בדיקות הריון בטרימסטר ראשון בדיקות הריון בטרימסטר ראשון

בדיקות הריון בטרימסטר ראשון

את בהריון ועוד במדינת ישראל, כנראה המדינה עם הכי הרבה בדיקות שונות ומעקב הריון קפדני. קופות החלים מציעות לך מעקב הריון החל מהחודש הראשון ועוד בדיקות שניתן לעשות לפני ההריון. אז קחי אוויר, פתחי יומן ואולי תתעודדי גם מהמחשבה שאם את עובדת, יציאה לבדיקות הריון מדווחת כימי מחלה.

בישראל נהוג לבצע יותר בדיקות מאשר במדינות אירופה. כך שאם יש לך חברות שגרות במדינות אחרות בטח תשמעי מהם על מעקב הריון שונה. בטרימסטר הראשון נהוג לעבור בדיקת רופא נשים, אולטרה סאונד, בדיקות סקר גנטיות וכן בדיקות מעבדה שונות. לא לכל הבדיקות תשלחי ויש רופאים שיבצעו בכל ביקור שלך במרפאה בדיקת אולטרסאונד ויש כאלה שלא. חלק מהבדיקות הן בדיקות אותן את בוחרת לעשות לפי התחושות שלך והמלצות הרופאים.

הבדיקות עצמן מוכרות בשמות שונים. ניסינו לרכז כאן את הבדיקות הנפוצות והשלב בו מומלץ לעשות אותם. כמובן שכל הריון הוא שונה וחשוב להקשיב לרופא המטפל ולהמלצותיו.

בדיקת הריון ביתית או בדיקת בטא

בדיקת הריון ביתית היא בדיקת שתן, המבוצעת מיום ראשון לאיחור של הווסת הצפויה, בעדיפות לשתן הראשון של הבוקר. מדובר בערכה שיש בה שני פסי צבע - אחד ביקורת שתמיד צפוי לשנות את צבעו והשני ישנה צבע רק אם את בהריון. במקביל ניתן לאחר האיחור בווסת לערוך בדיקת דם לגילוי הורמון הבטא כדי לגלות גם כן על ההריון. בדיקת הדם מתבצעת במרפאה.

בדיקת רופא נשים ראשונה בהריון

רוב הנשים יבקרו במרפאת רופא נשים עד שבוע 12, שם הרופא יבדוק אותך ובעיקר יתשאל אותך על הרגלי חיים, רגישויות שונות וינחה לגבי ההמשך. בדרך כלל החל משבוע 7 יערוך הרופא בדיקת אולטרסאונד במטרה לראות את מיקום ההריון ולוודא דופק וכמות עוברים. כאן תדעי את גיל ההריון המשוער ומה מצפה לך בהמשך.

רוב הרופאים יבצעו בשלב זה בדיקת דם ושתן ולמעשה ברגע זה התחלת מעקב הריון שימשך עד הלידה.

בדיקת אולטרסאונד

בדיקת אולטרה סאונד עושה שימוש בגלי קול בתדר גבוה, שאינם נקלטים על ידי האוזן האנושית. גלי הקול מתורגמים בעזרת מחשב לתמונה של האיבר הנסרק. בשלב זה כנראה שהרופא יבצע אולטרסאונד וגינאלי (נרתיקי) כדי ראות את העובר, דופק ואת גיל ההריון.

לא, הבדיקה לא כואבת אבל הרופא משתמש בג'ל שיכול להיות קצת דביק אחר כך.

בדיקות סקר גנטי:

בדיקת סקר היא בדיקה פשוטה הכוללת בדיקת דם, במטרה לבדוק נשאות למחלות גנטיות. הבדיקות משתנות בין ההורים, ונקבעות לפי מוצאם של האב והאם (ארץ מוצא ועדה). מרבית הבדיקות יעשו לאמא, אבל אם ימצאו ממצאים יתכן שגם האב ייבדק. ניתן לבצע את בדיקות הסקר הגנטי לפני הכניסה להריון ועד לשבוע ה- 13 להריון.

בדיקת דנ""א עוברי

הבדיקה מסוגלת לזהות תסמונת דאון וכן תסמונות אחרות. הבדיקה מומלצת בעיקר לנשים הרות הנמצאות בסיכון להפרעות כרומוזומליות אצל העובר. מדובר בבדיקה שלא כל הנשים נשלחות אליה וניתן לעשות אותה בשבוע 10. היא בודקת כאמור תסמונות ובעיות כרומוזונליות וגם את מין העובר.

