תופעות וכאבים אחרי לידה תופעות וכאבים אחרי לידה

תופעות שכיחות אחרי לידה והטיפול בתופעות

מטחורים ועד חשק מיני שיורד: 5 תופעות שכיחות לאחר לידה

כל מה שאתן רוצות זה רק מנוחה ולחבק את התינוק שרק נולד אבל הכל כואב. מי שחווה לידה ראשונה מבינה לראשונה שכל מה שהיא חשבה על לידה ועל התקופה שאחרי היה רחוק מהמציאות. הגוף כואב, את סובלת מכאבים במקומות שונים, לעיתים את בקושי יכולה לשבת אולם חשוב לזכור שמדובר בתופעות שכיחות שחולפות עם הזמן, סבלנות תעשה פלאים. במרבית הלידות, דרך וצורת הלידה ישפיעו גם על אופן ומהירות ההחלמה.

מי שחוותה לידה טבעית ללא תפרים צפויה כמעט ולא להתמודד עם כאבים מטרידים לעומת חברתה שחוותה לידה ארוכה שהסתיימה בהליך כירורגי כזה או אחר. החדשות הטובות הם כאמור שעם הרבה סבלנות, מרבית הכאבים עוברים, אולם בדרך אפשר להקל וחשוב לדעת מתי להגיע לטיפול רפואי.

כאבי גב

העלייה במשקל במהלך ההריון גרמה לגופך להשתנות. גבך סיגל לעצמו יציבה התומכת את בטנך הגדלה. היציבה משתנה, ונשים רבות סובלות מכאבי גב במהלך ההריון אבל גם אחרי הלידה. השינויים במהלך ההריון יחד עם השפעות של זריקת האפידורל והטיפול בתינוק החדש שנמצא שעות רבות על הידיים גורמים פעמים רבות לכאבי גב.

בכדי להפחית את הכאב חשוב לחזק את שרירי הבטן אשר תומכים בגב. הקפדה על יציבה נכונה, שימוש במנשא וטיפולי פיזיותרפיה, שיאצו או דיקור עשויים להקל על הכאבים.

כאבים באזור התפרים

הרקמות הרכות שסביב הנרתיק נקרעות או נחתכות במהלך הלידה. נשים שעברו חתך יזום או אצל נשים שבמהלך הלידה נמתח או נקרע אזור הנרתיק נתפרות פעמים רבות בתפרים שנמסים מעצמם.  אולם האזור כולו נפוח, חבול וכואב אחרי הלידה וזה רק טבעי.

מה אפשר לעשות? במטרה להקל על הכאב אפשר לשבת על כרית עגולה רכה, לעשות אמבטיות פושרות, למרוח משחות המכילות קלנדולה או כאלה המומלצות על ידי הצוות הרפואי למען הקלת הכאב. חשוב להקפיד על ההיגיינה של המקום הכואב ולנגב בזמן פעילות מעיים מהצד הקדמי אחורה בכדי למנוע הדבקה של חיידקים מאזור פי הטבעת.

טחורים

התנפחות של כלי דם באזור פי הטבעת נקראת: טחורים. מדובר בתופעה שכיחה בזמן ההריון :בעקבות שינויים בכלי הדם וברחם באזור האגן והבטן, כמו גם שינויים הורמונליים ולאחר לידה בעקבות הלחץ הבטני העצום המתרחש בזמן ובמהלך הלידה.

אך את יכולה לדעת שאת סובלת מטחורים? צריבה באזור פי הטבעת, דימום קל הנראה על נייר הטואלט בזמן ניקוי האזור, גושים מורגשים באזור הרגיש עשויים להעיד על טחורים.

בכדי להקל על הכאבים אפשר לעשות אמבטיות פושרות, חשוב לשמור על היגיינה מקומית במטליות לחות, שימוש במשחות המכילות הממליס או משכך כאבים אחר, שימוש בפדים רטובים במגנזיום המפחית את הבצקת, הנפיחות והכאבים. כמו כן מומלץ לאכול מזון עשיר בסיבים תזונתיים ולשתות הרבה מים מה שעשוי לסייע לפעילות מעיים תקינה.

דליות ברגליים

תופעה שכיחה נוספת לאחר לידה היא דליות ברגלים. הדליות נוצרות במצב של אי ספיקה ורידית הנוצרת כתוצאה מפגיעה באיזון הלחצים בכלי הדם. במצב זה במקום שהדם יזרום בוורידים לכיוון הלב הוא זורם בחזרה לרגליים. זרימה משובשת זאת גורמת להתנפחות הורידים. מלבד העובדה שמדובר בתופעה אסטתית לעיתים היא מלווה בכאבים ויכולה להגיע למצב של בצקות ברמות שונות, לכן חשוב לשים לב ולהיות במעקב רפואי.

הטיפול בדליות משתנה כמובן על פי חומרת המצב. במצבים הקלים מומלץ להשתמש בגרביים אלסטיות מותאמות אישית ולהמנע מישיבה או עמידה ממושכת. הליכות עשויות להקל את המצב.  אפשר גם למרוח שמן פיגם.

במצבים חמורים חשוב להיות במעקב רפואי ואז עשויים להמליץ לכן על טיפולים אינטנסיביים ופולשניים יותר כגון טיפולי לייזר, טיפולים בגלי רדיו וניתוחים ייעודיים.

ירידה בחשק המיני

יחסי מין לאחר לידה הם נושא רגיש ולא פעם כואב בכמה מובנים. את כולך מותשת, כואבת ולא מכירה את גופך שהשתנה כמה פעמים בשנה האחרונה. יחד עם השינויים ההורמונליים וסערת הרגשות שאת עוברת את רוצה רק לישון כמה שעות רצוף.

קודם כל חשוב שתדעי שמדובר בתופעה טבעית שתחלוף עם הזמן. אל תכריחי את עצמך לקיים יחסי מין אם את לא רוצה. מבחינה רפואית סביר להניח שרופא הנשים שלך יבשר לך שאת יכולה לקיים יחסי מין, כאשר מצבך הרפואי הפיזי יאפשר זאת, בהתאם לסוג הלידה שעברת.  אולם לנפש יש קצב אחר ולעיתים לא מדובר בתקופות זמן חופפות, תני לעצמך זמן ומצאי דרכים לאינטימיות אחרת.

מצבים רפואיים הדורשים התערבות רפואית לאחר לידה :

חשוב שתשימי לב ותעקבי אחרי גופך בחודשים הראשונים לאחר הלידה. למרות העיסוק המתמיד והאינטנסיבי בתינוק החדש, העייפות והשיגרה החדשה חשוב להיות קשובים לגוף ולנפש.

דימום כבד שלא נפסק, דורש מעקב רפואי.

חום ממושך

כאבים מתמשכים באזור הנרתיק או כאב מתגבר דורש התיחסות.

גודש וחום בשדיים.

נפיחות, כאב ורגישות ברגליים שלא חולפת.

צריבה במתן שתן

הקאות ו/או בחילות

כאבים בחזה

חוסר עניין בתינוק, תחושות עצבות ודכדוך, הזיות או מחשבות אובדניות דורשות התערבות רפואית דחופה.

EmptyView

הצטרפו למועדון הדיוורים של האגיס

מלאו את הפרטים וקבלו קוד קופון ישירות לנייד שלכם
זה הבייבי הראשון שלי 
בשליחת טופס זה אני מסכים שמידע עליי יישמר במאגרי המידע של החברה והיא תשתמש בו בהתאם ל מדיניות הפרטיות
לקבלת הקופון אנא אשרו קבלת דיוורים ע"י סימון התיבה