Pregnancy_Anxiety Pregnancy_Anxiety

חרדה בהריון – כל מה שאת צריכה לדעת כדי להקל על עצמך | האגיס

חרדה בהריון? הנה מה שאת צריכה לדעת

החדשות הטובות - זה טבעי לחוש חרדה בזמן ההריון, בגלל מגוון סיבות. החדשות הטובות עוד יותר – יש מה לעשות כדי להקל על עצמך. כן, אם חיפשת עוד סיבה לדאגה – לא תקראי עליה פה; כאן תמצאי רק המלצות פרקטיות והסברים שיסייעו לך להתמודד עם מתח בהריון

מאת: רוני שמילוביץ טיפול נפשי | עובדת סוציאלית קלינית MSW

ביום שבו ראית את 2 הפסים על בדיקת ההריון או קיבלת בחזרה את תוצאות בדיקת הבטא, שבישרה לך שאת מצפה – הבנת, כנראה, שהחיים שלך עומדים להשתנות. מה שלא יכולת לחזות באותו יום הוא האופן שבו הרגשות שלך עומדים להשתנות. וסביר להניח, אם את קוראת את השורות האלו, שהם עברו שינוי רציני. בניגוד לבטן ההריונית, שסביר שרואים ומתייחסים אליה, הרגשות הם שלך. אף אחד לא מבקש ללטף אותם או מגיב אליהם בחיוך, ואת נותרת איתם בעצמך – מה שמרגיש לעיתים כבד לא פחות מהבטן שתפחה.

חשוב לי שתדעי: רגשות חזקים הם דבר נורמלי מאוד בהריון. חלק מהרגשות החזקים שליליים, פחד וחרדה הם שכיחים, ובהריון נשים חשות אותם בעוצמה גבוהה מאוד.

לא משנה כמה את חרדה, או מה את מתכוונת לעשות, כדאי שתזכרי שחרדה היא לא בשליטתנו – היא מופיעה, וזה פשוט קורה לנו כי אנחנו בני אדם. זה לא באשמתך כי צפית בחדשות או נכנסת לקהילת פייסבוק של הריוניות שהעלתה בך חששות.

האם את חווה פחד או חרדה?

אחד הדברים החשובים שצריך לעשות הוא להבחין בין פחד לבין חרדה, ולנסות להבין מה החוויה שאת חווה. טיפול אמנם יכול לעזור, אבל בשביל לתת שם נכון לחוויה שלך – הוא לא הכרחי.

בעוד שפחד מוגדר "תחושה רגשית ופיזיולוגית לא נעימה אצל בני אדם ובעלי חיים, הנגרמת כתוצאה מחשיפה לגירוי חיצוני מסוכן או מאיים", חרדה היא רגש שמאופיין בחשש ומתח גופני, שמופיעה כשצופים שמשהו נורא עומד להתרחש.

הנה השאלה שכדאי שתשאלי את עצמך - סביב מה הרגש עולה? האם הוא רחב או ממוקד?

אם את מפחדת שאת לא אוכלת אוכל מספיק מזין בהריון ואת מודאגת, וזה מוביל אותך לבדוק כל הזמן אם את אוכלת בסדר או לא, ונעזרת באתרים רלוונטיים, אפשר לומר שזה פחד. אבל אם את חוששת שאת לא אוכלת מספיק, לא שותה מספיק, לא עושה מספיק כושר ואולי גם לא ישנה מספיק – נראה שהדאגות שלך אינסופיות והופכות לכדור שלג. במקרה כזה מדובר בחרדה – כשהרגש לא נגמר. אולי חשבת "אם כל מה שמפחיד אותי זה שלא אכלתי טוב, אני אוכל טוב ואז הרגש ייפסק", אבל אני מצטערת לבשר לך...

חרדה לא עובדת ככה – אין מה שיפסיק אותה. ברגע שנפתור חשש אחד, יעלו עוד עשרה.

האם החששות קופצים מנושא לנושא?

כשאת חווה חרדה – היא כללית. עלולות לצוץ חרדות מהמצב הכלכלי, מההורים שמזדקנים ומנושאים נוספים. שום דבר לא מרגיש בטוח, אי אפשר להישען על שום נושא ולומר "שם הכל בסדר". כשבכל יום יש דאגה אחרת שמטרידה אותך, בהחלט ייתכן שמדובר בחרדה ולא בפחד נורמלי.

