כאבי בטן אצל תינוקות כאבי בטן אצל תינוקות

קקי של תינוקות ומה צבע הקקי אומר?

האמנתם פעם שאחד הדברים שיעסיקו אתכם יהיה צבע הקקי, ותבלו שעות בחיפוש בגוגל מה צבע הקקי של התינוק אומר? רגע לפני החיפוש הבא – יצרנו לכם מדריך צבעוני לקקי של תינוקות

עד לפני כמה חודשים חיפשתם בגוגל כרטיסים להופעות או המלצה למסעדה טובה אבל מהרגע שהתינוק נולד, מעבר ללילות בלי שינה, אתם עסוקים במספר החיתולים שאתם מחליפים, בצורת היציאות ובואו נקרא לדבר בשם – מהו צבע הקקי של התינוק ולמה יש לו קקי ירוק או קקי צהוב? 

מסתבר שצבע הקקי יכול להעיד על וירוסים או שינויים בתזונה או בעיות אחרות, ולפעמים הוא פשוט ככה בגלל שלב בהתפתחות. הבדיקה שלכם, בכל פעם שאתם מחליפים חיתולים, חשובה כדי לוודא שהתינוק אכל מספיק, האוכל מתעכל נכון והתינוק לא סובל.

לפני הצבע – קצת על תדירות היציאות:

תדירות היציאות של התינוק או במילים אחרות – כמה פעמים הוא עושה קקי והאם זה בסדר, משתנה בין תינוקות, ותלויה גם בתזונה שלהם. בימים הראשונים שלאחר הלידה ,היציאות משתנות ולעיתים הן ממש סמיכות עד דביקות וצבעם שחור או ירוק.

לאחר מספר ימים בהם התינוק אוכל יותר, הצואה השחורה שנגרמת ההמקוניום, נעלמת ובמקומה החיתולים מתמלאים בצואה צהובה יותר,  שתלווה את התינוק תקופה. בשלב הזה רוב התינוקות ממלאים את החיתול בקקי, לפחות פעם אחת ביום והרוב ביותר פעמים.

אצל תינוקות בני חודש ומעלה הדבר משתנה שוב, ותינוק יכול לעשות קקי מספר פעמים יום או אפילו פעם בשבוע. זה נשמע מלחיץ אבל אם התינוק לא סובל והצואה אינה קשה, זה כנראה בסדר.

חשוב להסתכל על מספר החיתולים המלאים אבל גם על הצורה והמרקם של הצואה. קקי קשה שמלווה בבכי או כאבי בטן, או בתחושה שהתינוק מתאמץ מאד, מצריך תמיד התייעצות. ובכלל אם אתם חוששים תמיד כדאי לשאול את הרופא ולהירגע.

מה צבע הקקי אומר?

 קקי שחור או קקי ירקרק

מדובר בצואה מקוניאלית, כלומר זו הנוצרת משאריות מי השפיר, והיא הראשונה המופרשת מגוף התינוק בימים הראשונים, לאחר שנולד. הצבע הכהה נובע מפירוק כדוריות הדם האדומות. לרובם של התינוקות הצבע הזה ישתנה לאחר כשלושה ימים, בהם התינוק יאכל תמ"ל או חלב אם ,והמקוניום יופרש ממערכת העיכול. מתי כדאי לבדוק את הנושא: התינוק ממשיך למלא את החיתול בצואה כזאת שחורה גם לאחר 3-4 ימים.

קקי צהוב:

בשבועות הראשונים לחיי התינוק הוא ניזון מחלב אם או תחליפי חלב. הצואה שלו צהובה ולעיתים גם התדירות שלה - לאחר כל ארוחה או אפילו במהלכה. הקקי הצהוב שלעיתים הוא גרעיני, הוא קקי רגיל ואין צורך לדאוג.
מתי כדאי בדוק את הנושא: כשהתינוק סובל או בוכה הרבה.

קקי ירוק:

קקי ירוק נובע ממספר סיבות עיקריות. הסיבה הראשונה וירוס הגורם לשלשולים ואז כדאי לעקוב ואם המצב ממשיך או שלתינוק יש גם חום, מומלץ לראות רופא.
הסיבה השנייה לקקי ירוק הוא אצל תינוקות יונקים, שיונקים מעט זמן מהשד ומגיעים רק לחלב הקדמי ולא לחלב האחורי השמן יותר. אם זה המצב, כדאי לנסות להניק יותר מצד אחד ולראות שהשד מתרוקן, לפני שמעבירים אותו לשד השני. אפשר להתייעץ עם יועצת הנקה ולראות שצבע הקקי משתנה מקקי ירוק לקקי צהוב.
קקי ירוק כהה יותר יכול לנבוע מתוספות של אוכל, שמכיל ברזל או תוספות ברזל שנותנים לתינוק. תוספת הברזל הניתנת בטיפות יכולה לשנות את צבע הצואה ולהפוך אותה לצואה בצבע ירוק כהה יחסית. אם התינוק לא סובל מכאבי בטן ניתן להמשיך לתת לו ברזל. 

מתי כדאי לבדוק את הנושא: אם שינוי צבע הקקי לתינוק מלווה בכאבים או אי נוחות מומלץ להתייעץ עם רופא.

 קקי אדום:

גם כאן יש מספר מקרים שכל אחד דורש התייחסות אחרת. קקי אדום שנראה שיש בו דם טרי, מצריך לגשת לרופא ולברר את הנושא. ברוב הפעמים מומלץ לשמור על החיתול עצמו ולגשת עם החיתול לרופא. קקי אדום מלווה בבכי של התינוק מעלה את החשד שמדובר בפיסורה או בפצע או קרעים בפי הטבעת ולכן חשוב לעקוב ולהגיע לרופא כדי להקל על הכאב של התינוק.
קקי אדום יכול לנבוע גם ממאכלים שהתינוק אכל, בתקופת הטעימות. לדוגמה סלק ולכן חשוב רגע לפני הלחץ, להיזכר מה נתתם לתינוק לאכול.

 קקי לבן:

צואה לבנה נובעת מחוסר במלחי מרה ולכן דורשת בדיקת רופא

 

 

 

על גזים, קוליק וההבדל ביניהם ניתן לקרוא בכתבה הבאה

EmptyView

הצטרפו למועדון הדיוורים של האגיס

מלאו את הפרטים וקבלו קוד קופון ישירות לנייד שלכם
זה הבייבי הראשון שלי 
בשליחת טופס זה אני מסכים שמידע עליי יישמר במאגרי המידע של החברה והיא תשתמש בו בהתאם ל מדיניות הפרטיות
לקבלת הקופון אנא אשרו קבלת דיוורים ע"י סימון התיבה