חופשת לידה: כל מה שחשוב לדעת על חופשת לידה חופשת לידה: כל מה שחשוב לדעת על חופשת לידה

מדריך להורים לחופשת לידה

היי בייבי! ההורים שלך בחופש? חופשת לידה- רוב הנשים יעידו שמדובר בפחות חופשה ויותר זמן מעייף, אבל אין כמעט מי שתוותר על חופשת הלידה. מדובר ב 14 שבועות לפחות של היכרות עם הבייבי החדש.

אין אישה בהריון שלא מחכה ללידה וחופשת הלידה. 14 שבועות של היכרות עם התינוק החדש, טיפול וקצת שקט מהעבודה. נכון שחופשת לידה היא לא באמת חופשה, אבל היא מאפשרת להורים להכיר את התינוק ולנוח מהלידה וההריון.

14 שבועות חופשת לידה בישראל, גוררים לא מעט מחאות ודרישות. הטענה שהחופשה היא לא באמת חופשה והחזרה המהירה לעבודה מקשה על הורים ומחייבת מציאת פתרונות לשמירה על התינוק הקטן. בעולם חופשת לידה משתנה בין מדינה למדינה. בבריטניה, דנמרק וסרביה לדוגמה, חופשת הלידה נמשכת 52 שבועות, באיסלנד חופשת הלידה נמשכת 3 חודשים לאמהות, 3 חודשים לאבות ו-3 חודשים נוספים שאחד ההורים יכול לבחור.

מה אורך חופשת הלידה שמגיעה ליולדת בישראל?

מסתבר שלא כל יולדת מקבלת את אותם התנאים וזכאית לחופשת לידה זהה. יולדת שעבדה במשך 12 חודשים ברציפות אצל אותו מעביד או באותו מקום עבודה, זכאית ל־26 שבועות של חופשת לידה – אבל רק 14 שבועות מתוכם בתשלום (התשלום הוא מה שאנחנו מכירים ומכנים דמי לידה).  עובדת שעבדה פחות מ-12 חודשים אצל אותו מעסיק או באותו מקום עבודה, זכאית לחופשת לידה של 14 שבועות בלבד – 7 מתוכם בתשלום – דמי לידה.

ניתן לצאת לחופשת לידה לפני הלידה. אישה שעבדה תקופה של שנה ומעלה יכולה לצאת 49 ימים לפני מועד הלידה לחופשת לידה. כל מי שעבדה תקופה קצרה משנה תצטרך לבדוק את הזכאות שלה ליציאה מוקדמת.

חופשת לידה בלידת תאומים:

אישה שילדה תאומים ועבדה במקום עבודה שנה ויותר, כלומר היא זכאית לדמי לידה, יכולה להאריך את חופשת הלידה בשלושה שבועות לכל ילד נוסף שנולד בלידה זו. בלידת תאומים מגיעים ליולדת חופשת לידה ודמי לידה של 17 שבועות. לשלישיה- 20 שבועות.

מה זו חופשה ללא תשלום?

לא כולן רוצות לחזור לעבודה לאחר 14 שבועות וגם לא לאחר 28 שבועות, יעידו על כך כל המחאות וקבוצות הפייסבוק הקיימות בנושא. מי שמעוניינת להישאר זמן נוסף בבית זכאית לקחת חל"ת (חופשה ללא תשלום) אחרי תום חופשת הלידה. אורך החל"ת המקסימלי הוא רבע מתקופת העבודה אצל אותו מעביד, ולא יותר משנה ממועד הלידה.

ומה עם האבא? הוא זכאי לחופשת לידה לאבות?

חופשת לידה לגברים נהוגה בישראל יותר מ 20 שנים. ההנחיות משתנות ולכן כדאי לעקוב אחריהן באתרהביטוח הלאומי. נכון לשנת 2022 הביטוח הלאומי משלם דמי לידה לאב שהפסיק את עבודתו ויצא לתקופת לידה והורות. דמי הלידה מפצים את האב על אובדן שכר בזמן שהוא אינו עובד לרגל הטיפול בילד. אב יכול לצאת לתקופת לידה והורות ביחד עם בת זוגו או להחליף אותה בחלק מהתקופה. הימים בהם האב שוהה בתקופת לידה והורות הם על חשבון ימי הזכאות של היולדת

איך מקבלים את תשלום דמי לידה?

התשלום משולם דרך הביטוח הלאומי לאישה עובדת. היולדת זכאית לתשלום דמי לידה מהמוסד לביטוח לאומי, בהתאם לתקופה ששולמו עבורה דמי ביטוח לאומי. החישוב יעשה על ידי המעביד ועל ידי הביטוח הלאומי. בתקופת חופשת לידה זכאית העובדת לזכויות שונות. זכויות בחופשת לידה משתנות לפי ותק.

עצמאיות וחופשת לידה:

דמי הלידה, מחושבים על פי ההכנסה ששימשה יסוד לחישוב דמי הביטוח, עבור 3 החודשים שקדמו ל-1 בחודש שבו יוצאת היולדת לחופשת לידה, או ב-3 החודשים שבתקופה המקבילה בשנה הקודמת – לפי הגבוהה מבניהן. אישה עצמאית כדי שתתייעץ עם רו"ח על בקשת דמי לידה.

EmptyView

הצטרפו למועדון הדיוורים של האגיס

מלאו את הפרטים וקבלו קוד קופון ישירות לנייד שלכם
זה הבייבי הראשון שלי 
בשליחת טופס זה אני מסכים שמידע עליי יישמר במאגרי המידע של החברה והיא תשתמש בו בהתאם ל מדיניות הפרטיות
לקבלת הקופון אנא אשרו קבלת דיוורים ע"י סימון התיבה