מלידה עד גיל שנה מלידה עד גיל שנה

מה צפוי לתינוק מהלידה עד גיל חצי שנה

שלוש השנים הראשונות בחייו של תינוק עמוסות חוויות. הוא צפוי לגדול להתפתח ולהתמודד עם אתגרים קשים שיעצבו אותו למשך המשך חייו. אלה הם שנים מלאי שמחה, הצעד הראשון, המילה הראשונה, הגלגול והצחוק. יחד עם זאת השנים הללו מלוות בלא מעט דאגה, במיוחד אצל הורים חדשים שזהו תינוקם הראשון וחוסר הידיעה והביטחון מלווה כמעט כל צעד שלהם. גם לשם כך הוקמו מרכזי הבריאות למען המשפחה או בשמם המוכר יותר, תחנות טיפת חלב ברחבי הארץ. הצוות הרפואי שם אמור ללוות ולתמוך בתינוק ובזוג הוריו בשש השנים הראשונות המשותפות להם.

כאשר מדובר ברפואה תומכת אמתית מדובר למעשה במניעה, במיוחד כאשר מדובר בתינוקות אנשי הרפואה ברחבי הארץ משתדלים לקיים זאת ולאבחן או לאתר קושי מוקדם ככל האפשר. לכן השנה הראשונה לחיי התינוק מלווה במפגש מתמיד עם אחיות טיפת חלב, רופאי ילדים ואנשי רפואה, תזונה והתפתחות אחרים.

משרד הבריאות הישראלי בנה שיגרת בדיקות והדרכות המיוחדות להורים לתינוקות, בהתאם לגיל התינוק. בכתבה זו נתייחס לבדיקות תקופתיות הנדרשות ומומלצות  עד גיל 6 חודשים, כמובן שכל תינוק הוא ייחודי ומיוחד ורופא הילדים שלכם עשוי להמליץ על בדיקות אחרות או נוספות בהתאם לצורך האישי שלכם.

אחרי לידה

עוד בבית החולים אתם צפויים לעבור מספר בדיקות ואבחונים. רופא ילדים עתיד לבדוק את התינוק שרק נולד, הוא יבדוק את עצמות הגולגולת, מצב הלב, הריאות, איברי הבטן הפנימיים בעזרת מישוש, פתחי הגוף השונים, איברי המין, הגפיים, העיניים ובנוסף מבצע רופא הילדים בדיקה נירולוגית במטרה לאבחן מומם מולד או בעיה אחרת שמצריכה טיפול מוקדם ככל האפשר.

כמו כן ייקחו אנשי בית החולים בדיקת דם ראשונה לבדיקת תפקוד בלוטת התריס ו PKU, שתי הבדיקות נועדו לאבחן בעיות מולדות שגורמות לנזק בלתי הפיך ופגיעה הרסנית באיברי הגוף השונים. אבחון מוקדם וטיפול מתאים ימנע נזקים אלה.

בחלק מבתי החולים מבצעים באופן גורף בדיקות סקר שמיעה לכל התינוקות הנולדים אצלם. נמצא כי אבחון ליקוי שמיעה בגיל צעיר מאוד אפשרי וחיוני שכן הוא עשוי לפגוע, באם הוא קיים, בהתפתחות הרגשית של התינוק הקטן ובהתפתחות השפה, כמובן. בנוסף מבצעים בבתי החולים בדיקת החזר אור במטרה לבדוק את הראייה.

שבוע לאחר הלידה

הביקור הראשון שלכם בטיפת חלב צפוי להיערך כשבוע לאחר הלידה. במהלך הפגישה עם אחות טיפת חלב יישקל התינוק, יימדד אורכו והיקף ראשו. הנתונים הכינסו למסד נתונים שילוו אתכם בשנים הקרובות. בנוסף ייבדק אזור חבל התבור ותוכלו לשאול שאלות ולקבל הכוונה או תמיכה בנושאים שונים, אם תזדקקו.

חודש לאחר הלידה

 בדיקה התפתחותית: כשלושים יום לאחר הלידה תפגשו עם רופא הילדים לבדיקת התפתחות. הרופא יבדוק את התינוק, יקשיב לפעימות ליבו, יבדוק את עצמותיו, מפתחים ותנועתיות. יבדוק רפלקסים שונים ויסביר על מתן תוספות דרך הפה של ויטמינים, כגון ויטמין D, על גזים או קוליק, הנקה, צהבת וכמובן יוכל לענות לכל שאלה שתעלה אצלכם ותטריד אתכם. מומלץ לרכז שאלות לפני הביקור עד דף, כדי לא לשכוח דברים חשובים שרציתם לברר.

