסובלים מכאבי הבטן המטרידים, על פי הגדרתם הרפואית.

גזים

לעומת זאת מגזים סובלים מרבית התינוקות. גם כאן מדובר בכאבי בטן, התפתלויות ואי שקט הנגרמים מכניסה של אויר למערכת העיכול הצעירה. אחרי שחרור האוויר, מהפה או מפי הטבעת, יחוש התינוק הקלה. התהליך כולו כרוך בסבל עבור התינוק הקטן שמלווה בבכי, אולם במרבית המקרים לא מדובר בפרקי זמן ארוכים הנמשכים לאורך זמן ובשעות קבועות.

גם הגזים וגם הקוליק הם תופעות חולפות. אולם למרות המחקר הרב שנעשה בנושא עדיין לא ברורה הסיבה הגורמת לכאבי הבטן המלווים את הקוליק ופותחו מספר הסברים אפשריים. מערכת עיכול לא בשלה, ריפלוקס, רגישות ללקטוז, רמות הורמון גבוהות, רגישות יתר לסביבה וטמפרמנט של התינוק הם רק חלק מהשערות שנבדקות.

חשוב שתדעי שלא נמצאה שום הוכחה מחקרית שיש השפעה על מה שאוכלת אם מניקה על כאבי הבטן של תינוקה. ההפך הוא הנכון. מחקרים הוכיחו שדווקא נשים מניקות אשר נמנעות ממזונות מסוימים עשויות לפגוע בהחלמתן לאחר הלידה. אבל מצד שני, אלפי מניקות מספרות ששינויים תזונתיים שהן עשו הקלו על כאבי הבטן של תינוקם.

מה אפשר לעשות בכדי להקל על כאבי הבטן:

שינוי הפורמולה: בהתייעצות רופא הילדים, החלפת הפורמולה. בכך למעשה לבדוק האם הכאב נובע מרגישות לאחד ממרכבי המזון המצויים.

שינוי הבקבוק: לנסות שינוי של סוג פטמת הבקבוק, במטרה למנוע כניסה של אויר בזמן האוכל.

הרגעת התינוק:  שימוש במנשא ובכלל עיטוף של התינוק המדמים את התחושה העוברית ברחם ועשויים להקל על הכאב.

עיסוי תינוקות: בטכניקה של עיסוי תינוקות ניתן להקל, אין צורך ללכת לסדנא אם אין רצון, גם ספר ייעודי ובקבוק שמן איכותי יעשו את העבודה.

כדור פיזיו: ישיבה וקפיצות עדינות יחד עם התינוק על כדור פיזיו.

הרגעת התינוק: הקטנת כמות הגירויים הסביבתיים.

לווי של רופא ילדים לאורך כל הדרך

עם האתגר של טיפול בתינוק הסובל מכאבי בטן אתם לא צריכים להתמודד לבד. תחושות התסכול, הייאוש והכעס שאתם חשים הם נורמליים ולגיטימיים, אתם לא אשמים. חשוב שאיש מקצוע ילוו אתכם עד הבשלת מערכת העיכול והעלמות כאבי הבטן, אשר מתרחשים בדרך כלל לפני גיל חצי שנה. אם ניסתם כבר הכל והתינוק עדיין בוכה, קחו הפסקה, הניחו אותו במקום מוגן ובטוח ותנשמו.

אם את מתמודדת עם כאבי קוליק בזמן חופשת הלידה ואת יכולה-  יכולה תני למבוגר אחראי אחר להחזיק בתינוקך לכמה דקות, צאי החוצה ותנשמי אוויר, את לא אשמה. תזכרי שזאת תקופה וזה חולף.

EmptyView

הצטרפו למועדון הדיוורים של האגיס

מלאו את הפרטים וקבלו קוד קופון ישירות לנייד שלכם
זה הבייבי הראשון שלי 
בשליחת טופס זה אני מסכים שמידע עליי יישמר במאגרי המידע של החברה והיא תשתמש בו בהתאם ל מדיניות הפרטיות
לקבלת הקופון אנא אשרו קבלת דיוורים ע"י סימון התיבה