שקיפות עורפית

בדיקת שקיפות עורפית גם היא בדיקת אולטרה סאונד המבוצעת באשה הרה בשבוע 11-13 בהריון. ניתן לבצע אותה גם אחרי אבל התוצאות מושפעות גם מגיל ההריון ולכן מומלץ להקפיד על ביצוע בשבועות אלו. הבדיקה מעריכה סטטיסטית של הסיכון לתסמונת דאון בעובר. בבדיקת השקיפות העורפית נמדדים מספר מדדים בעובר, המדדים בצירוף גיל האם, מאפשר להעריך את הסיכון מבחינה סטטיסטית לתסמונת דאון אצל העובר.

חשוב לזכור שמדובר בבדיקת סקר בלבד שאינה מאבחנת באופן סופי או שוללת תסמונת דאון. הבדיקה מגלה כ- 65%-70% מהעוברים עם תסמונת דאון. כדי להגדיל את אמינות הבדיקה מומלץ לשלב אותה עם בדיקת הסקר הביוכימי

סקר ביוכימי

גם בדיקה זו נערכת, כמו בדיקת השקיפות העורפית, בין בשבועות 11-13 והיא בדיקת דם, העוזרת להבין את הסיכוי לתסמונת דאון בעובר. מדובר בבדיקה שבה נבדקת בין היתר רמת נוכחותם של שני סמנים בדם האם, אשר מכונים Free βHCG ו- PAPP-A. הם מופרשים מהשליה ועוברים לדם האם. רמת ההורמונים המופרשת אצל עובר הלוקה בתסמונת דאון שונה ולכן בעזרת חישוב ניתן להעריך את הסיכוי ללידת ילד עם תסמונת דאון.

שילוב שתי הבדיקות- הסקר השקיפות עורפית, מעלות את היכולת לאבחן לכ 85%

בדיקת סיסי שליה:

בדיקת סיסי שליה היא בדיקה שמטרתה איתור עוברים הלוקים בפגמים בחומר הגנטי. במהלך הבדיקה נלקחת דגימה של תאי השליה. הבדיקה מיועדת לנשים שעובריהן בסיכון גבוה ללקות במחלות תורשתיות לרבות תסמונת דאון או ניוון שרירים.

לא כל הנשים נשלחות לבדיקה זו והיא מומלצת לנשים שתוצאות בדיקת הסקר או השקיפות העורפית יצאו גבוהות או לנשים בהם יש במשפחה ילדים עם תסמונת דאון, ניוון שרירים ועוד.

מדובר בבדיקה המהווה חלופה לבדיקת מי שפיר והיא מתקיימת בשבועות 11-13 בלבד (לעומת מי שפיר שמתבצעים החל משבוע 16)

כמה טיפים שאספנו מאמהות ותיקות שיעזרו לך לעבור את התקופה הקרובה:

  • ארגון זה שם המשחק: הכיני יומן או תיקייה ועדכני את הבדיקות שם. באופן מוזר רוב הרופאים עדיין ידפיסו לך את תוצאות הבדיקות השונות, וכדאי לשמור אותן מסודר.

  • להגיע לבדיקות ביחד עם מלווה: בן זוג או בת זוג או אמא או חברה טובה, תמיד יעזרו לך לעבור את הזמן בצורה נעימה יותר ולהתמודד עם הלחץ.

  • המלצות: זה הזמן להתחבר לכל קבוצות ההריון בפייסבוק ולהתחיל לתרגל מונחים ולהכיר רופאים

כדאי לקרוא עוד:

* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה רפואית או המלצה לנקיטת הליך רפואי ואינו מחליף בשום אופן יעוץ רפואי. בכל עניין רפואי יש לפנות לרופא כנדרש. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד.

EmptyView

הצטרפו למועדון הדיוורים של האגיס

מלאו את הפרטים וקבלו קוד קופון ישירות לנייד שלכם
זה הבייבי הראשון שלי 
בשליחת טופס זה אני מסכים שמידע עליי יישמר במאגרי המידע של החברה והיא תשתמש בו בהתאם ל מדיניות הפרטיות
לקבלת הקופון אנא אשרו קבלת דיוורים ע"י סימון התיבה

 

 

 

 

השאירו מייל ותקבלו מהאגיס

שלל הפתעות, הטבות, קופונים ותכנים שווים במיוחד!

בשליחת טופס זה אני מסכימ/ה שמידע עליי יישמר במאגרי המידע של החברה והיא תשתמש בו בהתאם ל מדיניות הפרטיות

אני מאשר/ת קבלת עדכונים, פרסומים והטבות ממגוון מותגי חברת קימברלי-קלארק ישראל בע"מ באמצעות מיילים ו/או הודעות טקסט. ניתן להסיר את פרטיך מרשימת התפוצה בכל עת