מגע תורם להתפתחות התינוק מגע תורם להתפתחות התינוק

התרופה לכאבי בטן ולשינה: לא תאמינו מה מגע יכול לעשות

אנחנו משקיעים מחשבה בתזונה של התינוק  ובסדר היום שלו, בוחרים לו בגדים נעימים ומשקיעים בחדר בטוח, אבל מסתבר שהדבר המרכזי לא עולה כסף והוא חשוב לא פחות ואולי אפילו יותר מכל דבר- מגע! התינוק יוצא מהרחם לאחר שהוקף במי שפיר והרגיש מוגן. מגע הוא החוש הראשון אשר מתפתח בקרב תינוקות. לתינוקות שנולדים פגים המגע הכרחי להתפתחות ואפילו ישנם מקרים שמראים כי מגע משמעותי אפילו לקצב הלב והנשימה של פגים ומומלץ כחלק מהטיפול שפגים מקבלים, להחזיק אותם זמן ארוך ככל שניתן במגע של עור לעור (שיטת הקנגרו)

המגע הוא הבסיס לפיתוח תקשורת, התפתחות, תחושת עצמי, ולחוויות רגשיות משמעותיות. מחקרים רבים, שנעשו דווקא על ילדים שלא חוו מגע, כמו תינוקות בבתי יתומים, גילו חסכים בהתפתחות ויכולת לתקשר בגיל מאוחר יותר כמו גם קשיים מוטורים, קשיי שפה ועוד.

מה החוקרים אומרים?

ג'ון בולבי, פסיכיאטר ואבי תאוריית ההתקשרות טען כי מגע הינו מרכיב מרכזי במכלול גורמים המובילים להתקשרות, וחסך במגע עלול לפגוע בהתפתחות הקשר הזה. מבחינתו מגע הוא צורך קיומי ותינוק שנפרד מאמו מגיב בבכי ובחרדה. חסך ארוך טווח במגע יהפוך את התינוק לילד מרד ולמבוגר הסובל מדיכאון וחרדה.

ויניקוט עסק רבות בניסיון להבין את עולמו הפנימי של התינוק. הפסיכולוגיה שלו מאופיינת כפסיכולוגיה של יחסים, במיוחד בין התינוק לאימו. ויניקוט טען כי לתחושתו של התינוק הוא אינו קיים לבדו אלא רק כחלק מיחידת האם. ויניקוט דיבר על החזקה וחשיבות המענה על צרכים גופניים.

.

פיאז'ה פסיכולוג התפתחותי, טען כי חוסר במגע עלול להביא לחסך חושי ולקושי בהתפתחות החשיבה. פסיכולוגים רבים חושבים באופן דומה ורואים חשיבות במגע על המשך ההתפתחות הרגשית אבל גם הקוגניטיבית של התינוק. ללא מגע התינוק לא יממש את הפוטנציאל שלו ויגדל להיות חרד ומתוסכל.

מחקרים מראים כי חום אנושי עוזר להתפתחות התקינה של תינוקות: הוא עוזר להם להבין את גבולות הגוף שלהם, לישון טוב יותר ולהרגיש נינוחים במהלך שעות הערות. לפגים, לעומת תינוקות בשלים, הוויסות החושי עוד לא מפותח ועל כן גירויים מתאימים חשובים ביותר להתפתחותם.

מה מומלץ לעשות

  • חשוב לא להקשיב לכל מי שטוען שמגע יגרום לתינוק להיות מפונק. מסתבר שההפך הוא הנכון, תינוקות שחוו מגע רב הפכו לילדים הבטוחים בעצמם ויכולים להתמודד עם העולם סביבם. דווקא ילדים שלא חשו מגע הפכו לילדים חרדתיים.

  • ענו לצרכי התינוק בכל פעם שאתם מרגישים שהוא זקוק לכם

  • קבעו רוטינות של מגע במשך היום, לדוגמא לאחר מקלחת או ברגעי ההחתלה

EmptyView

הצטרפו למועדון הדיוורים של האגיס

מלאו את הפרטים וקבלו קוד קופון ישירות לנייד שלכם
זה הבייבי הראשון שלי 
בשליחת טופס זה אני מסכים שמידע עליי יישמר במאגרי המידע של החברה והיא תשתמש בו בהתאם ל מדיניות הפרטיות
לקבלת הקופון אנא אשרו קבלת דיוורים ע"י סימון התיבה

 

 

 

 

השאירו מייל ותקבלו מהאגיס

שלל הפתעות, הטבות, קופונים ותכנים שווים במיוחד!

בשליחת טופס זה אני מסכימ/ה שמידע עליי יישמר במאגרי המידע של החברה והיא תשתמש בו בהתאם ל מדיניות הפרטיות

אני מאשר/ת קבלת עדכונים, פרסומים והטבות ממגוון מותגי חברת קימברלי-קלארק ישראל בע"מ באמצעות מיילים ו/או הודעות טקסט. ניתן להסיר את פרטיך מרשימת התפוצה בכל עת