חשיבות מוזיקה בהתפתחות תינוקות חשיבות מוזיקה בהתפתחות תינוקות

מוזיקה ותינוקות: חשיבות מוזיקה בהתפתחות תינוקות

המוזיקה היא חלק בלתי נפרד מהשגרה שלנו אז למה לא להפוך אותה להיות כזאת גם לילדים שלנו? הכל על האזנה למוזיקה והתפתחות תינוקות

חשיפה של התינוק לצלילים ולמוזיקה יכולה להיות דרך קלה ומהנה ליצירת אינטראקציה עם התינוק בשנתו הראשונה ובמקביל עוזרת להתפתחות התינוק והתפתחות הוורבלית שלו. שילוב מוזיקה עם משחק יכולה גם לשפר את מצב רוחו של התינוק.

משחק עם תינוק: פנו למוזיקה מקום

כל התינוקות נולדים עם הפוטנציאל להפוך למוזיקליים. לעיתים קרובות הם מגיבים לשירים בהתלהבות. השמיעה של התינוקות מפותחת זמן קצר לאחר הלידה, כך שהם יכולים להגיב למוזיקה בשלב מוקדם מאוד. שילוב הקסם הטבעי של התינוק עם המוזיקה יכול לחזק את הקשר של ההורה עם התינוק, לשפר את כישורי השפה של התינוק ולפתוח דלת לסקרנות ולחיפוש מהנים של התינוק.

כדאי ללמוד לשיר כמה שיותר שירים, בלי להרגיש מובכים. שירו לילדים במהלך החלפת חיתול ו/או בגדים, בזמן אמבטיה, בזמן האכלה, בזמן נסיעה באוטו, בזמן משחק ובזמן השכבה. תשמחו לראות עד כמה הילדים קשובים לכם ויכולים להירגע מהקול שלכם.

צלילים חכמים

ד"ר דניאל לויטין, מחבר הספר "Your Brain on Music", אומר שהמוח של התינוק מחווט מראש ללמוד מוזיקה בדיוק כפי שהוא מחווט ללמוד שפה. באותה הדרך בה התינוק עובר תקופה של קשקוש וג'יבריש לפני שהוא לומד לדבר, כך הוא יכול להתחיל למלמל מוזיקלית. אפשר לראות תינוק שנחשף למוזיקה כבר בראשית חייו, שר לעצמו או טופח על הרגל או מתנדנד למוזיקה שלו. חשיפה מוקדמת למוזיקה יכולה לטפח ולחזק מסלולים מוזיקליים במוח התינוק.

בכל פעם שאתם משחקים עם הקטנטנים תוכלו להקיש עם האצבעות על המשחק, על משטחים שונים, על כלים וכך הם ילמדו להכיר צלילים שונים ויוכלו להיחשף למוזיקה או לצלילים שלא מגיעים רק משירים. אפשר להכיר להם דרכים שונות להפקת צלילים וקולות, כמו למשל: הקשה של 2 קוביות משחק זו בזו או לחיצה על כפתור.

הרמוניה

ד"ר לורל טריינור, מנהלת מכון מקמאסטר למוזיקה ולנפש בהמילטון, אונטריו, אומרת שמחקרים מראים שלמוזיקה יש יכולת הרגעה. משחק בשילוב מוזיקה עם תינוקך יכול לחזק את הקשר שלך עם תינוקך וליצור שחרור של אוקסיטוצין בדומה לתהליך ההנקה.

התינוק יכול להתחבר כמעט לכל סגנון מוזיקלי ולא רק לשירי ערש או למוזיקה קלאסית. כל מוזיקה שגורמת לך הנאה ואפילו לשיר יכולה להיות נעימה יותר להאזנה יחד עם התינוק. ד"ר טריינור מוסיפה שתנועה של תינוקות לקצב מוזיקלי גורמת להם לחייך יותר. קל יותר להרגיע אותם והם מוכנים לחקור את סביבתם יותר מתינוקות שרק מקשיבים.

