העמסת סוכר: הכל על הבדיקה והתוצאות העמסת סוכר: הכל על הבדיקה והתוצאות

העמסת סוכר: הכל על הבדיקה והתוצאות

אם את צריכה לבצע את בדיקת העמסת סוכר אנחנו בטוחים שקיבלת אין ספור טיפים ואולי גם הפחדות על הטעם המתוק מדי ועל כמות בדיקות הדם שמצפות לך. לכאורה מה רע בשתיית קצת משקה ממותק, אבל מסתבר שמדובר כאן במתיקות מרוכזת מדי ובכלל לא טעימה.

לפני הכל כדאי לדעת שאת לא לבד, כ 5% עד 7% מהנשים בישראל סובלות מסכרת הריון, לרובן אין תסמינים מוקדמים, אבל איתור סכרת חשובה ותמנע סיבוכים גם לאמא וגם לעובר. לכן נשים רבות יעברו את הבדיקה הזאת. מדובר למעשה בשתי בדיקות. הראשונה היא בדיקת סקר שנועדה לראות מי זקוקה לבדיקה השנייה.

העמסת סוכר 50 גרם – בדיקת סקר

העמסת סוכר 50 גרם (GCT – Glucose challenge test) היא כאמור בדיקת סקר שנועדה לאתר נשים בסיכון לסוכרת הריון. בהתאם לתוצאות הבדיקה יוחלט האם יש צורך בהעמסת סוכר 100 גרם (שתאבחן או תשלול סוכרת הריון).

הבדיקה עצמה נערכת בשבוע 28-24 להריון. חשוב לא לבצע אותה לפני, כיוון שאז כנראה היא פחות אמינה. במהלך הבדיקה תצטרכי לשתות תמיסה ובה 50 גרם סוכר. זה כאמור פחות טעים ממה שזה נשמע ולכן מומלץ להגיע עם לימון או לימון סחוט ואולי אפילו קצת קרח, כדי להמיס הכל ביחד ולדמיין שאת שותה לימונדה. את התמיסה יש לשתות תוך דקה עד 2 דקות לאחר כשעה ייקחו ממך בדיקת דם.

מה קורה אחר כך? התוצאות שיגיעו יראו אם רמת הסוכר בדם שלך תקינה. כ 15% מהנשים יקבלו תוצאה לא תקינה ויצטרכו להמשיך לבדיקה השנייה – העמסת סוכר של 100 גרם.

יש רופאים שיחליטו לוותר על בדיקת העמסת סוכר של 50 גרם ויקפצו ישירות לבדיקה הגדולה יותר. זה קורה כאשר יש במשפחה הקרובה חולי סכרת או כאשר סבלת בהריון קודם מסכרת, עובר גדול או לנשים בעלות BMI גבוה או פשוט בדיקות סוכר גבוהות באופן שגרתי.

העמסת סוכר 100 גרם

אם הרופא המטפל החליט לשלוח אותך ישירות לבדיקה הגדולה יותר או שמשהו בבדיקת הסקר הראה שיש צורך לבדוק שוב את סוכר, תגיעי להעמסת סוכר של 100 גרם (OGTT – Oral glucose tolerance test),

לעומת בדיקת הסוכר של 50 גרם, בה לא היית צריכה להקפיד על צום או שעה מיוחדת, כאן העמסת סוכר 100 גרם נעשית לאחר צום של לילה.

בדיקת הדם הראשונה נלקחת כשהגעת למעבדה או למרפאה בצום ולאחריה תשתי את התמיסה של 100 גרם סוכר. גם כאן המתיקות היא קשה ומומלץ להגיע עם לימון, קרח וכל מה שיכול להקל עליך. במשך 3 שעות ייקחו ממך עוד 3 בדיקות דם וכל התוצאות ביחד ישכללו לכדי הבנה האם את סובלת מסכרת הריון.

ערכים תקינים בבדיקת העמסת סוכר 100 גרם הם:

  • בדיקה ראשונה בצום - עד 95 מ""ג/ד""צ

  • בדיקה שנייה לאחר שעה משתיית התמיסה - עד 180 מ""ג/ד""צ

  • בדיקה שלישית עד 155 מ""ג/ד""צ

  • בדיקה רביעית לאחר כ 3 שעות- עד 140 מ""ג/ד""צ

אבחנה ודאית של סוכרת הריון תיעשה אם ישנם לפחות שני ערכים לא תקינים.

טיפים לשתיית התמיסה ולבדיקות

מומלץ להביא איתך לימון סחוט בבקבוק ולערבב עם התמיסה, לעידון הטעם המתוק.

אם יש לך קושי בשתיית טעמים חזקים, מסתבר שקש שתייה יכול לעזור ושתייה עם קש, קצת מרמה את הלשון שלא מרגישה במתיקות.

לבדיקה של ה 100 גרם תצטרכי להישאר במרפאה 4 שעות ולכן הביאי איתך ספר, לפטופ או סדרה בנטפליקס כדי להעביר את הזמן

* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה רפואית או המלצה לנקיטת הליך רפואי ואינו מחליף בשום אופן יעוץ רפואי. בכל עניין רפואי יש לפנות לרופא כנדרש. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד.

EmptyView

הצטרפו למועדון הדיוורים של האגיס

מלאו את הפרטים וקבלו קוד קופון ישירות לנייד שלכם
זה הבייבי הראשון שלי 
בשליחת טופס זה אני מסכים שמידע עליי יישמר במאגרי המידע של החברה והיא תשתמש בו בהתאם ל מדיניות הפרטיות
לקבלת הקופון אנא אשרו קבלת דיוורים ע"י סימון התיבה

 

 

 

 

השאירו מייל ותקבלו מהאגיס

שלל הפתעות, הטבות, קופונים ותכנים שווים במיוחד!

בשליחת טופס זה אני מסכימ/ה שמידע עליי יישמר במאגרי המידע של החברה והיא תשתמש בו בהתאם ל מדיניות הפרטיות

אני מאשר/ת קבלת עדכונים, פרסומים והטבות ממגוון מותגי חברת קימברלי-קלארק ישראל בע"מ באמצעות מיילים ו/או הודעות טקסט. ניתן להסיר את פרטיך מרשימת התפוצה בכל עת