חרדת אסלה ועצירות אצל ילדים חרדת אסלה ועצירות אצל ילדים

מה זו חרדת אסלה?

הוא מתאפק, סובל מעצירות? האם כל פעם שאתם מזכירים את המילה שירותים או סיר הילד בוכה ומתנגד? אולי הוא חוזר מהגן עם תחתונים מלוכלכים בכל פעם ? אם עניתם כן על השאלות ואפילו רק על חלק אולי גם הילד שלכם סובל מחרדת אסלה?

רוני אמא של איתי מספרת שאיתי נגמל מהר. "בגיל שנתיים הוא ביקש להוריד את החיתול במסגרת גמילה שנערכה בגן ומהר מאד היה גמול מפיפי. הלך לשירותים לבדו והרגשנו שהכל טוב. ממש השווצתי  לכל החברות בגינה על הילד הגמול. הבעיה היחידה הייתה שהוא לא רצה לעשות קקי בשירותים, אז כשהוא ביקש נתנו לו חיתול וככה התנהלנו חצי שנה ושנה ופתאום שמנו לב שהוא כבר בן 3 וחצי ועדיין עושה קקי בחיתול, וזה היה ממש מוזר".

רוני מספרת שהיא התייעצה עם גורמים רבים כמו רופא, אחות טיפת חלב ועוד והחליטה בסופו של דבר להפסיק לאפשר לו חיתול "ואז אחרי שהפסקנו לתת לו חיתול הוא התחיל לסבול מעצירות קשה, ימים שלמים ניסינו לשכנע אותו לשבת על הסיר, על השירותים, הבטחנו פרסים, מתנה, מדבקות, מה לא. שום דבר לא עזר".

בסופו של דבר רוני טוענת שהם הגיעו לטיפול כשאיתי היה 4 וזה מה שעזר. "אל הטיפול הגענו כאשר פגשתי מורה שסיפרה לי שיש לה ילד בכיתה, בכיתה ב, שעדיין סובל מהבעיה, נבהלנו ורצנו לטיפול".

רוני מתארת תופעה מוכרת של חרדת אסלה. מדובר בהימנעות מישיבה על אסלה או סיר. התופעה באה לידי ביטול בדרכים שונות: יציאות בחיתול בלבד או יציאות  בתחתונים ובבגדים ולפעמים עצירות ויציאות קשות.

השם המקצועי של התופעה המוכרת הזאת הוא באנקופרסיס (התלכלכות ויציאות בבגדים ) היא יכולה להתחיל בגיל הגמילה אבל להימשך גם בגילאים מבוגרים יותר.

מדובר בסרוב של הילד להתפנות בשירותים או בסיר. חלק מהילדים יכעסו ויתנגדו בכעס וחלק פשוט יתפנו בתחתונים. ישנם ילדים שיבקשו חיתול, כמו איתי, ולא יסכימו להתפנות רק בחיתול. חלק מהילדים יפתחו עצירות ולעיתים עצירות קשה, הם יסבלו מכאבי בטן והתאפקויות רק לא להתפנות.

מה עושים עם חרדת אסלה?

כיום נהוגות מספר גישות לטיפול בבעיה:

  • עידוד הילד להבין מתי הוא צריך להתפנות ולעודד אותו להתפנות. גישה זו טוענת שיש לחכות בסבלנות ולאפשר לילד חיתול או כל דבר שנוח לו, עד שיתגבר לבד.

  • הקפדה על שעות קבועות של עשיית צרכים. יש הטוענים שהקפדה תעזור לילד להתגבר על הקושי, כיוון שההתפנות תהפוך לריטואל קבוע.

  • טיפול פסיכולוגי, שיבדוק מה הקושי, האם יש לילד בעיית שליטה, ויעזור לו להתמודד עם הקושי

  • טיפול התנהגותי או טיפול המשלב מרככי צואה עם טיפול התנהגותי. בטיפול זה מלמדים את הילד להתפנות

  • הרגל הילד להגיע לסיר. בגישה זו מאפשרים לילד להתפנות בחיתול אבל כאשר הוא יושב על הסיר או השירותים. כשהוא כבר רגיל לישיבה, לאחר שבועיים או שלושה, לאט לאט עוזרים לו להוריד את החיתול

EmptyView

הצטרפו למועדון הדיוורים של האגיס

מלאו את הפרטים וקבלו קוד קופון ישירות לנייד שלכם
זה הבייבי הראשון שלי 
בשליחת טופס זה אני מסכים שמידע עליי יישמר במאגרי המידע של החברה והיא תשתמש בו בהתאם ל מדיניות הפרטיות
לקבלת הקופון אנא אשרו קבלת דיוורים ע"י סימון התיבה

 

 

 

 

השאירו מייל ותקבלו מהאגיס

שלל הפתעות, הטבות, קופונים ותכנים שווים במיוחד!

בשליחת טופס זה אני מסכימ/ה שמידע עליי יישמר במאגרי המידע של החברה והיא תשתמש בו בהתאם ל מדיניות הפרטיות

אני מאשר/ת קבלת עדכונים, פרסומים והטבות ממגוון מותגי חברת קימברלי-קלארק ישראל בע"מ באמצעות מיילים ו/או הודעות טקסט. ניתן להסיר את פרטיך מרשימת התפוצה בכל עת