איך מחתלים תינוק איך מחתלים תינוק

רפלקס מורו

על רפלקס מורו כנראה לא שמעתם עד הלידה ולא סתם, מדובר ברפלקס שנעלם אצל מבוגרים והוא כנראה הרפלקס והפחד היחידי שקיים אצל תינוקות ממש מרגע הלידה. 


עד איזה גיל מתרחש רפלקס מורו?


רפלקס מורו נעלם בערך בגיל חצי שנה.

 

מה הוא רפלקס מורו?


רפלקס מוֹרוֹ (Moro)  הוא כאמור, רפלקס מולד, המתבטא בפרישת הזרועות וקיפולן ולעיתים גם בבכי, ובו התינוק נראה מבוהל.

 

הרפלקס מופיע בתגובה לרעש חזק ובלתי צפוי או כשהתינוק חש שהוא נופל. זהו ככל הנראה הפחד היחיד שאינו נלמד וקיים אצל תינוקות אדם מזמן לידתם.


למה רפלקס מורו נקרא כך?


אם תהייתם למה הרפלקס קרוי כך – מדובר ברפלקס שהתגלה על ידי רופא הילדים האוסטרי ארנסט מורו ולכן קרוי על שמו.

 

איך מונעים את רפלקס מורו?


רפלקס מורו גורם לתינוק להיבהל ולבכות ואם התינוק ישן אז גם להתעורר מהשינה. ניתן לצמצם מעט את השפעת הרפלקס על ידי עיטוף התינוק בשמיכת עיטוף, כך הידיים שלו לא יפרשו לצדדים והתינוק יישאר רגוע.

 

מה כדאי לדעת על רפלקס מורו?


נכון שלא נעים לראות תינוק נבהל אבל רפלקס יכול ללמד על תפקוד מערכת העצבים המרכזית וגם מעיד על כך שהתינוק שומע היטב. נכון שברוב המקרים מבוצעת בדיקת סקר לשמיעה אבל זו אינדיקציה נוספת שהכל תקין. 

 

שימו לב הרפלקס מורכב מארבעה חלקים ברורים והשלושה הראשונים חשובים ומעידים על מערכת עצבים תקינה: 
בהלה
פרישת הזרועות
קיפול הזרועות 
בכי

לא רק רפלקס מורו - אילו עוד רפלקסים קיימים אצל תינוקות?


מסתבר שתינוקות נולדים עם מגוון רפלקסים שרובם נעלמים תוך 3-4 חודשים. בבית החולים בודקים את הרפלקסים הללו כי הם מעידים על תפקוד של מערכת העצבים וטונוס שרירים תקין. גם בביקור בטיפת חלב או אצל רופא הילדים הוא יבדוק את הרפלקסים הללו.

 

רפלקס מציצה


רפלקס המציצה קיים מרגע הלידה ונמשך לפחות עד לגיל 4 חודשים. מדובר ברפלקס שקשור להאכלה, הנקה, מציצה ובליעה של מזון. 
איך בודקים אותו - אם נוגעים בזווית פיו של התינוק הוא מפנה את ראשו לכיוון הנגיעה. תוכלו לבדוק את זה בקלות ולראות כמה מהר התינוק מפנה את ראשו לכיוון, מוכן לאכול. ככל שהתינוק מתפתח, המציצה הופכת לפעולה רצונית, אבל בשלבים האלו ניתן כך לעודד אותו לאכול.

 

רפלקס הלפיתה


התמונה הכי קסומה בעולם היא התמונה בה התינוק אוחז אצבע שלכם. זה נראה מדהים אבל למעשה מדובר ברפלקס לפיתה שקיים עם הלידה ואתם יכולים בהחלט להשתמש בו כדי ליצור תמונות קסומות של כפות ידיים 😊

 

ברפלקס זה גירוי בכף היד של התינוק יגרום לו ללפיתה אוטומטית. מדובר בתגובה רפלקסיבית היא תיפסק כשהתינוק יתעייף והלפיתה תתחלש. רפלקס זה הופך לרצוני ומשוכלל יותר סביב גיל ארבעה חודשים.

קיומו של הרפלקס מעיד על תפקוד של העצבים וטונוס השרירים בגוף התינוק. 

רפלקס צעידה


זה אחד הדברים המוזרים שתראו לאחר לידה, החזקה של התינוק בחלק גופו העליון והעמדתו על משטח ישר, גורמת לו להפעיל את הרגלים ונראה שהוא הולך. כמובן שאסור לעזוב אותו כי הוא לא יחזיק את עצמו וייפול.

 

קיומו של הרפלקס מעיד על תפקודה של מערכת העצבים ושיווי המשקל. אין קשר בין הרפלקס עצמו להליכה ומומלץ לא להפעיל אותו כל הזמן.


EmptyView

הצטרפו למועדון הדיוורים של האגיס

מלאו את הפרטים וקבלו קוד קופון ישירות לנייד שלכם
זה הבייבי הראשון שלי 
בשליחת טופס זה אני מסכים שמידע עליי יישמר במאגרי המידע של החברה והיא תשתמש בו בהתאם ל מדיניות הפרטיות
לקבלת הקופון אנא אשרו קבלת דיוורים ע"י סימון התיבה