מה לעשות אם את מרגישה פחד הגיוני ובריא?

ב-90% מהפעמים המקור לפחד פתיר. לכן, אם הפחד הבריא אומר לך משהו, נסי להקשיב לו ולפתור אותו. בחרדה, לעומת זאת, אין פתרון שירגיע באורח קסם, כי היא לא ממוקדת.

מה עלול לגרום לחרדה בזמן ההריון?

כל דבר עלול לגרום לחרדה. רשימת המצבים והאיומים שעלולים לעורר אותה היא ארוכה, אבל אפשר לזהות מספר גורמים מרכזיים לסטרס וחרדה, בחודשים שלפני הלידה:

  • חששות מהבלתי צפוי: איך הלידה תתנהל? האם התינוק יישן בלילה? איך הגוף שלך יראה אחרי הלידה? כמות השאלות רבה ותשובות ודאיות – אין, בטח שלא בתקופת ההריון; נשים רבות מתקשות לשאת את חוסר הוודאות, והוא עלול לעורר בהן חרדה.
  • מצב ביטחוני מתוח: צליל אזעקה לבדו עלול להעלות את מפלס הסטרס, אפילו אם את מודעת לעובדה שמדובר בהקלטה; כשמדובר באיום אמיתי, ואת אפילו נדרשת להגיע למקלט – טבעי לחוש חרדה. אחד המזינים הכי גדולים של חרדה הוא חוסר ודאות. כשהמצב הביטחוני מתוח, כולם במדינה לא יודעים מה הולך להיות. רובנו לא יודעים מה יהיה בשנה הבאה, ובתקופות כאלה לא מסוגלים לחזות אפילו מה יהיה ביום הבא. התחושה הזו של "אני לא יודעת מאיפה האיום הבא יגיע" היא חרדה - הגוף והנפש מתכוננים לאיום, ואי אפשר לדעת מה יקרה, כך שאנחנו נשארים במצב "היכון" כל זמן. הבעיה היא שזה לא ממוקד באיום ברור וידוע, ולכן זה לא פחד.
  • חשש לבריאותך ולבריאות התינוק: נשים רבות מגיעות להריון עם מטענים שהן נושאות איתן מהעבר. בין אם מדובר באובדן הריון, טיפולי פוריות או סיבוכים אחרים – כל הדברים שעברת בדרך להריון עשויים לעורר בך פחדים וחרדות, וזה טבעי.
  • חרדה כלכלית או תעסוקתית: דרוש לא מעט כסף כדי לגדל תינוק. נשים רבות חוששות מהתמודדות עם העלויות הרבות שעומדות להתווסף להוצאות. ומה עם מקום העבודה? האם המשרה שלך תחכה לך אחרי חופשת הלידה? שאלות כאלו טבעיות במהלך ההריון.
  • התמודדות עם מצב חרדה שהיה קיים לפני ההריון, וכעת מתעצם: מי שסבלה מחרדות בעבר, כבר יודעת בדרך כלל לזהות לפי התחושות בגוף את ההבדל בין חרדה לבין פחד. כשהרגשות מציפים זה טבעי לחוש חרדה, כי העוצמה שלהם בהריון גוברת. אם סבלת בעבר מחרדה, אני פה כדי להזכיר לך שהחרדה חולפת. חווית את זה בעצמך, והחלטת להביא חיים לעולם. את העובדה שהדברים לא יישארו חשוכים לתמיד, ושגם ימים אחרים יגיעו – כדאי להזכיר לעצמך.

חרדות בהריון ראשון

אחד האלמנטים הכי גדולים של החרדה הוא הלא ידוע. קשה לפעמים לעקוב אחרי תנועות העובר, וגם אם כן – לא תמיד אפשר להבין מה עומד מאחוריהן. בהריון הראשון תמיד יהיו יותר פרטים לא ידועים, וזה יגביר את תחושת החרדה. חשוב שתדעי שזה נורמלי.