בדיקת אולטראסאונד: פרקי ירך, בין גיל שישה שבועות לשמונה שבועות אתם עשויים להידרש לבדיקת אולטראסאונד של פרקי ירך. אם בעבר נחיצות הבדיקה לא הייתה מוטלת בספק כיום ישנם לא מעט אנשי רפואה שלא שולחים את התינוקות באופן גורף לבדיקה זאת רק באם יש היסטוריה משפחתית, לידה במצב עכוז, עיוותים, צורך, חשד או חשש ספציפי. אם רופא הילדים שלכם לא שלח אותכם לבדיקה ואתם בכל זאת חוששים ורוצים לבדוק, אפשר לבצע אותה באופן פרטי או פשוט לבקש ממנו הפניה לבדיקה כזאת. חשוב לציין כי הוא לא כואבת לתינוק כיוון שמדובר באולטרסאונד..

טיפת חלב: המעקב בטיפת חלב ממשיך, מדידת היקף ראש, גובה ומשקל, בדיקת התפתחות הכוונה והדרכה מותאמת לגיל.

חודשיים לאחר לידה

טיפת חלב: מפגש מעקב תקופתי אצל אחות שבו יילקחו מדדי משקל, אורך והיקף ראש לשם מעקב. בנוסף תבדוק האחות את תגובות התינוק לסביבה ולגירויים חיצוניים. כמו חיוך, מלמול, מעקב בעיניים אחרי חפץ או אדם, הרמת ראש.

בדיקת רופא התפתחות: רופא הילדים יבדוק את התפתחותו הכללית של התינוק. התפתחות הלב והראות, מפתחי הפרקים, טונוס שרירים, מישוש הבטן, רפלקסים, מפרסים, עצמות הגולגולת ואיברי המין. כל זה לשם אבחון, איתור וטיפול מוקדם במקרה של קושי או בעיה.

בדיקת שמיעה: אם לא בוצעה הבדיקה בבית החולים אחרי הלידה אתם צפויים להידרש לבדיקת שמיעה במטרה לאבחן לקות או בעיה. כאמור לשמיעה יש השפעה עצומה על התפתחות הדיבור, השפה, המיומנויות הקוגניטיביות, החברתיות והרגשיות של תינוקכם. אם לא נדרשתם לבצע את הבדיקה ואתם מרגישים בצורך לבצע אותה, גם אותה ניתן לבצעה באופן פרטי.

 4 חודשים לאחר לידה

טיפת חלב: המשך מעקב גדילה, ימדדו מקל, אורך והיקף ראש. האחות צפויה לבצע בדיקת התפתחות הכוללת בדיקת קשר עין יד על ידי בדיקה של הושטת יד לחפץ, הרמת ראש ובית חזה והפנייה לכיוון של רעש, מלמול.

6 חודשים לאחר לידה

בדיקת טיפת חלב: המשך מעקב גדילה, יילקחו מדדי משקל, גובה והיקף ראש. בדיקת התפתחות מותאמת לגיל, כלומר העברת חפץ מיד ליד, הושטה, התהפכות, הרמת ראש והפנייה של הראש לכיוון רעש או צליל.

בדיקת ראייה: במקרים בהם התעורר חשד או צורך.  החודשים הראשונים לחייו של תינוק הם מהותיים להתפתחות הראייה, תינוק שלא עוקב אחרי אדם אהוב או חפץ, שניתן לראות נקודה לבנה על פני העין או באישון, שדומע הרבה, שיש שוני במבנה, בגודל או בצורת העין, בעל פזילה או הטעיה של הראש בצורה חשודה יידרש לבדיקת עיניים אצל מומחה. אבחון מוקדם של בעיה יגרום לטיפול מוקדם יעיל .

הבדיקות הללו מצויות בשגרת הבדיקות של מדינת ישראל מתוך רצון לאבחון מוקדם וטיפול אולם יחד עם כל הרצון הטוב חשוב לזכור שלכל תינוק יש את הקצב שלו, נכון שמעקב רפואי חשוב ונחוץ אולם לא כולנו עומדים תמיד בלוחות זמנים, וכך גם תינוקות שרק נולדו. לכן גם אם התינוק שלכם לא מרים ראש בדיוק לפי הספר או שטונוס שריריו זקוק לשיפור, אל תלחצו, תקשיבו, תקבלו גם את ההמלצות הרפואיות וגם את הקצב של התינוק שלכם.

EmptyView

הצטרפו למועדון הדיוורים של האגיס

מלאו את הפרטים וקבלו קוד קופון ישירות לנייד שלכם
זה הבייבי הראשון שלי 
בשליחת טופס זה אני מסכים שמידע עליי יישמר במאגרי המידע של החברה והיא תשתמש בו בהתאם ל מדיניות הפרטיות
לקבלת הקופון אנא אשרו קבלת דיוורים ע"י סימון התיבה

 

 

 

 

השאירו מייל ותקבלו מהאגיס

שלל הפתעות, הטבות, קופונים ותכנים שווים במיוחד!

בשליחת טופס זה אני מסכימ/ה שמידע עליי יישמר במאגרי המידע של החברה והיא תשתמש בו בהתאם ל מדיניות הפרטיות

אני מאשר/ת קבלת עדכונים, פרסומים והטבות ממגוון מותגי חברת קימברלי-קלארק ישראל בע"מ באמצעות מיילים ו/או הודעות טקסט. ניתן להסיר את פרטיך מרשימת התפוצה בכל עת