מוזיקה בחדר לידה מוזיקה בחדר לידה

פלייליסט לחדר הלידה

איזה פסקול ילווה את הזיכרונות שלך מהלידה? ברוב בתי היולדות, גם אם תסגרי את הדלת של חדר הלידה, ככל הנראה ילוו את חוויית הלידה שלך המון קולות חיצוניים: קולות של ציוד רפואי שזז ממקום למקום, קולות של הצוות מהמסדרון, "קולות לידה" של נשים אחרות הכוללים אנחות, צעקות ובכי – של היולדת וגם של התינוק  והמון בלגן מסביב. כל אלה לא עוזרים במיוחד ליצירת האווירה הרגועה ומלאת האוקסיטוצין שאנחנו צריכות על מנת לאפשר ללידה להתקדם ולעצמנו להתמודד עם התהליך.

על מנת לייצר את אותה אווירה שאנחנו אוהבות לקרוא לה "בועת אוקסיטוצין", בוחרות נשים רבות להפוך את חדר הלידה לכמה שיותר "מותאם אישית" כך שיוכלו להרגיש בו עד כמה שאפשר בבית. חלקן מביאות איתן שמנים ריחניים שאפשר לטפטף על פיסת בד או להתיז בחדר או אפילו דיפיוזר. אחרות מביאות מצעים ובגדים מהבית כדי להפחית את התחושה בית החולים, הרבה מהן מביאות אוכל וחטיפים ביתיים ואפילו מכבדות את הנכנסים לחדר.

רוית גינת שטרן, דולה ומדריכת דולות ומנכלית גדולה, ממליצה :אחת הדרכים הפשוטות והמשמעותיות לייצר אווירה עוטפת ואוקסיטוצין בחדר הלידה, היא להשמיע מוסיקה. נשים רבות בוחרות להביא איתן את הפסקול האישי שלהן ללידה – מוסיקה, הרפיות או פודקאסטים. בעזרת אוזניות, שמשמרות את הפרטיות ואוטמות רעשים חיצוניים, או עם רמקול נייד קטן, או סתם ישירות מהטלפון קיבלתן אווירה אחרת".

מוסיקה מסייעת להפחית את רמות הכאב במהלך הלידה

שטרן גינת מסבירה: "מחקרים מראים שלמוסיקה, ככל הנראה, השפעה אמיתית, המפחיתה כאב על מערכת העצבים. ההשערה היא שהאזנה למוסיקה במהלך הלידה עשויה להפעיל תהליכים מנטליים, שיפחיתו את אי הנוחות המתלווה ללידה. בנוסף המחקר מראה שיתכן שלמוסיקה השפעה על שחרור אנדורפינים וסרוטנין, הידועים כמרגיעים ומפחיתי לחץ ובכך להשפיע על האופן בה נתפוס את תהליך הלידה.

"לאורך השנים נערכו בעולם מגוון מחקרים, שהראו שלמוסיקה השפעה מרגיעה ומפחיתת לחץ, במיוחד בשלב הלטנטי של הלידה. אותה הפחתת לחץ עשויה להפחית את רמות הקורטיזון המופרש בגוף, לסייע ליותר חמצן והורמונים מקדמי לידה כמו אוקסיטוצין ואנדורפינים ולאפשר לך להתמודד עם הצירים בצורה טובה יותר, וללידה להתקדם באופן טבעי יותר".

איזו מוסיקה תעזור לך להירגע ולהתמודד טוב יותר עם הלידה?

בשנת 2012 נערך מחקר שמצא מדדים אובייקטיבים שונים שעשויים להפוך מוסיקה למרגיעה יותר, עבור נשים שונות. עם זאת, נראה שהמדד הכי משמעותי שנמצא בו שיסייע לך להירגע הוא עד כמה את מכירה את המוסיקה, שאת שומעת והאם היא מתאימה להעדפותייך המוסיקליות ובקיצור – המוסיקה שתשפיע עליך לטובה היא המוסיקה שאת רגילה אליה, שמקושרת אצלך לחוויות טובות ורגועות בעבר,, וגורמת לך להרגיש נינוחה.