4 דרכים להתמודד עם החרדה בזמן ההיריון

לפני שאת ניגשת לפתרונות, חשוב לי שתעצרי ותבדקי – מה את באמת מרגישה? חשוב להבחין בניואנסים של רגשות. לעצב ועלבון, למשל, יכולה להיות תחושה דומה, אך אלו רגשות שונים. היכרות עם קשת הרגשות שיש בה טווח רחב של תחושות ואפשרויות, וזיהוי של המקום של התחושה שלך עליה – כבר יכול להתחיל לסייע.

#1 להוסיף מהטוב, בקטנה

כשאת חווה חרדה סביר להניח שאת מרגישה שאין מה לעשות. זה מובן, כי החרדה משתקת. אבל בתוך השיתוק והאין אונים, אולי בכל זאת יש מה לעשות. אפילו משהו ממש קטן, כמו להזמין מהסופר את החלב שאת הכי אוהבת, כדי להכין לעצמך קפה או שוקו טעים – יכול לסייע.

הניסיון להעלים את החרדה גוזל הרבה אנרגיה, ולא מועיל. הדברים הטובים, לעומת זאת, מצטברים ונאספים בתוכנו כמו כוח. המיקוד בטוב לא דורש מאמץ רגשי ומנטלי עצום, ויכול להיות מאוד נעים. פשוט נסי להוסיף דברים טובים לחיים. קטנים ככל שיהיו – יש להם ערך חיובי ומסייע.

#2 להכין לעצמך צ'קליסט

הרשת מלאה בצ'קליסטס לקראת הלידה - קחי דף או מחברת ורשמי לעצמך אפשרויות לדברים שתוכלי לעשות. אנשים שסובלים מחרדה מרגישים שהם לא עושים מה שצריך, אז לרשום לעצמך רשימת משימות עלול להלחיץ, אבל את בהחלט יכולה לרשום לעצמך אפשרויות: לצפות בסדרה שאת אוהבת, לצייר, לכבס בגדי תינוק ועוד – כל דבר שאת אוהבת, וממלא אותך בשמחה. האינסטינקט של כולנו הוא להעלים את מה שרע, אך עם החרדה זה פשוט לא אפשרי, אז במקום לנסות ולהעלים את הרע, תתמקדי בלעשות לעצמך טוב.

#3 לשתף בחרדות אחרים שאכפת להם ממך

כשמציפים דברים בקול, והם זוכים להקשבה, הכרה ותמיכה, קל יותר להתמודד איתם; את מרגישה שעברו הרבה ימים ואת לא מצליחה לעשות כלום, בשום אפיק כמעט – להירגע, להתרכז, לישון, לאכול או להתקלח? זה זמן טוב לבקש עזרה. זה לא חייב להיות טיפול מקצועי, וממש אפשר להתחיל בשיחה עם משפחה או חברים ולספר בפשטות איך את מרגישה. את לא צריכה להסתתר מאחורי "הכל בסדר".

#4 לפעול, בעדינות

בהחלט סביר שבימים אלו את חשה מוצפת, והמחשבה על דבר נוסף שצריך לעשות לא נעימה לך, אבל אני פה כדאי להזכיר שבעת חרדה, חשוב להפעיל את עצמנו: פשוט להעסיק את הראש בעוד משהו. את לא חייבת להתנדב או ללמוד משהו חדש, גם פעולה פשוטה שמעניינת אותך תסייע לך. כשאת עושה את זה, המשמעות היא שהצבת את עצמך בכאן ועכשיו – כי כשאת מתעניינת במשהו, את חייבת להיות בו, והריכוז שלך ממוקד בו.

אם את מסוגלת להתמודד עם החרדה רק קצת – זה בסדר גמור. כשאת בחרדה ועוצרת לדקה להתמקד בכאן ועכשיו – זה נחשב. את צוברת כוחות באותם רגעים, וזה מספיק עד הפעם הבאה שתצליחי לעצור.