תוכלו להזיז את הספה בסלון, לשים מוזיקה ברקע ולרקוד עם תינוקכם כשהוא על הידיים. או לחלופין כשאתם מרגיעים אותו או מנסים להרדים אותו, אל תשכחו להזיז את הרגליים, להתנועע קלות ולתת לקצב ולתנועה להרגיע אותו.

שירים בלתי נשכחים

כשהמוזיקה היא חלק מהשגרה שלך, התינוק שלך יכול להתחיל לדבר מוקדם יותר. מחקרים מצאו שתינוקות שהיו חשופים למוזיקה עם משחקים פשוטים כמו רעשנים ונעו לקצב המוזיקה (גם אם באמצעות ההורים) השתמשו במחוות קומוניקטיביות יותר כמו חיבוק בובה להפגנת חיבה סביב גיל שנה. מוקדם יותר מתינוקות שהיו פסיביים למוזיקה. ד"ר טריינור אומרת, שככל שהתינוק משתמש יותר במחוות שונות כך גדל הסיכוי שלו לרכוש מיומנויות שפה. למשל כשמשמיעים לתינוק שירים בחרוזים, הוא נחשף למילים חדשות. ד"ר ביילס מצא שכאשר מצמידים למילה מוזיקה היא עוזרת למוח ללמוד את המילה מהר יותר. מחקרים אחרים מצאו קשר בין מקצב ליכולת קריאה מוגברת אצל ילדים בוגרים יותר.

איך נחשוף את הקטנטנים למוזיקה?

יש הרבה דרכים בהן תוכלו לשיר ולנוע יחד עם התינוק שלכם. שירו להם בכל הזדמנות. השמיעו להם מגוון סוגי מוזיקה. גם אם אתם לא זמרים מלידה, תוכלו לזמזם שיר מוכר ובהמשך כשהתינוק יגדל ויהיה לו אוצר מילים בסיסי תאפשרו לו להשלים את המילה האחרונה בכל משפט. תעודדו את התינוק למלמל תוך כדי תנועה.

  • מחאו כפיים יחד עם השיר. מחיאת הכף או הקשה ברגל לקצב המוזיקה עוזרת לתינוק להבין את הקשר בין מה שהוא שומע ובין מה שהוא מרגיש. הוסיפו תנועות לשירים שיגרמו להם לרקוד. יש לא מעט שירי משחק עם תנועות מיוחדות, שמתאימות לשירים, שתוכלו לחזור עליהם יחד שוב ושוב.

  • ארגנו לכם מסיבה קטנה בחדר הילדים או בסלון. צחקו יחד, תתחבקו וקפצו לקצב הצלילים.

  • אפשרו להם להשמיע צלילים עם רעשנים לתינוקות, כלי מטבח ואפילו קופסאות שתמלאו אותם בקטניות.

EmptyView

הצטרפו למועדון הדיוורים של האגיס

מלאו את הפרטים וקבלו קוד קופון ישירות לנייד שלכם
זה הבייבי הראשון שלי 
בשליחת טופס זה אני מסכים שמידע עליי יישמר במאגרי המידע של החברה והיא תשתמש בו בהתאם ל מדיניות הפרטיות
לקבלת הקופון אנא אשרו קבלת דיוורים ע"י סימון התיבה

 

 

 

 

השאירו מייל ותקבלו מהאגיס

שלל הפתעות, הטבות, קופונים ותכנים שווים במיוחד!

בשליחת טופס זה אני מסכימ/ה שמידע עליי יישמר במאגרי המידע של החברה והיא תשתמש בו בהתאם ל מדיניות הפרטיות

אני מאשר/ת קבלת עדכונים, פרסומים והטבות ממגוון מותגי חברת קימברלי-קלארק ישראל בע"מ באמצעות מיילים ו/או הודעות טקסט. ניתן להסיר את פרטיך מרשימת התפוצה בכל עת