בדיקת בטא בדיקת בטא

הכל על בדיקת דם להריון- בדיקת בטא

בדיקת בטא היא בדיקת אבחון המאתרת את הורמון ה- HCG - Human Chorionic Gonadotropin . ההורמון עצמו מורכב משתי יחידות – אלפא ובטא, אבל הבדיקה עצמה יודעת לאתר את החלק של הבטא ומכאן שמה הנפוץ. מדובר בהורמון שנוצר על ידי השליה במהלך ההריון, כבר בשלבים מוקדמים והוא לא נמצא כמעט בדמם של נשים שאינן בהריון או גברים. כיוון שהשליה מייצרת את ההורמון, תשובה חיובית של מציאת הורמון זה בדם, מעידה כמעט תמיד על הריון, לפעמים כבר בשלבים מאד ראשוניים.

מתי לעשות את בדיקת הדם להריון?

השאלה עצמה מורכבת, כיוון שאת ההורמון ניתן לאתר בדם, ולעיתים גם בשתן, כשבוע עד 10 ימים מההפריה, כלומר עוד לפני האיחור בווסת. ועדיין ההמלצה לחכות מספר ימים לאחר האיחור בווסת בעיקר אם אתם עושים בדיקת שתן. בדיקה מוקדמת מדי יכולה לא לאתר את ההריון (מעט מדי הורמון בשתן או בדם) או לאתר הריון כימי שלא ממשיך להתקיים.

תוצאה שלילית של בדיקת בטא, שבוצעה שבועיים לאחר התאריך המחושב של הווסת האחרונה מצביעה בדרך כלל על כך שאין הריון. כמובן יכולים להיות יוצאים מהכלל כאשר חישוב הביוץ שגוי לדוגמה.

בדיקת שתן או בדיקת דם לגילוי הריון?

הרופאים יטענו שעדיפה תמיד בדיקת דם, היא מהימנה יותר. אבל כיום נמצאות בדיקות שתן רבות מדויקות גם הן ובעיקר זמינות מאד בקנייה בכל בית מרקחת. רוב הנשים לא יחכו עד לבדיקת הדם וייבדקו לבד בבית כי הסקרנות בדרך כלל כל כך גדולה. ההבדל שבבדיקת שתן התשובה היא כן או לא ואילו בדיקת דם מאפשרת לראות את רמות ההורמון.

מהי תוצאה המעידה על הריון?

בבדיקות שתן כאמור התוצאה מעידה על נוכחות ההורמון  HCG עצמו או לא. בבדיקות דם ניתן למדוד את הערכים. נהוג לקרוא לערכים קטנים מ-5 כתוצאה שלילית, אבל המדד החשוב יותר הוא בדיקה חוזרת המראה אם הורמון HCG הכפיל את עצמו והאם הערכים עולים.

בהריון תקין רמת הורמון HCG או הבטא, יוכפל כל יומיים כשהשיא יהיה בשבוע 10-12 לתחילת ההריון. הערכים עצמם אינם זהים בין ההריונות ויש שונות בין נשים. ההורמון נמדד לפי יחידות מידה בינלאומיות, כך שגם בדיקה במדינה אחרת תייצר תוצאות דומות וערכים דומים לאותה אישה בהריון-

3 שבועות: 5 – 50 mIU/ml.

4 שבועות: 5 – 426 mIU/ml.

5 שבועות: 18 – 7,340 mIU/ml.

6 שבועות: 1,080 – 56,500 mIU/ml.

7 – 8 שבועות: 7,650 – 229,000 mIU/ml.

9 – 12 שבועות: 25,700 – 288,000 mIU/ml.

תוצאות גדולות או הכפלה גבוהה יותר -מומלץ להתייעץ עם הרופא, לעיתים רמה גבוהה מעידה על הריון מרובה עוברים, כלומר תאומים 😊

כמה מילים על הורמון HCG

התפקיד העיקרי של הורמון HCG הוא לשמר את הגופיף הצהוב כדי להמשיך לייצר פרוגסטרון ולשמר את ההריון. ללא הפרשת הורמון זה רמת הפרוגסטרון יורדת ואיתה מגיעה גם הווסת. עליה ברמת ההורמון דואגת לשמירה על ההריון לאורך זמן.

כמה דברים שכדאי לדעת על הורמון HCG

  • לכל אישה יכול להיות ערך שונה קצת באותו שלב בהריון. למעשה גם בין ההריונות של אותה אישה יכולים להיות ערכים שונים. כדאי לא להשוות את התוצאה שלך לזו של חברה, כי ערך נמוך יותר או גבוה, לא אומר דבר.

  • רמות נמוכות לא מעידות על תקינות ההריון. חשוב לרוך גם בדיקת אולטרסאונד כדי לראות את שק ההריון, עובר ודופק.

  • כשהורמון HCG מגיע לרמה של 1000-2000 mIU/ml סביר להניח שרופא יוכל לראות שק הריון

  • חשוב לזכור שאין למדוד את גיל ההריון לפי רמת ההורמון. כדי להבין מהו גיל ההריון יש לבצע בדיקת אולטרסטונד והתייעץ ברופא נשים

* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה רפואית או המלצה לנקיטת הליך רפואי ואינו מחליף בשום אופן יעוץ רפואי. בכל עניין רפואי יש לפנות לרופא כנדרש. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד.

EmptyView

הצטרפו למועדון הדיוורים של האגיס

מלאו את הפרטים וקבלו קוד קופון ישירות לנייד שלכם
זה הבייבי הראשון שלי 
בשליחת טופס זה אני מסכים שמידע עליי יישמר במאגרי המידע של החברה והיא תשתמש בו בהתאם ל מדיניות הפרטיות
לקבלת הקופון אנא אשרו קבלת דיוורים ע"י סימון התיבה

 

 

 

 

השאירו מייל ותקבלו מהאגיס

שלל הפתעות, הטבות, קופונים ותכנים שווים במיוחד!

בשליחת טופס זה אני מסכימ/ה שמידע עליי יישמר במאגרי המידע של החברה והיא תשתמש בו בהתאם ל מדיניות הפרטיות

אני מאשר/ת קבלת עדכונים, פרסומים והטבות ממגוון מותגי חברת קימברלי-קלארק ישראל בע"מ באמצעות מיילים ו/או הודעות טקסט. ניתן להסיר את פרטיך מרשימת התפוצה בכל עת