אל תחששי לפנות לטיפול

אני מקווה שמבין ההצעות שפירטתי, מצאת לפחות הצעה אחת שתוכלי ליישם בעצמך. אם לא מצאת אף הצעה רלוונטית, או אולי לא הצלחת ליישם הצעות שרצית, אני כאן כדי להזכיר שטיפול יכול לסייע. אל תחששי לפנות לטיפול, וגם לבחון אופציות מסובסדות שקיימות בקופות החולים ובביטוח הלאומי שמפעיל גם הוא שירות של "מרכזי חוסן" אזוריים וקווי סיוע טלפוני, כדי לעזור למי שמתמודדים עם חרדה.

הנה מה שחשוב לי שתיקחי איתך:

הלא נודע תמיד יישאר כזה, ואנחנו אף פעם לא יודעים מה יהיה בעוד שבוע, חודש או שנה. ביום יום, בשגרה הטובה שלנו, אנחנו מתעלמים מזה, וחיים יותר ויותר ב"כאן ועכשיו". אנחנו מתמקדים יותר בשמחות שלנו, בתקשורת נעימה ואוהבת עם מי שאוהב אותנו ומי שאהוב עלינו, ומצליחים להשקיט את הקול שאומר "אין לי מושג מה יהיה בעתיד". כשיש אתגר ביטחוני וכשחווים טראומה אישית או לאומית, קשה לשים את החרדה הזו בצד.

חשוב שתעצרי כדי להתרכז במציאות הנוכחית, באופן אקטיבי ומודע: גם אם כרגע את מפחדת לעצור ולומר "אני בסדר עכשיו, התינוק שלי בסדר עכשיו". ההמלצה היא להתחיל עם הגוף הפיזי ולהמשיך: "אני בסדר, בן זוגי בסדר, ההורים שלי בסדר, כולנו בטוחים" – זה משהו שאת יכולה לנסות לומר לעצמך, ולהרחיב את זה כמה שניתן.

גם אם את חושבת ש"להיכנס עם הראש בקיר" בבעיה יסייע לך, אני מזכירה לך - זה לא ילך. לעומת זאת, לעבוד מסביב – בכל פעם קצת – בהחלט יכול לסייע לך להתמודד עם החרדה ולהשקיט את הנפש, במנות קטנות. זכרי, הדברים הקטנים שאת עושה – נחשבים ומשפיעים.

היי בייבי, יש לנו מה להגיד גם לך.

עוד לא יצא לך להכיר אותה מקרוב כדי לדעת, אבל אימא שלך לביאה.
וללביאות יש קהילה תומכת ועוזרת, כי לפעמים – גם לביאה צריכה עזרה.
בימים אלה, כשרואים יום יום מהו כוחה של קהילה,
האגיס וארגון המיילדות מעניקים לאימא שלך מעטפת ליווי אישי ותמיכה,
שכוללת ייעוץ של מיילדת - לקראת סוף ההריון, וגם אחרי הלידה.
המיילדות זמינות לכל שאלה – מה צפוי, מה כדאי, מה מותר ומה אסור,
ואולי, אפילו, כדי לבדוק מה שלומך ושלום אימא, יקפצו אליך הביתה לביקור.
אז בייבי, אם תרצו שמיילדת מטעם ארגון המיילדות תתקשר,
נשמח לקבל ממך או מאימא את הפרטים, ובקרוב נדבר.
https://stand-with-mommy.co.il/

EmptyView

הצטרפו למועדון הדיוורים של האגיס

מלאו את הפרטים וקבלו קוד קופון ישירות לנייד שלכם
זה הבייבי הראשון שלי 
בשליחת טופס זה אני מסכים שמידע עליי יישמר במאגרי המידע של החברה והיא תשתמש בו בהתאם ל מדיניות הפרטיות
לקבלת הקופון אנא אשרו קבלת דיוורים ע"י סימון התיבה

 

 

 

 

השאירו מייל ותקבלו מהאגיס

שלל הפתעות, הטבות, קופונים ותכנים שווים במיוחד!

בשליחת טופס זה אני מסכימ/ה שמידע עליי יישמר במאגרי המידע של החברה והיא תשתמש בו בהתאם ל מדיניות הפרטיות

אני מאשר/ת קבלת עדכונים, פרסומים והטבות ממגוון מותגי חברת קימברלי-קלארק ישראל בע"מ באמצעות מיילים ו/או הודעות טקסט. ניתן להסיר את פרטיך מרשימת התפוצה בכל עת