את הפלייליסט שיעשה לך את הלידה תוכלי להכין מראש ברשימה ביוטיוב או באפליקציות כמו ספוטיפיי ולחלופין אפשר גם סתם לגלוש ברשת ולחפש שירים שמתאימים לאווירה. בזמן אמת כדאי לזכור שהדרך היחידה להימנע מפרסומות בין לבין היא מנוי או אם תורידי את השירים ישירות למכשיר הפרטי.

מה כדאי לדעת על מוזיקה ועל הלידה 

השלב הראשון של הלידה, בדרך כלל, מתחיל בצירים, שמתחלקים לשני שלבים עיקריים:
השלב הלטנטי - הצירים ההתחלתיים – כולנו חוות צירים שמתחילים בצירים שאים סדירים. נהוג להמליץ לא להגיע לבית החולים לפני שהצירים הופכים לסדירים וכדי להתמודד עם הכאבים או הלחץ – אפשר לשמוע מוזיקה בבית. היא כנראה תהייה שונה משירים שתשמעי בהמשך הלידה. כדאי לשמוע שירים מרגיעים, כאלה שגורמים לך לחייך ולנשום או כאלה שגורמים לך לזוז ואולי דרך התנועה הלידה תתקדם.

השלב האקטיבי –  מדובר בשלב בלידה בה הלידה מתפתחת ולאישה יש כבר 3 סמ' של פתיחה. עד הלידה עצמה. הצירים חזקים יותר ומורגשים מאד וכנראה גם סדירים יותר. גם כאן שילוב של מוזיקה יכולה להיות מרגיעה או כזאת שעוזרת להתמקד ולנשום.

רוית גינת שטרן בנתה רשימת שירים שכדאי להכיר לשלב האקטיבי-
כשהלידה לא זורמת, משהו אופטימי: "מחכה לו" של דנה ברגר.
שמרגישים שמשהו סוף סוף זז בכיוון – "משהו חדש מתחיל" דני רובס
כשקשה וצריך קצת השראה – "אור גדול" של אמיר דדון
ברגע הזה שאת מרגישה שכבר ממש קשה – "אנא בכוח"
שיר קצת רוחני ללידה – "את מוכרת לי מפעם" של דין דין אביב
כשהערב יורד – "into my arms" של ניק קייב
כשבוקר חדש עולה והיום תהיי אמא – here comes the sun של הביטלס
כשהתינוקת מונחת בחיקך – "שיר לשירה" של מירי מסיקה
הרגע הזה שאחרי – "הללויה" של לאונרד כהן

עוד שירים ללידה שכדאי לזכור:
דיסני כנראה תמיד יגרום לכולנו לחייך, אז שווה לבדוק את זה גם בלידה
Circle Of Life  - מתאים תמיד להזכיר לנו כמה לידה היא תמיד עוצמתית

גין בורדו - איך אפשר שלא

 

 

 

EmptyView

הצטרפו למועדון הדיוורים של האגיס

מלאו את הפרטים וקבלו קוד קופון ישירות לנייד שלכם
זה הבייבי הראשון שלי 
בשליחת טופס זה אני מסכים שמידע עליי יישמר במאגרי המידע של החברה והיא תשתמש בו בהתאם ל מדיניות הפרטיות
לקבלת הקופון אנא אשרו קבלת דיוורים ע"י סימון התיבה

 

 

 

 

השאירו מייל ותקבלו מהאגיס

שלל הפתעות, הטבות, קופונים ותכנים שווים במיוחד!

בשליחת טופס זה אני מסכימ/ה שמידע עליי יישמר במאגרי המידע של החברה והיא תשתמש בו בהתאם ל מדיניות הפרטיות

אני מאשר/ת קבלת עדכונים, פרסומים והטבות ממגוון מותגי חברת קימברלי-קלארק ישראל בע"מ באמצעות מיילים ו/או הודעות טקסט. ניתן להסיר את פרטיך מרשימת התפוצה בכל עת